• شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8905-10455

/مشروح نشست ايسنا با تعدادي از سازندگان «زير هشت»/ امير جعفري: مديران تلويزيون به كليشه‌ها در بازيگري بسنده نكنند

/مشروح نشست ايسنا با تعدادي از سازندگان «زير هشت»/
امير جعفري: مديران تلويزيون به كليشه‌ها در بازيگري بسنده نكنند

نشست سريال «زير هشت» با حضور سيروس مقدم(كارگردان)، سعيد نعمت‌اله(نويسنده)، امير جعفري و كامران تفتي(دو تن از بازيگران) در جمع خبرنگاران ايسنا برگزار شد.

سيروس مقدم در اين نشست بر اين نكته تاكيد كرد كه «زير هشت» را با فراغ بال بيشتري نسبت به سريال‌هاي گذشته‌اش توليد كرده‌است.

سعيد نعمت‌اله نيز اين نكته را يادآور شد كه مسلما «زير هشت» خالي از ضعف نيست؛ اما آن چه مهم است اين است كه اين سريال به مخاطبش كلك نمي‌زند.

امير جعفري نيز بر فيلم‌نامه خوب و كامل سريال «زير هشت» تاكيد كرد و گفت: وقتي فيلمنامه خوب باشد و شخصيت‌ها درست سر جايشان قرار گرفته باشند، بازيگر كار دشواري در پيش ندارد.

كامران تفتي نيز يادآور شد:‌ «زير هشت» آبروي بازيگري من است؛ اگر ويژگي مثبتي در نقش من ديده مي‌شد، مديون تلاش‌هاي آدم‌هايي هستم كه از كوچك و بزرگ در اين سريال مرا ياري كردند.

 برغم تغيير مديريت توقفي در ساخت نداشتيم

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، در ابتداي اين نشست سيروس مقدم با اشاره به اين‌كه بخش زيادي از كاهش استرس و زمان مطلوب كار به خاطر تلاش خود تيم سازنده سريال بوده است، اظهار كرد: تيم سازنده، كار توليد سريال را به موقع به دست گرفت و به موقع نگارش سريال را شروع كرد؛ قبل از آن كه سازمان صدا و سيما به ضرورت جدي ساخت «زير هشت» برسد، خود سازنده‌ها بودند كه اين تمايل و اين انگيزه را داشتند كه اين كار را شروع كنند.

وي ادامه داد: زماني كه در بخش مديريت سازمان صدا و سيما تغيير و تحولاتي رخ داد، ‌اين دغدغه و نگراني كه تكليف پروژه‌هايي كه در زمان مديريت سابق راه‌اندازي شده است، در مديريت جديد چه بر سرشان خواهد آمد وجود داشت.

وي افزود: با اين حال در وقفه يك ماهه كه پيش آمد تا مديران جديد در شبكه‌ها كار خود را آغاز كنند ما توقفي در نگارش فيلم‌نامه نداشتيم، با آن كه هيچ قراردادي با سازمان براي انجام اين كار نداشتيم اما تمام پيگيري‌ها، بازبيني لوكيشن‌ها، صحبت با بازيگران براي لحظه‌اي متوقف نشد.

 «زير هشت» به شدت قصه سختي داشت

اين كارگردان علت كار بي‌وقفه گروه را انگيزه بالا براي ضبط سريال در فصل زمستان دانست و عنوان كرد: به دليل اين‌كه قصه داراي فصل بود، سعي داشتيم تصوير‌برداري را در فصل زمستان آغاز كنيم.

او گفت: ما زمان خوبي براي پيش‌توليد، دورخواني و تصويربرداري داشتيم و اين كار را در شرايط نرمال ساختيم و براي اولين بار بود كه سريالي مي‌ساختم كه مي‌توانستم تنها روزي 5 تا 6 دقيقه فيلم مفيد بگيرم؛ همين مساله باعث مي‌شد وقت و تمركز بيشتري داشته باشيم.

وي تاكيد كرد: «زير هشت» به شدت قصه سختي داشت، لوكيشن‌ها و فضاسازي‌هاي سختي هم داشت و احتياج داشت كه با تمركز كافي و كامل ساخته شود.

سيروس مقدم با بيان اين‌كه وقتي كاري براساس زمان‌بندي روزي 15 دقيقه خروجي مفيد، برنامه‌ريزي شود، همه شرايط را براساس روزي 15 دقيقه تنظيم مي‌كنند، اظهار كرد: برآورد مالي و زمان‌بندي در چنين كاري براساس همين زمان صورت مي‌گيرد، اما وقتي كاري براساس روزي 6 دقيقه فيلم مفيد توافق مي‌شود يعني سفارش‌دهنده هزينه مالي اين شرايط را پذيرفته است و كارگردان هم طبيعتا برايش ايده‌آل است. اين يك توافقي است كه سريال در شرايط نرمال و آرام توليد شود تا تمركز كافي براي ساخت به وجود آيد.

 اميد را از نااميدي مي‌توان تزريق كرد

در ادامه اين گفت‌وگو سعيد نعمت‌الله نويسنده سريال «زير هشت» با اشاره به اين‌كه متن سريال «زير هشت» را تنها براي كار با سيروس مقدم نوشته بود، عنوان كرد: طرح «زير هشت» را به آقاي مقدم ارايه دادم و وقتي آمادگي ايشان براي ساخت سريال را ديدم شروع به نگارش متن فيلم‌نامه كردم.

وي گفت: سيروس مقدم متن را به مديران سابق شبكه اول ارايه داد، تاييد را گرفتيم و نگارش را شروع كرديم.

وي درباره تلخي فيلم‌نامه سريال «زير هشت» اظهار كرد: سازمان صدا و سيما برنامه‌ريزي داشت كه به مردم اميد تزريق كند؛ اما اميد را كه از نااميدي مي‌توان تزريق كرد؛ بايد سياهي‌ها را نشان داد تا از آن جا بتوانيم اميد را پيدا كنيم.

وي تاكيد كرد: چيزي كه در اين سريال پخش شد واقعيت‌هايي است كه در جامعه وجود دارد ما مي‌دانستيم كه اين سريال تلخ است و هدف‌هايي هم داشتيم كه در قسمت‌هاي پاياني به آنها ‌رسيديم.

تلخي هم مزه‌اي است كه خدا خلق كرده‌است

در ادامه اين نشست سيروس مقدم، با اشاره به اين‌كه سريال «زير هشت» و «چهارديواري» تنها در يك جا به هم ارتباط پيدا مي‌كنند، اظهار كرد: هر دو اين سريال‌ها برگرفته از واقعيات اجتماعي هستند؛ در «چهار ديواري» دروغ‌گويي با لباس كمدي به نقد كشيده مي‌شود و در «زير هشت» با يك لباس تراژيك به ضعف‌هاي اخلاقي، حوادث اجتماعي، كالبد شكافي جامعه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيم پرداخت مي‌شود.

او تصريح كرد: ممكن است هر دو سريال حقيقتي را مطرح كنند، اما دريچه‌اي كه باز شده است براي مطرح كردن اين حقيقت‌ها كاملا متفاوت است.

اين كارگردان درباره‌ تلخي سريال «زير هشت» نيز عنوان كرد: از قديم گفته‌اند واقعيت تلخ است. يعني وقتي حقيقتي مي‌گوييد كه كمي با مزاج فرد سازگار نيست، كمي برايش گران و تلخ تمام مي‌شود. اما به اين معني نيست كه واقعيت وجود ندارد. به اين معني است كه واقعيت دارد كسي را اذيت مي‌كند، آزار مي‌دهد و احساس مي‌كند دارد به نقد كشيده مي‌شود و برايش تلخ به نظر مي‌رسد.

مقدم ادامه داد: تلخي هم يكي از مزه‌هايي است كه خداوند خلق كرده‌است و اگر چيز بدي بود خداوند به وجود نمي‌آورد. 

 افزايش بينندگان «زيرهشت» از آغاز تراژدي اصلي قصه

سيروس مقدم گفت: آمارها حاكي از اين است كه از قسمتي كه تراژدي اصلي سريال يعني سقوط بچه از پله آغاز مي‌شود، تعداد بيننده سريال «زير هشت» افزايش داشته‌است؛ اين نشان مي‌دهد كه مخاطب سريال را پس نزده است وگرنه آمار بيننده‌هاي سريال بالاتر نمي‌رفت.

او با بيان اين‌كه هر جاي سريال كه صحبت از تاريكي بوده صحبت از اميد هم بوده‌است، عنوان كرد: اين يعني تاريكي و روشني؛ اساس درام جنگ خير و شر را حكم مي‌كند و طبيعتا بايد يك برهه منطقي را طي كرد كه به ناگهان كاراكترها دچار تحول نشوند و ما متهم به كليشه‌سازي نشويم.

اتفاقي را از مريخ ننوشتيم

سعيد نعمت‌اله نيز در اين‌باره اظهار كرد: ريكشن ما به هنگام تماشاي سريال درباره اتفاقات تلخ متفاوت است؛ ما اتفاقي را از مريخ ننوشته‌ايم، از همين مملكت نوشته‌ايم از ابتداي سريال نيز اميد را كنار سياهي‌ها گذاشته‌ايم.

 «عطا» قرباني اصلي «زيرهشت»

كامران تفتي بازيگر نقش «منصور» نيز در نشست ايسنا با اشاره به اين‌كه تك‌تك آدم‌ها در اين سريال راه خود را انتخاب مي‌كنند، اظهار كرد: «عطا» بيشتر از همه شخصيت‌ها قرباني است و منصور هم از جنس خودش به نوعي قربان است؛ به همين خاطر هم تماشاگرها شخصيتها را دوست دارند.

اين بازيگر ادامه داد: سعيد نعمت‌اله در نگارش فيلم‌نامه مطلق به شخصيت‌ها نگاه نكرده‌است تا كسي را سياه‌مطلق يا مثبت مطلق بنويسد.

سعيد نعمت‌الله نيز در رابطه با شخصيت منصور در اين سريال گفت: چيزي كه در رابطه با شخصيت منصور معلوم است، منصور، عطا را سرزنش مي‌كند به خاطر اتفاقاتي كه مي‌افتد و از قسمتي به بعد مي‌بينيم همان اتفاقات براي خود منصور مي‌افتد.

وي تصريح كرد: آدم‌هاي اين قصه مي‌خواهند از شرايطشان رها شوند، اما راه‌هايي كه انتخاب مي‌كنند اشتباه است.

فضاي گرمخانه به شدت واقعي است

سيروس مقدم «زير هشت» را داراي چند ويژگي دانست و اظهار كرد: اولين دليلي كه مرا جذب كرد تا اين سريال را بسازم واقعي بودن سريال است. ويژگي ديگر اين بود كه قصه به آدم‌هاي خاكستري پرداخته است كه تنها هستند و قصه فضاهاي واقعي را آدرس مي‌داد كه براي هر كارگرداني جذاب است آنجا كار كند، مانند فضاي گرم خانه كه به شدت واقعي است.

وي ادامه داد: براي اولين‌بار مي ‌ديدم با مجموعه‌اي از آدم‌ها روبه‌رو هستم كه هيچ‌كدام از اين شخصيت‌ها بد نيستند بلكه در شرايط بدي قرار مي‌گيرند؛ آدم‌ها در اين سريال با مجموعه‌اي از خوبي و بدي طراحي شده‌اند.

او گفت: البته به تمام اين موارد جنس ديالوگ‌نويسي سعيد نعمت‌اله را هم بايد اضافه كرد.

به مخاطب كلك نزديم

سعيد نعمت‌الله نيز با اشاره به اينكه سريال «زيرهشت» نيز مي‌تواند مانند بقيه كارها ضعف‌هايي داشته باشد، در عين حال عنوان كرد: اما «زير هشت» به مخاطب كلك نزدد، اين مهم‌ترين چيزي است كه بايد در فيلمنامه رعايت شود.

در «زيرهشت» به دل ماجرا رفتيم

سيروس مقدم هم در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايسنا، مبني بر اينكه چه ويژگي به فيلمنامه «زير هشت» توسط كارگردان اضافه شد تا واقعي‌تر به نظر برسد؟ اظهار كرد: فيلمنامه «زير هشت» خودش راهكار را به من نشان داد و من چيزي به آن اضافه نكردم.

وي افزود: ما براي انتقال يك حادثه به ديگران دو شيوه داريم؛ يكي شيوه اين است كه از بيرون ماجرا را ببينيد و شرح دهيد و شكل دوم اين است كه در دل ماجرا برويد و به يكي از اجزاي ماجرا تبديل شويد؛ ما در «زير هشت» شيوه‌اي جز اين نداشتيم كه ما در دل ماجرا برويم.

وي تصريح كرد: وقتي در دل ماجرا برويم دوربين ديگر يك ابزار فني نيست، دوربين تبديل مي‌شود به يك انسان، دوربين و فيلمبردار يك نفر مي‌شوند و به همين خاطر دوربين ما در دل ماجرا است و بازيگر ديگر نقش را بازي نمي‌كند، نقش را زندگي مي‌كند، زيرا خودش درگير ماجرا است.

مقدم ادامه داد: سريال «زير هشت» تنها سريالي است كه در آن از لنز تله استفاده نكردم؛ لنز تله يعني دور ايستادن و ماجرا را تعريف كردن، از لنز نرمال استفاده كردم كه به معني فاصله يك و نيم متري است.

شرايط باعث شد «عطا» اشتباه كند

امير جعفري بازيگر نقش عطا نيز در رابطه با ايفاي نقش خود در اين سريال، گفت: معتقدم وقتي فيلمنامه خوب باشد و شخصيت‌ها درست سر جاي خود قرار گرفته باشند و كارگردان هم حرفه‌اي باشد، خيلي كار سختي در پيش نداريم و خود اين عوامل بازيگر را هدايت مي‌كند.

اميري جعفري با اشاره به اينكه 90 درصد اتفاقاتي كه براي نقش عطا در اين سريال مي‌افتد، تحت‌تأثير شرايط است، گفت: 10 درصد اتفاقات به اشتباه خود عطا برمي‌گردد و آن اينكه در قسمت اول دزدي مي‌كند. آن هم به اين برمي‌گردد كه عطا آدم خجالتي بوده است و مشاور خوبي نداشته است؛ شرايط باعث شده او اين كار را بكند.

سعيد نعمت‌اله با اشاره به اينكه در قبال هر قدمي كه برمي‌داريم مسووليم، گفت: خيلي اتفاقاتي كه مي‌افتد در سرنوشت يك انسان تأثير مهمي مي‌گذارد و اين تاوان و مسووليت در «زير هشت» نيز نشان داده شده است.

 ناگزيري شخصيتهاي «زيرهشت» به انتخاب بهترين راه

تفتي نيز گفت: هوشمندي نويسنده «زير هشت» و بازيگران و عوامل اين است كه وجوه دراماتيك اين قصه بسيار است، اين هوشمندي نويسنده است كه موقعيت را به گونه‌اي خلق مي‌كند تا بازيگر بتواند به صورت واقعي تاوان كارش را پس بدهد.

وي ادامه داد: سعيد نعمت‌اله در قصه خود طوري عرصه را براي كاراكترها تنگ كرده‌است تا از لحاظ شرايط، اتفاقات و كارهايي كه مي‌كنند، ناگزيرند بهترين انتخاب را داشته باشند.

سعيد نعمت‌الله نيز با بيان اينكه تمام اين سريال پر از مونولوگ است، دليل اين شيوه نگارش را جامعه دانست و اظهار كرد: ما جامعه شنونده‌اي نداريم و چون نمي‌شنويم دچار مشكلات مي‌شويم.

سعيد نعمت‌الله با اشاره به اينكه تا قسمت‌هاي پاياني سريال رشد شخصيت‌ها به سمت منفي است، اظهار كرد: از جايي از قصه شخصيت‌ها مي‌فهمند كه راهشان اشتباه بوده‌است و نمي‌توانند آن راه را ادامه دهند و مسيرشان را به سمت مثبت تغيير مي‌دهند و اين كاملا واقعي است.

تلخي مثبت «زيرهشت»

امير جعفري تلخي اين سريال را مثبت دانست و گفت: اين‌كه بگوييم سريال نبايد تلخ باشد مثل اين است كه بگوييم من شيرخوارگاه آمنه نمي‌روم كه بچه‌هاي بي‌سرپرست را نبينم، من كهريزك نروم يا محك نروم كه كودكان سرطاني را نبينم، من مي‌روم و مي‌بينم تا دعاگو باشم. بگويم خدا را صدهزار مرتبه شكر كه اين اتفاقات براي من نيفتاد.

اين بازيگر تأكيد كرد: يكسري واقعيات زندگي همان چيزهايي است كه در «زير هشت» نشان داده مي‌شود و نبايد حتما سريال كمدي باشد و مردم بخندند.

وي با اشاره به اينكه كارهاي طنز در كشورمان ارزش ندارد، اظهار كرد: خود مردم هم براي طنز ارزشي قايل نيستند و خود همكاران هم براي طنزپردازان اهميت كمتري قائلند.

سعيد نعمت‌اله نيز در تأييد صحبت‌هاي امير جعفري مبني بر مجهورماندن بخش طنز عنوان كرد: زماني‌كه سريال‌هاي هر شبي پخش مي‌شد انتقادات زيادي مي‌شد كه كارهاي طنز سطح پايين نبايد ساخته شوند و حالا نيز به آثار جدي انتقاد مي‌شود و در نهايت تكليف معلوم نيست.

مردم به‌زودي فارسي‌وان را پس مي‌زنند

سعيد نعمت‌الله در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چگونه بايد به رقابت با فارسي‌وان پرداخت، اظهار كرد: اگر مردم شبكه‌اي مانند فارسي‌وان را مي‌بينند كه نهايتا 10 كارمند دارد و كارهاي نازل را با دوبله‌ها و متن‌هاي سطحي پخش مي‌كند، به خاطر كيفيت اين شبكه‌ها نيست.

وي تصريح كرد: مخاطبان، فارسي‌وان را به خاطر لباس‌ها و رنگ‌ها و حرف‌ها و روابط نگاه مي‌كنند، مردم چيزهايي را مي‌بينند كه كشف كنند و قول مي‌دهم كه به زودي فارسي‌وان را پس مي‌زنند.

سعيد نعمت‌اله تأكيد كرد: عمر شبكه‌هايي مانند فارسي‌وان بسياركم است، زيرا ما ملت محتوايي هستيم، هشت‌سال جنگ به ما تحميل شد و تمام اين جنگ براي اين بود كه مي‌خواستيم محتوايمان را از دست ندهيم، نمي‌توان با برنامه‌اي كه محتوا ندارد، ممكلتي كه حافظ و سعدي دارد را ارضاء كرد.

وي در ادامه صحبت‌هايش درباره شبكه‌هاي ماهواره‌اي تصريح كرد: به اعتقاد من نبايد نگران شبكه‌هاي اين‌چنيني باشيم؛ مردم از يك جايي بعد چشم و دلشان از رنگ و ابتذال پر مي‌شود، اما ما نبايد خودمان سريال‌هايي به سبك فارسي‌وان بسازيم و اسمش را بگذاريم سريال اجتماعي.

نويسنده «زير هشت» ادامه داد: خانواده‌هايي را مي‌بينم كه از ديدن شبكه‌اي مانند فارسي‌وان اذيت مي‌شوند و اين شبكه‌ها را رمزدار مي‌كنند تا نبينند.

 نياز چنين سريال‌هايي به حمايت

كامران تفتي نيز با بيان اينكه سيروس مقدم مي‌توانست كار طنز ساده‌اي بسازد و مخاطب خود را پيدا كند، اما به سراغ ژانر درام و جدي رفت، اظهار كرد: كارگردان اين خطر را مي‌كند و به سمت منطقه‌اي از تهران مي‌رود تا لايه‌اي جديد از اين شهر را براي مخاطب تصوير كند؛ اينكه هنوز هم در خيلي جاها آدم مي‌كشند و خلاف‌كارها وجود دارند.

تفتي با اشاره به اينكه اين ساخت سريال‌هاي اين‌چنيني نيازمند حمايت است، تا كارگردان‌هاي ديگر نيز اين جرأت را پيدا كنند وارد اين ژانر شوند، گفت: امير جعفري عيد امسال «چهار ديواري» را بازي كرد و در زير هشت نقش تراژيك يك قهرمان را از او مي‌بينيم؛ بسيارسخت است، كاري را بازي كنيد كه 70 درصد جامعه بگويند اين شخصيت قهرمان ما است و با او همذات‌پنداري كنند.

وي تأكيد كرد: وقتي پانته‌آ بهرام نقش منيژه را در تلويزيون بازي مي‌كند، نشان داده مي‌شود كه وقت گذاشته است.

تاكيد امير جعفري بر حمايت  از بازيگران

امير جعفري فيلمنامه را شرط اول بازيش در زير هشت دانست و گفت: حضورم در «زير هشت» اول از همه به خاطر فيلمنامه بوده است، من ترجيح مي‌دهم در كارهايي با فيلمنامه و عوامل قوي كار كنم. دولت بايد از من حمايت كند تا مجبور نشوم به خاطر فشار در مجموعه‌هاي سخيف كار كنم.

سعيد نعمت‌اله سطح كيفي تلويزيون را از سينما بالاتر دانست و اظهار كرد: سطح مديريت تلويزيون از سينما بالاتر است، در تلويزيون هم كار بد انجام مي‌شود اما كارهاي خوب هم پخش مي‌شود، اما در سينما به‌ازاي هر چند فيلم بد و ضعيف، يك فيلم خوب پخش مي‌شود.

 سينما پر از مانكن است

امير جعفري سينما را پر از مانكن و كساني كه از بازيگري سررشته ندارند دانست و گفت: كار كردن در سينما براي من افتخار نيست و همين امسال دو كار سينمايي‌ام را فسخ كردم.

كامران تفتي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه چه مقدار در ايفاي نقش آزادي عمل داشته است، اظهار كرد: 85 درصد فيلمنامه تكليف بازيگر را معلوم مي‌كرد.

وي ادامه داد: حضور امير جعفري، پانته‌آ بهرام و آتيلا پسياني در اين كار باعث شد كه ديده شوم.

او گفت: جنس دكوپاژها، هدايت و نگاهي كه سيروس مقدم به كاراكترها و بازي‌هايشان داشت با بقيه كارها متفاوت بود؛ به اين دليل كه تمام لحظاتي كه بازي كردم را سيروس مقدم هم بازي كرد‌ و خودش را جاي تك‌تك شخصيت‌ها قرار داد.

تفتي افزود: نوع فيلمبرداري امير محمودي باعث شد خودم را جدا از دوربين ندانم و كارم راحت‌تر باشد. همچنين وفاداربودن به متن فيلمنامه باعث شد تكليف بازي معلوم باشد.

 كارگرداني دشوارترين بخش«زيرهشت»

سعيد نعمت‌الله با اشاره به اينكه سخت‌ترين بخش سريال «زير هشت» بخش كارگرداني بوده است، اظهار كرد: وجود فيلمنامه‌اي پر از ديالوگ و اكت و نگه داشتن تمام عوامل كنار يكديگر و پيش‌بردن كار و براي به دست آوردن مخاطب بسيارسخت بوده است.

اين نويسنده گفت: كسي كه تا پايان كار به هيچ‌وجه خسته نشد و پاي تمام مشكلات ايستاد، سيروس مقدم بود.

 جاي خالي كارهاي مفرح در تلويزيون 

سيروس مقدم با بيان اينكه آن‌قدر جاي كمدي‌هاي مفرح در تلويزيون خالي است، كه تمام مسؤوليت اين كارها را از سريالي مثل «زير هشت» مي‌خواهند، گفت: به ما گفته مي‌شود چرا شرايط خنده‌آور در كار شما نيست، درحالي‌كه فضاي سريال ما كاملا فرق دارد.

وي ادامه داد: تلويزيون در ساعات‌ مختلف بايد تلفيقي از كارهاي مفرح، مسابقات مفرح، جشن‌هاي مفرح، ميزگردهاي خاص، سريال‌هاي اجتماعي و سريال‌هاي روتين باشد و چون اين برنامه‌ها وجود ندارد تلويزيون همه اين برنامه‌ها را از سريالي به نام «زير هشت» كه قصدش ايجاد خنده نبوده و با مأموريت ديگري آمده است، مي‌خواهد.

 معقولي تنها تصويربرداري كه از عهده كار برمي‌آمد

سيروس مقدم گفت: در اين كار هيچ تصويربردار ديگري نمي‌توانست حسي را كه در توضيحاتم گفتم به مخاطب القا كند تا بيننده احساس كند دوربين جزيي از ماجرا است؛ فقط كار امير معقولي بود و به لحاظ فني كاملا اين مسأله را درك كرده بود.

كنار گذاشتن منطق و ساخت «زير هشت» با دل و احساس

مقدم سپس در پاسخ به پرسش ايسنا كه آيا به نظر نمي‌رسد در برخي صحنه‌ها حضور كارگردان بر حس صحنه غالب بود، اينگونه عنوان كرد: چيزي كه با تمام عوامل در روز اول توافق كرديم اين بود كه براي ساخت «زير هشت»، عقل، منطق و قواعد كلاسيك را كنار بگذاريم و با دل و احساس و قلب‌مان اين سريال را بسازيم.

اين كارگردان با اشاره به اينكه «زير هشت» به لحاظ قواعد كلاسيك پر از اشتباه است و قصد نداشتيم با قواعد كلاسيك اين كار را بسازيم، گفت: وقتي قواعد كلاسيك را كنار مي‌گذاريد و با احساستان واقعه‌اي را تعريف مي‌كنيد، احساس‌تان به شما مي‌گويد چه نمايي درست است؛ بر اساس احساس سيروس مقدم و تيم سازنده، در لحظه‌اي كه به طور مثال شخصيت منصور برافروخته است و مي‌خواهد خودش را آرام كند، تنها جايي كه مي‌توان اين آشفتگي را ديد و تكراري هم نباشد، اين است كه دوربين برود در سينك ظرفشويي. يا در قسمتي عادل برافروخته ليوان آبي را مي‌نوشد و از ته ليوان فندكي كه مي‌خواست با آن خودكشي كند را مي‌بيند، اين استفاده از اشياء را در هر كجا ديد كاربرد دراماتيك ندارد، من حق مي‌دهم كه بگوييد كارگرداني به رخ كشيده شده است و حضور كارگردان ديده مي‌شود.

مقدم تاكيد كرد: اين پديده‌ها در خدمت تعريف قصه و بيان حالات دروني بازيگر است؛ من معتقدم در اغلب صحنه‌ها دوربين دقيقا در درست‌ترين جا قرار گرفته‌است.

نگاه رئال دليل شكست برخي فيلمسازان

سعيد نعمت‌اله دليل شكست برخي كارگردانان و بازيگران را، نگاه رئال آنها به فيلم‌ها و سريال‌ها دانست و عنوان كرد: تصوير، جاي اين همه رئال نيست؛ به تصوير كشيدن زندگي معمولي نمي‌تواند كاركرد خوبي براي تصوير داشته باشد.

تائيد گفت‌وگوي تلفني با مسعود كيميايي

سيروس مقدم با تائيد اخباري كه مبني بر گفت‌وگوي تلفني وي با مسعود كيميايي منتشر شده‌است، اظهار كرد: ايشان به عنوان استاد نقطه نظراتي داشتند كه مكتوب كردند و قرار شد از آنها استفاده كنيم.

وي گفت: به دليل همكاري كه با مسعود كيميايي داشته‌ام، ايشان دوست داشتند به عنوان استاد نكاتي را به من بگويند؛ تماس ايشان باعث غرور، افتخار و انرژي مضاعف و مثبتي شد كه احساس كردم «زير هشت» به بيراهه نرفته است.

مهجور ماندن چهار بخش از «زيرهشت»

كارگردان «زيرهشت» با بيان اينكه چهار بخش از سريال مهجور مانده است، به صداگذاري «زيرهشت» اشاره كرد و گفت: براي اولين‌بار بجز سريال‌هايي كه از آقاي فخيم‌زاده شاهد بوديم، ديديم كه درسريالي صداگذاري داراي ارزش و هويت بوده است. در «زير هشت» صداگذاري جزو جدي‌ترين مراحل كار بود كه سرمايه‌گذاري جدا روي آن صورت گرفته است.

وي افزود: سكانس‌هاي بسيارسختي داشته‌ايم كه به لطف صداگذاري خوب، فضاي كار درست توليد شده است و صدا كمك كرده كه مفهوم سريال بهتر ارايه شود.

 انتخاب تدوين به‌روز براي حفظ ريتم كار

او گفت: دومين بخشي كه مهجور مانده، تدوين اين كار است؛ تدوين اشتباه مي‌توانست سريال را دچار سكون كند و از ريتم استرس‌زا و هيجان‌آفرين آن كم كند اما سيامك مهماندوست به شدت مونتاژ به‌روزي كرده است؛ استفاده از تك‌فريم‌هايي كه ذهن را كنجكاو مي‌كند تا ببيند قرار است چه چيزي را تماشا كند و همچنين استفاده از سكانس‌هايي به شكل فلاش فوروارد كوتاه از جمله تمهيدات تدوينگر است.

وي تأكيد كرد: به كمك تدوين اين كار، هيجان و واقع‌گرايي را به بهترين شكل حفظ كرديم، حتي در صحنه‌هايي كه سكون و آرامش قرار بود اتفاق بيافتد، با ريتم مناسبي اين سكون و آرامش رخ داده‌است.

موسيقي و شعر «زيرهشت»

اين كارگردان با اشاره به موسيقي سريال «زيرهشت» گفت: استدلالي از زمان «رستگاران» داشتيم و آن اينكه به دليل پخش اين سريال در آخر شب و همراه بودن آن با يك هيجان و اتفاقات پي‌درپي، موسيقي پاياني سريال بايد با آرامشي با مخاطب خداحافظي مي‌كرد. به همين دليل به اعتقاد من و آريا عظيمي‌نژاد بهترين صدا براي اين كار استفاده از صداي محمد اصفهاني بود.

وي ادامه داد: اهورا ايمان شعري بر اساس اهداف «زيرهشت» سرود كه كاملا با اهداف قصه سريال همخوان بود.

او بار ديگر درباره موسيقي سريال «زيرهشت» گفت: اگر از موسيقي كلاسيك استفاده مي‌كرديم شباهت «زيرهشت» به كارهاي مسعود كيميايي تقويت مي‌شد؛ بنابراين بايد سراغ موسيقي مدرن‌تري مي‌رفتيم تا ضمن داشتن هيجانات، ريتم و حالات دروني آن، سرنوشت كاراكتر را نشان دهد.

مقدم گفت: موسيقي جوان پسندتري را براي زيرهشت انتخاب كرديم و موسيقي هر چه به قسمت پاياني نزديك‌تر مي‌شود، قوت بيشتري مي‌گيرد.

طراحي صحنه و لباس ساده براي «زيرهشت»

سيروس مقدم يكي ديگر از ويژگي‌هاي كار كه مهجور مانده‌است را طراحي صحنه و لباس دانست و اظهار كرد: قصه ما در لايه‌هاي پايين‌تر جامعه اتفاق مي‌افتاد و طبيعتا لوكيشن‌ها بايد منطبق با قصه بود؛ بارها ديده‌ايد كه لوكيشن‌ها در پيشبرد قصه نقش داشته‌اند؛ استفاده از حوض به نشانه پاكي است؛ آب و آدم‌هايي كه تصوير خود را در آب مي‌بينند و يا تصوير خود را در آب مي‌شكنند و ...؛ تمام اينها با همفكري بنده و خانم آرزو غفوري اعمال شده است.

او ادامه داد: در بخش طراحي صحنه و لباس و در نورپردازي و گريم سعي كرده‌ايم آدم‌ها واقعي جلوه كنند و مشكل ويتريني كاذب و آرايش‌هاي آنچناني پرهيز كنيم.

استفاده از آتيلا پسياني براي نقش عيوضي

سيروس مقدم درباره استفاده از آتيلا پسياني براي ايفاي نقش كوتاهي مانند «عيوضي»، گفت: متأسفانه عياري در كارهاي نمايشي‌مان مانده‌است و آن اينكه كه ارزش‌گذاري روي كاراكترها را با كميت اندازه مي‌گيرند و نه با كيفيت.

وي تصريح كرد: كاراكتر عيوضي در قصه «زير هشت» يك كاركرد نمايشي دارد؛ او يك ماموريت بر روي دوشش است و آن اينكه قرار بوده عطا جواني او را تداعي كند. استفاده بيشتر از اين شخصيت، نه تنها به خودش صدمه مي‌زد، بلكه به مخاطب هم صدمه مي‌زد.

وي ادامه داد: پايان سريال با ياد اميرعلي عيوضي تمام مي‌شود و تصور من اين است كه قد و قواره اين نقش بيش از اين كاركردي در قصه نداشت.

جسارت استفاده از بازيگران تئاتري و همراهي عليرضا افخمي

سعيد نعمت‌الله با اشاره به اينكه بسياري از بازيگران سريال، افرادي بودند كه در تئاتر كار كرده‌اند، گفت: اين جسارت سيروس مقدم است كه از اين اشخاص استفاده كرد؛ همين‌طور استفاده از امير جعفري كه قبل از «زير هشت» كار طنز انجام داده بود، جسارت مي‌خواهد.

مقدم نيز با اشاره به اين كه «زير هشت» ثابت كرد در عرصه بازيگري استعدادهاي فراواني داريم، گفت: بايد رفت و اين بازيگران را پيدا كرد؛ نبايد بازيگران را كليشه كنيم و چون در چند نقش كمدي بازي كرده‌اند هميشه آنها را در نقش‌هاي ‌كمدي كار ببينيم؛ بازيگر خوب مي‌تواند هر نقشي را بازي كند.

وي عنوان كرد: در اين سريال عليرضا مهران را داشتيم كه بازيگر تئاتر است و بسيار خوب ايفاي نقش كرد و مطمئنا در كار بعدي من هم او را خواهيد ديد. شيوا ابراهيمي، امير صالحي، حسين مهري، آناهيتا افشار، بهاره كاتوزيان و بقيه بازيگران هم بسيارخوب ظاهر شدند.

سعيد نعمت‌اله نيز تأكيد كرد: به اعتقاد من پديده اين سريال شيوا ابراهيمي بود و خيلي‌خوب در نقشش ظاهر شد. تمام كساني كه از تئاتر وارد اين كار شدند به كمك امير جعفري بود و همه اين بچه‌ها با تواضع كامل حتي حاضر به تست بودند.

نعمت‌اله با بيان اينكه قسمت آخر سريال «زير هشت» را در مراحل پاياني تصويربرداري نوشته است، عنوان كرد: اتفاق مثبت ديگري كه در اين سريال داشتيم اين بود كه عليرضا افخمي (در مقام ناظر كيفي) بدون هيچ چشم‌داشتي در تمام مراحل كار به من و عوامل ديگر كمك كرد و بايد از او تشكر كنيم.

امير جعفري هم از مديران تلويزيون و همچنين كارگردانان خواست كه به كليشه‌ها در بازيگري بسنده نكنند و گفت: تئاترشهر بازيگراني دارد كه بسيارخوب هستند و مي‌توانند با عشق بازي كنند.

اين بازيگر ادامه داد: براي دو كارگردان بسيار ارزش قائلم؛ آقاي مقدم و آقاي فتحي؛ اينها براي تئاتر ارزش قائلند، زيرا برايشان بازيگري مهم است و اين به دليل ايماني است كه به كار خودشان دارند.

«زيرهشت» واقعي شروع و تمام شد

سيروس مقدم گفت: سريال «زير هشت» همان‌طور كه واقعي شروع شد، ‌واقعي نيز تمام شد؛ خود من با يك بغضي از اين سريال خداحافظي كردم و مطمئن هستم تماشاچي نيز با بغض از سريال خداحافظي كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha