• چهارشنبه / ۲ تیر ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8904-01117
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

مدير مرکز سعدي‌شناسي: بيت سعدي پشت اسكناس 10هزارتوماني معتبر است

مدير مرکز سعدي‌شناسي:
بيت سعدي پشت اسكناس 10هزارتوماني معتبر است

مدير مرکز سعدي‌شناسي بيت درج‌شده از سعدي پشت اسكناس 10هزارتوماني را معتبر دانست.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسکناس زيتوني‌رنگ 10‌هزارتوماني که طرح پشت آن تصويري است از آرامگاه سعدي با بيت مشهور: «بني‌آدم اعضاي يکديگرند / که در آفرينش ز يک گوهرند» روز گذشته (سه‌شنبه، اول تيرماه) رونمايي شد.

کوروش کمالي - مدير مرکز سعدي‌شناسي - در توضيحاتي درباره‌ي اصالت و اعتبار اين بيت به ايسنا گفت: پيش از پاسخ به اين پرسش بايد از مديران و مشاوران بانک مرکزي ايران براي انتخاب دل‌انگيز و فرهنگي و ادبي آرامگاه سعدي و بيتي از او، سپاس‌گزاري کرد و تداوم اين نگاه را در جهت پاسداري از مفاخر فرهنگي اميد داشت.

او افزود: بيت معروف سعدي سال‌هاي سال است که در بين اهل تحقيق و سعدي‌پژوهان مورد گفت‌وگوست. اگرچه برداشت‌هاي زيبايي‌شناسانه، سليقه‌يي و فردي مي‌تواند در تصحيح واژه‌ها و ابيات شاعران نقش داشته باشد؛ اما بي‌ترديد، سعدي‌پژوهان برجسته‌اي چون استاد فروغي، حبيب يغمايي و دکتر غلامحسين يوسفي اين بيت را به همين‌گونه که در پشت اسکناس آمده است، بر اساس کليه‌ي نسخ معتبرِ مورد استفاده‌ي مصححان، تأييد مي‌کنند.

كمالي در ادامه گفت: در واقع، اصالت يک بيت نه به برداشت زيباشناسانه و حتا منطقي؛ بلکه بيش از هر دليل ديگر به وجود آن در نسخ اقدم و تاريخي بستگي دارد و اين بيت در همه‌ي نسخ معتبر به همين شکل آمده است.

مدير مرکز سعدي‌شناسي همچنين گفت: اين بيت در باب اول «گلستان» سعدي آمده است و برخي كه «يک پيکر» را به «يکديگر» ترجيح مي‌دهند، به مضمون برخي احاديث توجه دارند که مردم را اعضاي يک پيکر مي‌شناسد، که البته به روايت آنان سخني است دلپذير و دوست‌داشتني؛ اما با نگاه و زبان و نسخ سعدي انطباق ندارد.

او در پايان عنوان كرد: بايد با سخن استاد مجتبي مينوي همراه شد که گفته بودند: بر اهل ادب و طبع فرض است که اين قطعه‌ي معروف را همچنان که سعدي فرموده و از عصر او تا کنون در همه‌ي نسخه‌ها نقل و کتابت شده، بدانند و بخوانند: «بني‌آدم اعضاي يکديگرند / که در آفرينش ز يک گوهرند».

اما كاووس حسنلي در اظهار نظري، اين بيت را با كلمه‌ي «يكديگر» مشهورتر و به همان اندازه از اصالت دورتر دانسته و آن را با كلمه‌ي «يك پيكر» داراي اعتبار بيش‌تري معرفي كرده است.

مجيد صنيعي - مديركل مسكوكات و نشر اسكناس بانك مركزي - نيز درباره‌ي استفاده از اين بيت با كلمه‌ي «يكديگر» گفته كه در اين زمينه از فرهنگستان زبان و ادب فارسي استعلام شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha