• چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8712-11944

در حوزه‌ موسيقي فولكلور، «ترانه‌هاي جنوب» سهيل نفيسي اوايل بهار منتشر مي‌شود

در حوزه‌ موسيقي فولكلور،
«ترانه‌هاي جنوب» سهيل نفيسي اوايل بهار منتشر مي‌شود

سهيل نفيسي اين روزها در حالي در تدارک آلبومي جديد براساس اشعار «حافظ» است، که در شروع سال جديد مجموعه «ترانه‌هاي جنوب» او، منتشر مي‌شود.

اين خواننده جوان که سال پيش آلبوم موفق «ري‌را» را روانه بازار کرد، در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره تازه‌ترين تجربه‌اش در حوزه موسيقي فولکلور،گفت: بيش از 100 ترانه از کارهاي محلي جنوبي «ابراهيم منصفي» داشتم که در ميان آنها، 10 ترانه را انتخاب و بازخواني کردم.

او گفت: اين مجموعه نيز با همان سليقه و نوع ديد من نسبت به موسيقي ساخته شده است، هرچند که در قياس با مجموعه «ري‌را» به دليل بهره‌گيري از گويش محلي و نقش ريشه‌هاي اصيل زبان فارسي، تجربه‌ي جدي‌تري در حوزه کلام محسوب مي‌شود.

نفيسي عنوان کرد: مجموعه «ري‌را» با شعر معاصر سرو کار داشت، اما در «ترانه‌هاي جنوب» به دليل سر و کار داشتن با وزن و قافيه، کلام اهميت ويژه‌اي دارد و به لحاظ سازبندي نيز کار خلوت‌تري نسبت به تجربه قبلي‌ام محسوب مي‌شود، زيرا در اين آلبوم بيشتر بر اجراي گيتار متمرکز شده‌ام.

او در ادامه درباره دلايل تمرکزش در اين مجموعه بر ترانه‌هاي جنوبي «ابراهيم منصفي»، توضيح داد: او يکي از شاعران دوست داشتني من است که از زمان‌هاي پيش مي‌شناختمش و آشنايي‌ام با ادبيات و شعر را مديون او هستم. در واقع ماحصل زندگي من در جنوب در آشنايي با ابراهيم منصفي خلاصه شد و سال‌ها بود که مي‌خواستم بر او و ترانه‌هاي جنوبي‌اش متمرکز کار کنم.

اين خواننده و آهنگساز اضافه کرد: يکي از ارزشمندترين کارهاي منصفي، همين ترانه‌هاي محلي و بومي جنوب است که به اعتقاد من بايد به گوش جهانيان برسد، زيرا اين ترانه‌ها بخش باارزشي از فرهنگ جنوب را يادآوري و نگهداري مي‌کند و اين آلبوم، اداي دين من به منصفي و ترانه‌هاي جنوب او است.

نفيسي به گفته‌ي خودش، پيش از روي آوردن به شعر معاصر و در ابتداي کارش بر ترانه‌هاي جنوبي متمرکز بوده و در اين آلبوم قصد داشته تا مجددا رجعتي به همان فضا داشته باشد.

او در ادامه به بازخواني و تنظيم مجدد ترانه‌هاي منصفي در اين آلبوم اشاره کرد و افزود:سعي کردم اين ترانه‌ها را با فضايي جديد، امروزي و جوان‌تر بخوانم، از اين رو تمام کارهاي اين مجموعه تنظيم و بازخواني مجدد شده است و اجراهاي قديمي منصفي نيست.

نفيسي که پيش از اين و در کنسرت سال گذشته خود به انتشار يک آلبوم ديگر در حوزه شعر معاصر اشاره کرده بود، درباره سرنوشت اين مجموعه به ايسنا، گفت: اين روزها دامنه شعر معاصر هر روز برايم گسترده‌تر مي‌شود و بر خلاف گذشته که در آلبوم «ري‌را» بر حسب علاقه شخصي؛ چند شاعر را انتخاب کردم، اما اين روزها با حجم زيادي از شعر معاصر روبرو هستم که هر روز دامنه‌ي وسيع‌تري پيدا مي‌کند، لذا ترجيح دادم فعلا اين مجموعه را کنار بگذارم تا در گذر زمان از ميان آن دستچين بهتري داشته باشم.

اما نفيسي در عين حال از آماده کردن آلبوم ديگري براساس اشعار «حافظ» خبر داد و گفت: از نوجواني شيفته حافظ بودم و به دليل علاقه خاصي که مادرم به حافظ داشت، با شعر او آشنا بودم. در حال حاضر هم 7 غزل حافظ را به طور روشن و قطعي انتخاب کرده‌ام و آوازهاي خوبي براي آنها در نظر دارم که اميدوارم در سال آينده اين مجموعه نيز منتشر شود.

نفيسي اميدوار به برگزاري کنسرتي در بهار سال آينده است اما در عين حال اين اتفاق را بعيد مي‌داند.

به گزارش ايسنا، آلبوم «ترانه‌هاي جنوب» او فروردين و ارديبهشت ماه توسط نشر «ماه‌ريز» روانه بازار

مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha