• یکشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8802-08617
  • منبع : مطبوعات

همزمان با جشنواره‌ي كن، اکران «اسب دوپا» سميرا مخملباف در فرانسه

همزمان با جشنواره‌ي كن،
اکران «اسب دوپا» سميرا مخملباف در فرانسه

کمپاني فرانسوي «وايلد بانچ» اعلام کرد: «اسب‌دوپا» ساخته‌ي سميرا مخملباف همزمان با جشنواره کن در سراسر فرانسه به روي پرده مي رود.

به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پيش از اين فيلم «اسب دوپا» در جشنواره سن سباستين موفق به دريافت جايزه بزرگ ژوري، در جشنواره بلژيک موفق به دريافت جايزه بهترين موسيقي و در جشنواره رم موفق به دريافت جايزه هيات داوران شده است.

فيلم «اسب دوپا» در شهر سرپل در شمال افغانستان فيلم‌برداري شد و به هنگام فيلم برداري بمبي دستي به سوي دوربين پرتاپ شد که منجر به زخمي شدن بيست و چند نفر شد. دو ماه بعد يکي از زخمي‌شدگان در بيمارستان درگذشت.

سميرا مخملباف که براي مصاحبه‌هاي مطبوعاتي اکران فيلم در پاريس حضور يافته بود، در جمع خبرنگاران گفت: اين فيلم درباره روح خشونت است. خشونتي که در روابط انسان‌ها جاري است.خشونتي که جامعه بر فرد، يا فرد بر فرد روا مي دارد.

طبق اعلام سايت خانه فيلم مخملباف، سميرا در بخشي از اين نشست گفت: بعضي از تماشاچيان فيلم در کشورهاي مختلف به من مي‌گفتند: اول که فيلم شروع شد، ما فکر کرديم اين فيلمي است درباره خشونتي که بين ديگران اتفاق مي‌افتد، اما از اواسط فيلم خودمان را در پرده ديديم. و آخر فيلم از خود مي پرسيديم: در زندگي ما اسب هستيم و يا اسب سوار؟ کجا به ديگران سواري داده‌ايم؟ و کجا بر دوش ديگران سوار شده‌ايم؟ چه‌ اندازه جامعه از ما بار کشيده است؟ و يا ما چگونه سوار بر دوش يک جامعه شده‌ايم و به آن دهنه زده‌ايم تا مهارش کنيم؟

اين كارگردان به نقل قولي از تولستوي اشاره كرد و گفت:هنرمند دريده شدن يک انسان توسط گرگ را چنان تصوير مي‌کند که خواننده احساس دريده شدن را تجربه کند. و من در اين فيلم کوشيدم خشونت در روابط آدم‌ها را طوري به تصوير بکشم که تماشاچي اين خشونت را تجربه کند و از آن فاصله بگيرد.

در حقيقت موضوع اين فيلم نقد روح خشونت است.نه از آن نوع خشونتي که در فيلم‌هاي هاليوودي نشان داده

مي‌شود تا تماشاچي لذت ببرد و به فروش فيلم کمک کند. بلکه آن نوع خشونتي که تماشاچي را به يک شرم انساني برساند و از خشونت عبور دهد.

برخي از تماشاچيان نيز با ديدن فيلم برافروخته مي شوند. پاسخ من به آن‌ها اين است:«آينه چون نقش تو بنمود راست

خود شکن، آيينه شکستن خطاست»

فيلم «اسب‌دو پا» چهارمين ساخته سينمايي سميرا مخملباف پس از فيلم سيب، فيلم تخته سياه و فيلم پنج عصر است. سميرا مخملباف با فيلم سيب رکورد جوانترين کارگردان جهان در تاريخ سينما را در کن به دست آورد. و فيلم تخته سياه سال 2000 و فيلم پنج عصر سال 2003 موفق به دريافت جايزه هيات داوران از جشنواره کن شدند.

گاردين سميرا مخملباف را با عنوان يکي از 40 کارگردان برتر جهان معرفي کرد و ژان لوک گدار در ستايش فيلم‌هاي او بارها سخن گفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha