• سه‌شنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8803-07084

داريوش طلايي: متاسفانه افراد كم‌اطلاع، قصد دارند موسيقي ايراني را نجات بدهند

داريوش طلايي: 
متاسفانه افراد كم‌اطلاع، قصد دارند موسيقي ايراني را نجات بدهند

داريوش طلايي معتقد است: تغيير و تحول و درست و غلط بودن در عرصه موسيقي و ساخت سازها، مسئله‌اي است كه نمي‌توان براي آن حكم قطعي داد، بلكه بايد در گذر زمان آن را بررسي كرد.

به گزارش خبرنگار موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نوازنده تار، در دومين روز از نمايشگاه سازهاي ابداعي كه روز گذشته - يازدهم خردادماه در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شد، گفت: وقتي اين نمايشگاه و فضاي حاكم بر آن را ديدم، برايم جالب بود. به طوري‌كه حتي بدون شنيدن صداي سازها و امتحان آن‌ها يك نوع بازيگوشي زيبا را در اين فضا مشاهده كردم. آنچه كه جز ذات هنر نيست و قطعا نمي‌توان اين جنبه فانتزي را از هنرمند گرفت.

او سپس با پرداختن به مقوله ساز و سازشناسي عنوان كرد: روند به وجودآمدن سازهاي موسيقي با تحول فرهنگ جوامع بشري عجين شده است، به‌طوري كه هر وسيله‌اي اعم از كوبه‌اي، بادي، مضرابي، زهي و غيره كه در آن توليد صدا مي‌شود و فرايند موسيقي را شكل مي‌دهد به عنوان ساز موسيقايي نام برده خواهد شد، اما اين‌كه چگونه اين سازها طي تغيير و تحولات و در گذر زمان به استانداردهايي مي‌رسند كه دقت تنظيم آن دستگاه را مشخص مي‌كند، خود به بررسي نياز دارد.

طلايي تصريح كرد: در كنار تمام سازهايي كه به استاندارد نهايي رسيدند شكل‌هاي مختلفي هم ساخته مي‌شود كه معياري براي بررسي جايگاه يك ساز است و در اين مسئله بايد نكاتي همچون شكل نمادين ساز، مهارت ابزاري و جايگاه كاربردي آن را مورد بررسي قرار داد. يعني تغييرات در ساز علاوه بر اين‌كه در ظاهر صورت مي‌گيرد، مي‌تواند در پرده‌بندي و سيستم تئوريك ساز هم انجام شود و اين تغييرات همواره در گذر زمان به شكلي طبيعي انجام شده است.

اين نوازنده همچنين درباره تغييراتي كه در سازهاي ايراني صورت مي‌گيرد، نيز گفت: در موسيقي ايراني به لحاظ لحن و زيبايي‌شناسي، صداهايي كه از پوست خارج مي‌شود، بيشتر مورد علاقه است به همين دليل در تغييرات سازهاي ايراني نيز تأكيد برروي پوست است. اما اين تغيير و تحولات در مرحله نهايي خود بايد مهر تأييد را از نوازندگان و شنوندگان خود دريافت كند.

طلايي با اظهار تأسف از برخي ديدگاه‌ها پيرامون تغييرات سازهاي ايراني گفت: اساسا آدم متعصبي در عرصه موسيقي نيستم اما ناراحت مي‌شوم، وقتي مي‌بينم كساني مي‌خواهند موسيقي ايراني را نجات دهند كه شناخت كافي از آن ندارند و از زيروبم اين موسيقي سر در نمي‌آورند.

اين نوازنده تأكيد كرد: تلاش تمام كساني كه در كار سازندگي ساز هستند قابل تحسين است، اما ادعاي اين افراد و تلاش آنها اهميت ويژه‌اي دارد. به طوري كه اين افراد نبايد آن سه نكته را هيچ‌گاه در كار خود فراموش كنند.

او سپس در بخش پاياني گفته‌هاي خود به زمينه‌هاي آشنايي‌اش با ساخت‌ساز اشاره و خاطراتي در اين زمينه تعريف كرد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين بخش «جمال سماواتي» نيز بحث‌هاي روز گذشته خود را كه در سمينار تخصصي سازهاي ابداعي مطرح كرده بود، مجددا تكرار كرد.

و در ادامه آن نشست تخصصي با حضور محمدرضا شجريان، جلال ذوالفنون، محمود فرهمند، داريوش طلايي و محمد سرير تشكيل شد.

گفتني است: نمايشگاه سازهاي ابداعي كه به همت خانه موسيقي و كانون سازندگان ساز برپا شده است، تا فردا - سيزدهم خرداد ماه در خانه هنرمندان ايران برپا ست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha