• جمعه / ۷ اسفند ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8812-04211

*توضيحات وزارت بازرگاني در مورد برخي گراني‌ها* افزايش تقاضاها امسال زودتر آغاز شد!

*توضيحات وزارت بازرگاني در مورد برخي گراني‌ها*
افزايش تقاضاها امسال زودتر آغاز شد!

در حالي كه در چند روز اخير بازار انواع ميوه‌ها و گوشت و اقلام ديگر يك بي‌ثباتي و افزايش قيمت‌ را پشت سر گذاشته است، سخنگوي وزير بازرگاني با ارائه توضيحاتي در مورد اين افزايش قيمت‌ها، علت آن را زودتر آغاز شدن افزايش تقاضاها عنوان و پيش‌بيني كرد كه با شروع كار نمايشگاه‌هاي بهاره و توزيع اقلام ذخيره‌سازي شده تعادل در قيمت‌ها به‌وجود بيايد.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وضعيت قيمت اقلام مختلف بازار در چند روز اخير آنچنان بي‌ثبات بود كه حتي آمارهاي رسمي خود بانك مركزي هم اين افزايش قيمت‌ها را نشان داد.

افزايش 7.8 درصدي قيمت ميوه‌هاي تازه، 2.4 درصدي سبزي‌هاي تازه،‌ 6.7 درصدي گوشت مرغ و 3.6 درصدي تخم‌مرغ

همه آماري هستند كه در آخرين گزارش بانك مركزي از متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران در هفته گذشته منتشر شد.

البته در كنار اين اقلام گران شده، مي‌توان به گوشت قرمز، روغن نباتي، حبوبات، لبنيات و برنج هم اشاره كرد كه نسبت به هفته قبل از هفته گزارش شده بانك مركزي افزايش حدود يك درصدي داشته‌اند.

در كنار اين آمار بانك مركزي، مشاهدات نيز اين افزايش قيمت‌ها را تاييد مي‌كند كه از جمله اين اقلام مي‌توان به عرضه شدن مرغ تازه كشتار تهران در سطح اين شهر به قيمت از 2765 تا 2950 تومان و ميوه‌هايي چون انار به قيمت 3200 ، انگور حدود 2000 تومان و خيار 900 تومان اشاره كرد.

حال در اين شرايط سخنگوي وزارت بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه آيا با اين اتفاقات اين وزارتخانه تغييري در رويه كار خود ايجاد نخواهد كرد به شروع كار نمايشگاه‌هاي بهاره و توزيع اقلام ذخيره شده در روزهاي آتي اشاره مي‌كند و در مورد اين گراني‌ها توضيحاتي مي‌دهد.

علي‌رضا شجاعي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در مورد علت اين افزايش قيمت‌ها اظهار مي‌كند: با توجه به ماه‌هاي قمري سال، در اسفندماه امسال بحث تقاضا‌ها زودتر آغاز شده است اما اگر قيمت‌ها همين‌گونه باشد، به‌طور مثال در بحث ميوه چند روزي زودتر ميوه‌هاي ذخيره‌شده را وارد بازار مي‌كنيم.

وي در مورد زمان ورود اين ميوه‌هاي ذخيره شده به بازار ادامه مي‌دهد: هر سال از 15 اسفندماه اين كار آغاز مي‌شود كه احتمال دارد در امسال زمان شروع اين اقدام زودتر و همزمان با شروع كار نمايشگاه‌هاي بهاره در 12 اسفندماه باشد.

شجاعي با اشاره به نمايشگاه‌هاي بهاره عنوان مي‌كند: برآورد ما اين است كه از هفته آينده كه اين نمايشگاه‌ها شروع به كار خواهند كرد، تعادل قيمت در بازار آغاز خواهد شد.

اين سخنان سخنگوي وزارت بازرگاني نشان مي‌دهد هرچند اين وزارتخانه به نوعي نبود ثبات قيمت‌ها در چند روز اخير را پذيرفته اما همچنان اميدوار به سياست‌هاي خود در جهت تنظيم بازار شب عيد است كه گذر زمان در سه هفته باقي مانده تا پايان امسال نشان خواهد داد كه چقدر اين سه برنامه برپايي نمايشگاه‌هاي بهاره، ذخيره‌سازي براي ايام شب عيد و افزايش بازرسي‌ها نتيجه مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha