• دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8708-12162
  • خبرنگار : 71012

همزمان با آيين همايش چهره‌هاي ماندگار؛ سخنان منتقدانه‌ي رييس صدا‌وسيما به فضاي «آزادانديشي» كشور «نخستين متهم صداوسيما؛دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه هم‌مسؤولن

همزمان با آيين همايش چهره‌هاي ماندگار؛ 
سخنان منتقدانه‌ي رييس صدا‌وسيما به فضاي «آزادانديشي» كشور 
«نخستين متهم صداوسيما؛دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه هم‌مسؤولن

رييس سازمان صدا‌وسيما در هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار با انتقاد از فضاي «آزاد‌انديشي» حال حاضر جامعه در اين باره تصريح كرد: من تصور نمي‌كنم رهبر معظم انقلاب اسلامي در شرايط كنوني از فضاي آزاد‌انديشي و نظريه‌پردازي كشور راضي باشند؛ ايشان راضي نيستند؛ فكر نمي‌كنم فضاي فعلي با نگاه آرماني كه ايشان دراين حوزه داشتند و برآن تاكيد كردند همخواني داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدعزت‌الله ضرغامي در ابتداي سخنانش با گرامي‌داشتن ياد و خاطره‌ي چهره‌هاي ماندگاري كه همين‌اينك در ميان ما نيستند يادآور شد: آنها باعث افتخار اين نظام و مملكت بودند و حال در ملكوت علي جاي دارند؛ انشاء‌الله از غفران الهي برخوردار باشند.

او هم‌چنين درابتداي اين مراسم از روح پرفتوح قيصر امين‌پور كه به‌عنوان يكي از برگزيدگان همايش امسال معرفي شده بود، ياد كرد.

ضرغامي هم‌چنين براي دكتر حسن حبيبي، از چهره‌هاي ماندگار سال گذشته آرزوي سلامتي كرد.

رييس سازمان صدا‌وسيما در هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار از افرادي كه براي برگزاري اين همايش تلاش مي‌كنند خصوصا دكتر پور‌حسين، رييس ستاد چهره‌هاي ماندگار و اسعدي، دبير اين ستاد و هم‌چنين دكتر ميرباقري، معاون سيما تشكر كرد.

***

سيد عزت‌الله ضرغامي كه در حضور جمعي از مديران،اساتيد دانشگاه، دانشجويان و هنرمندان سخن مي‌گفت با تقسيم‌بندي سخنان خود به دوبخش، «نوآوري و شكوفايي» و «نظريه‌پردازي و فضاي آزاد‌انديشي» در خصوص بخش نخست، با اشاره به آيه‌ي دهم سوره فاطر گفت: استاد بزرگ، شهيد مطهري مي‌فرمايد كه در نگاه ناب اسلامي و قرآني، آنچه كه به‌ عنوان نگاه اصلي و تفسير واقعي از اين آيه مي‌توان ذكر كرد اين است كه فكر ناب و عمل صالح روي هم تاثير متقابل دارند؛ هركدام ديگري را مي‌زايند و از آن چه زاده مي‌شود، مجددا حقيقت اوليه رشد مي‌يابد و بالعكس.

وي ادامه داد: بنابراين كسي كه فكر صالح دارد، عمل صالح هم خواهد داشت؛ اگر عمل صالح تداوم پيدا كند، فكر انسان هم ناب‌تر مي‌شود؛ دنياهاي جديد براي او باز و زمينه خلاقيت براي او بروز و ظهور پيدا مي‌كند. بالعكس اگر فكري ناسالم باشد به‌دنبالش عمل ناصالح را مي‌آورد و عمل ناصالح و گناه زياد هم فكر را از بين مي‌برد و ناپاك مي‌كند؛ بنابراين اين دو برهم تاثير متقابل دارند.

رييس سازمان صداوسيما سپس به ارائه تعريفي از نوآوري پرداخت و گفت: معرفي و ارائه يك ايده و روش و سازكار نو به‌طوري كه با گذشت متفاوت باشد و البته وضعيت مطلوب‌تري را ترسيم كند «نوآوري» نام مي‌گيرد.

وي در عين حال گفت: البته نوآوري در كار گسترده، يك حركت مقطعي نيست، بلكه فرآيند است. رقابتي است كه به خلق تفكرات نو و روش‌هاي كارآمد مي‌انجامد.

عزت‌الله ضرغامي گفت: «نوآوري» معطوف به عمل است و اگر به‌دنبالش سازندگي نباشد و شهد شيرين آن حس نشود، اين نوآوري در مفهوم و معناي اصلي خود لنگ مي‌زند و ارزش ندارد.

رييس سازمان صدا‌وسيما ادامه داد: آن چه رهبر معظم انقلاب برآن تاكيد مي‌كند، «نوآوري» در همه‌ي ابعاد است و بعد در فرمايشاتشان مي‌فرمايند كه مردم ما بايد آرام‌آرام شهد شيرين شكوفايي را بنوشند؛ بنابراين اين دو لازم و ملزوم هم‌ديگر هستند.

وي سپس با اشاره به برگزاري هفت دوره همايش چهره‌هاي ماندگار خاطرنشان كرد: ستاد چهره‌هاي ماندگار حركت خود را براين اساس تبيين مي‌كند؛ يعني شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي به جوانان مي‌توانند آن‌ها را الگوي خود قرار دهند مي‌يابد و معرفي مي‌كند.

سيد عزت‌الله ضرغامي اظهار كرد: نخبگان ما در چنين جايگاهي است كه مي‌توانند كشور را هدايت كنند و تكريم علم و چهره‌هاي ماندگار در حقيقت ارج نهادن به مقام علم و نشان‌دادن فانوس‌ها و چراغ‌هاي روشن پيش پاي ملت ايران براي رسيدن به اهداف آرماني است كه براي خود ترسيم كرده‌اند.

رييس سازمان صدا‌وسيما در بخشي از سخنان خود در بخش اول هم‌چنين به سريال «روزگار قريب» اشاره و استقبال از اين سريال را خوب توصيف كرد و سپس گفت: قطع نظر از شخصيت برجسته‌ي دكتر قريب، خدمات ارزشمند او كه براي خدمت به مردم شب و روز نمي‌شناخت، مي‌تواند الگوي ارزشمندي براي تمام پزشكان و دانشجويان ما باشد.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان صدا‌وسيما سپس در بخش دوم سخنان خود با موضوع «آزاد‌انديشي» اظهار كرد: رهبر معظم انقلاب چند سال است كه درباره‌ي نهضت نرم‌افزاري، توليد علم و نظريه‌پردازي فرمايشات بسيار مهمي داشتند؛ زمينه‌ي بروز و ظهور اين امر مهم آزاد‌انديشي است.

وي ادامه داد: آزاد‌انديشي يعني ايجاد فضاي مطلوب، با تحمل شنيدن حرف‌هاي مخالف براي اين‌كه افراد مختلف و آراء و نظريات متقاوت بتوانند در كنار هم رشد كنند؛ تضارب ايجاد شود؛ از دل تضارب، افكار، انديشه‌هاي نو و نظريه‌هاي جديد پردازش شود.

سيدعزت‌الله ضرغامي دراين باره به ذكر مثالي پرداخت و گفت: آزاد‌انديشي در واقع گلستاني است كه بايد قبل از اين‌كه ايجاد شود در آن بذري كاشت و با مواظبت و آبياري اين بذرها، بتوان گياهان و نعمت‌هاي الهي را رشد و نمود داد. آن وقت در كنارش اگر علف‌هاي هرزي هم ايجاد شود، مي‌توان بعدا آنها را هرز كرد.

وي تصريح كرد: نبايد اين‌گونه باشد كه به‌خاطر نگراني از علف‌هاي هرزي كه هست، خيلي‌ها تحمل راه‌اندازي يك گلستان و بذرپاشي و ايجاد زمينه مساعد براي تعاطي افكار را نداشته باشند.

سيدعزت‌الله ضرغامي در اين بخش از سخنانش با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره‌ي آزاد‌انديشي بار ديگر تصريح كرد: من فكر نمي‌كنم فضاي فعلي آزاد‌انديشي كشور مورد رضايت مقام معظم رهبري باشد. اگر قرار باشد كسي را متهم كنيم و دنبال متهم بگرديم، اولين متهم سازمان صدا‌وسيماست؛ من شخصا اين را قبول مي‌كنم و حاضرم مجازات بشوم كه چرا شرايط سالم براي تضارب آراي صحيح با معيارهايي كه مدنظر مقام معظم رهبري است فراهم نشده است. البته ما تنها مقصر نيستيم. دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه نيز مسوول فراهم‌كردن شرايطي هستند كه رهبري با صراحت در فرمايشاتشان مطرح مي‌كنند. ما در خيلي از جاها با رعايت برخي از مصالح آن‌ها را منعكس مي‌كنيم. اما آيا چنين شرايطي در دانشگاه‌هاي ما حاكم است؟

وي سپس تصريح كرد: اگر قرار شد هزينه برداريم، همه بايد هزينه بدهيم؛ اصولا شنيدن حرف مخالف، تحمل مي‌خواهد؛ ما اگر به تعبير رهبر معظم انقلاب تدابيري اتخاذ شود كه اين حركت رشدي پاينده و بالنده داشته باشد و افق‌هاي روشن آن را ببينيم، هرچقدر هزينه بدهيم، مي‌ارزد.

رييس سازمان صدا‌وسيما سپس با تاكيد براين‌كه اين نگاه، نگاهي پروژه‌اي نيست خاطرنشان كرد: نگاه ما فرآيندي، مستمر و ادامه‌دار است؛ بنابراين من متاسفم كه بعضي از تريبون‌ها و سخنراني‌ها يك طرفه به قضايا نگاه مي‌كنند.

وي خطاب به صاحبان اين تريبون‌ها گفت كه نگاه كنيد چه فضايي براي تعاطي افراد و تضارب آراء و انديشه درحال فراهم‌شدن است.

سيد عزت‌الله ضرغامي دراين بخش از صاحبان حوزه‌هاي دانشگاهي خواست كه ابتدا صدا‌وسيما را براي محقق نشدن فضاي آزاد‌انديشي مطلوب در جامعه محاكمه كنند و گفت: شوراي نظارت بر سازمان صدا‌وسيما ما را محاكمه كند كه شما براي آزاد‌انديشي چه فضايي فراهم كرديد تا موانع از پيش‌روي ما برداشته شود. كميسيون فرهنگي مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دانشگاه‌ها هم همين كار را كنند، تا آن‌وقت معلوم شود اشكالات ما كجاست؟

ضرغامي گفت: شايد اين‌گونه باشد كه كمي افراد مجبور شوند با صراحت به ميدان بيايند، مسووليت بپذيرند و قبول وظيفه كنند تا فرمايش رهبري محقق شود؛ نمي‌شود كه يك شخصيت بزرگواري وقتي در پنهان و نهان با ما صحبت مي‌كند و جلسه مي‌گذارد، بسياري از ما تقدير كند، بگويد فضا خوب است و بگذاريد مخالفان بيايند؛ اما به محض آن كه در جلسه‌ي ديگري قرار مي‌گيرد و شرايط را متفاوت مي‌بيند، همين آدم منتقد بشود كه چرا فلان فرد، فلان نظريه را مطرح كرده است.

رييس سازمان صدا‌وسيما در پايان گفت: اميدوارم عرايض بنده زمينه‌اي باشد براي اين‌كه شرايط مناسب و فضاي مساعد براي آزاد‌انديشي براساس منويات مقام معظم رهبري فراهم شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha