• دوشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۸۷ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8708-12187
  • خبرنگار : 71012

عكس يادگاري هفتم هم ثبت شد گزارش ايسنا از هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار و سخنان منتخبان

عكس يادگاري هفتم هم ثبت شد
گزارش ايسنا از هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار و سخنان منتخبان

هفتمين همايش تجليل از چهره‌هاي ماندگار شامگاه 19 آبان‌ماه در تالار همايش‌هاي سازمان صدا‌وسيما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون و راديو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دراين مراسم كه جمعي از دانشمندان، صاحبنظران، مديران سازمان صدا‌وسيما، رؤسا و اساتيد دانشگاه‌ها و هنرمندان حضور داشتند، از هيجده چهره‌ برتر علمي و فرهنگي تقدير شد.

در اين مراسم دكتر رضا پور‌حسين، رييس ستاد چهره‌هاي ماندگار با ارائه‌ي سخنراني كوتاهي خاطرنشان كرد: هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار در زماني برگزار مي‌شود كه ايران عزيز نشات گرفته از رهنمودهاي حضرت امام (ره) گام‌هاي موثري را برداشته و با هدايت هوشمند مقام معظم رهبري با انگيزه و پرشتاب قله‌ها را فتح كرده و به پيش مي‌رود.

وي هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار را داراي دو ويژگي بارز دانست و افزود: اول آن كه به موضوع «نوآوري و شكوفايي» در انتخاب‌ها توجه جدي شده است و دو ديگر آن كه در اين همايش، نماينده‌اي از نسل نو دانشمندان ايراني دريكي از رشته‌هاي علوم پايه معرفي شده است؛ نسلي كه حضور علمي و پژوهشي آنان آينده‌اي روشن را براي ميهن عزيزمان نويد مي‌دهد.

مدير شبكه‌ي چهار سيما در پايان سخنان خود ضمن خيرمقدم به همه اساتيد و دانشجويان و دوستاران علم و معرفت، از توجه و عنايت مستمر رييس سازمان صدا‌وسيما و روساي فرهنگستان‌هاي چهارگانه‌ي كشور و روساي دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و تهران و مراكز و انجمن‌هاي علمي و سامان دادن به برگزاري هرچه بهتر اين همايش تقدير و تشكر كرد.

***

به گزارش ايسنا، پس از رضا پورحسين، محمود اسعدي، دبير همايش چهره‌هاي ماندگار نيز به ايراد سخنراني پرداخت.

وي خاطرنشان كرد: نه فخر و مباهات افراط‌گونه در تعاريف گذشته مطلوب است و نه خود‌باختگي و دلدادگي به داشته‌هاي ديگران كارساز است.

اسعدي ادامه داد: در هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار در كنار استوانه‌هاي علم و معرفت كه برخي تقريب به يك قرن، به پايايي و طولايي بنياد دانش و هنر كمك كرده‌اند، ظهور برخي ميانسالان نخبه را شاهديم كه باصفاي باطني و نيروي معنوي و الهي خويش فعاليت‌هاي سترگ علمي و فرهنگي داشته‌اند.

او در اين باره گفت: فرزندان اين سرزمين برمبناي انديشه‌هاي تعالي‌بخش اسلام دريافتند كه رشد واقعي با اتكاي به نيروي خودي و باور اراده خويش رقم خواهد خورد و فرهنگ و تمدن عظيم اسلامي نيازمند دانشگاه‌ها و مراكز مقتدر با اهداف متعالي است. قدرداني و تكريم دانشمندان و دانشوران جريان زلال علم‌گرايي را در بطن جامعه ساري و جاري مي‌سازد.

دبير هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار ابراز اميدواري كرد كه در آينده‌اي نزديك، ايراني اسلامي در حوزه فرهنگ و دانش، رتبه‌هاي ممتاز در سطح منطقه و جهان داشته باشد.

وي درباره‌ي نحوه‌ي انتخاب چهره‌هاي ماندگار امسال ياد‌آور شد: از ميان صدها دانشمند و صاحب‌نظري كه واجد شرايط لازم بوده‌اند، در برخي رشته‌ها به گزينش يك تن بسنده كرده‌ايم؛ فرهنگستان‌ها، دانشگاه‌ها و انجمن‌هاي علمي و پژوهشي در كشف شخصيت‌ها ياريمان كردند تا درنهايت از 18 شخصيت قدرداني شود.

اسعدي اظهار كرد: به جرات مي‌توان گفت پس از برگزاري هفت همايش كه به‌طور متداوم بوده است، در حال حاضر همايش چهره‌هاي ماندگار به مرجعي براي شناخت مشاهير معاصر ايران بدل شده است و اين موهبت كمي نيست.

دبير هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار در پايان سخنانش از تمام اساتيد، نخبگان، دانشوران و هنرمنداني كه اين همايش را در شناسايي و شناساندن اساتيد كمك كرده‌اند، تشكر و سپاسگزاري كرد.

***

به گزارش ايسنا، در مراسم هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار هم‌چنين تعدادي از افراد برگزيده به ايراد سخنراني پرداختند. براين اساس دكتر ناصر سيم‌فروش چهره‌ي ماندگار در رشته‌ي پزشكي با يادآوري خاطراتي از حضور خود در كشور آمريكا براي ادامه تحصيل خطاب به حاضران گفت كه قصد دارد از صحبت‌هاي كليشه‌اي صرف نظر كرده و صحبت‌هاي ساده‌اي از حال‌وگذشته را مطرح كند.

وي گفت: حدود سي‌ سال پيش كه در آمريكا تحصيلاتم را تمام كردم، انقلاب عزيزمان تازه اتفاق افتاده بود. همه به‌ من مي‌گفتند كجا مي‌خواهي بروي؟ اينجا بمان و پل‌ها را پشت سرت خراب نكن! ولي من به آنها گفتم من اگر به ميهن عزيزم برگردم ارزشش بيشتر از كارهايي است كه شما مي‌خواهيد در آمريكا انجام دهيد. در آن زمان من پل‌ها را خراب كردم و به بستر زيباي جمهوري اسلامي پيوستم و حال دوست دارم به كساني كه آن زمان به من پيشنهاد مي‌دادند كه در آمريكا بمانم بگويم كه بياييد و دستاوردهاي پزشكي ما را ببينيد.

وي با اشاره به دستاوردهاي بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران در اين سي‌سال انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: من همواره فكر مي‌كنم ما بايد مثبت فكر كنيم و با افراد مثبت نشست‌ و برخاست كنيم تا موفق باشيم.

دكتر سيم‌فروش در پايان خطاب به جوانان گفت: از تمام لحظه‌هاي زندگيتان براي سازندگي ايران استفاده كنيد.

***

در بخش ديگري از اين همايش دكتر شكوه نوابي‌نژاد مطالبي را درخصوص تاثير دنياي مدرن بر زندگي افراد بيان كرد.

وي كه در هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار عنوان چهره‌ي برتر رشته روانشناسي و مشاوره را به خود اختصاص داده است، خطاب به حاضران گفت كه در سخنراني‌اش يكي از دغدغه‌هاي ذهني خود را به عنوان يك معلم بيان مي‌كند.

دكتر نوابي‌نژاد خاطرنشان كرد: همه ما آگاهيم كه روند فزاينده‌ي اختراعات و اكتشافات بدون توجه به جنبه‌هاي اصيل انساني صورت مي‌گيرد. اين حركات به حدي سريع است كه ابعاد شخصيت انسان را كمرنگ كرده است.

وي كمرنگ بودن جنبه‌هاي اصيل انساني را بيشتر درحوزه‌هاي اخلاقي دانست و گفت: امروز در تمام جوامع و هم‌چنين جامعه‌ي خودمان كه داراي مكتب اصيل و غني است ما شاهد اين قبيل بحران‌ها هستيم.

نوابي‌نژاد با اشاره به شرايط زيستي جهان علم و تكنولوژي را از ره‌آوردهاي حوزه‌ي علمي دانست.

***

به گزارش ايسنا، مصطفي كمال پورتراب كه در رشته‌ي موسيقي به‌عنوان چهره ماندگار معرفي شد آخرين فردي بود كه در مراسم روز گذشته سخنراني كرد.

وي موسيقي را زبان انتقال فرهنگ‌ها دانست كه نياز به ترجمه ندارد.

پورتراب خاطرنشان كرد: موسيقي زبان جهان است؛ در سرزمين ما كه مهد فرهنگ و معنويت است، هنر موسيقي پابه‌پاي شادي‌ها و غم‌هاي مردم بوده است؛ چنان چه در ساليان پيروزي انقلاب اسلامي ودفاع مقدس، موسيقي از اركان پيروزي بوده است.

پورتراب درپايان اظهار كرد كه موسيقي متناسب، با هنر خويش آثاري را مي‌آفريند كه شنوندگان را به تعالي رهنمون مي‌كند.

***

به گزارش ايسنا، در هفتمين همايش چهره‌هاي ماندگار كه يكشنبه (19 آبان‌ماه 1387) برگزار شد، اجراي گروه اركستر مركز موسيقي، پخش كليپي از داوود رشيدي و استاد قيصر امين‌پور (از برگزيدگان همايش امسال) به همراه كليپي باعنوان «مردان پارسي» بخش‌هاي ديگر برنامه را شامل مي‌شد.

هم‌چنين در پايان اين مراسم كه با اجراي محمد شهيدي‌فر برگزار شد به 18 تن از چهره‌هاي ماندگار در رشته‌هاي موسيقي، پزشكي، بازيگري، خوشنويسي، ادبيات فارسي، شيمي، روانشناسي، هنرهاي تجسمي، عمران، معماري سنتي، فلسفه، كشاورزي، مهندسي پليمر و فيزيك جوايزي اهدا شد.

لوح تقدير و تنديس همايش باحضور سيد عزت‌الله ضرغامي (رييس سازمان صدا‌وسيما)، دكتر مخبر دزفولي (رييس شوراي عالي فرهنگي)، دكتر رهبر (رييس دانشگاه تهران)، دكتر سهراب‌پور (رييس دانشگاه صنعتي‌شريف)، دكتر ميرباقري (معاون سيما)، دكتر رضا پورحسين (مدير شبكه‌ي چهار سيما رييس ستاد چهره‌هاي ماندگار) و محمود اسعدي(دبير ستاد چهره‌هاي ماندگار) به برگزيدگان اهدا شد.

گفتني است در مراسم روز گذشته هم‌چنين هنرمنداني چون علي نصيريان، محمدعلي كشاورز و برخي ديگر از چهره‌هاي ماندگار سال‌هاي گذشته به‌همراه علي دارابي (قائم‌مقام رييس سازمان صدا‌وسيما) و تعدادي از معاونان و مديران سازمان صدا‌وسيما حضور داشتند.

*** حاشيه

ـ جايزه‌ي مرحوم قيصر امين‌پور كه به‌عنوان چهره ماندگار در رشته‌ ادبيات فارسي معرفي شد به همسرش اهدا شد.

ـ دراين مراسم هم‌چنين ياد و خاطره‌ي دكتر احمد قهرمان، استاد دانشگاه تهران كه در رشته گياه‌شناسي عنوان چهره‌ي ماندگار دوره سوم را به خود اختصاص داده بود گرامي داشته شد. وي صبح روز برگزاري همايش دار فاني را وداع گفت.

ـ درمراسم هفتمين چهره‌هاي ماندگار همانند سال‌هاي گذشته خبرنگاران و عكاسان تا ساعات پاياني و اهداي جوايز اجازه ورود به سالن را نداشتند. براين اساس خبرنگاراني كه در اتاق مخصوص خبرنگاري سالن همايش‌ها برنامه را تماشا مي‌كردند در شنيدن صدا و ديدن تصاوير تا حدودي با مشكل مواجه بودند.

- در پايان اين مراسم، همانند سالهاي گذشته 18 شخصيت علمي و فرهنگي برگزيده كه به عنوان چهره ماندگار معرفي شدند، با هم عكس يادگاري گرفتند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha