• جمعه / ۵ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8909-02614
  • خبرنگار : 71191

مسعود علويان‌صدر: حكم استفساريه‌ در بحث تخريب سراي دلگشا را بايد حل كنيم دستگاه قضا در بحث حفاظت از آثار فرهنگي ـ تاريخي تدبير جدي بينديشد

مسعود علويان‌صدر:
حكم استفساريه‌ در بحث تخريب سراي دلگشا را بايد حل كنيم
دستگاه قضا در بحث حفاظت از آثار فرهنگي ـ تاريخي تدبير جدي بينديشد

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: بحث تخريب سراي دلگشا از دو زاويه‌ي ثبت آن در فهرست آثار ملي و قرار گرفتن سرا در محدوده‌ي بافت تاريخي تهران قابل بررسي است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود علويان‌صدر در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت حفاظت آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي ادامه داد: پيرو انتشار حكم دادگاه مبني بر خروج سراي دلگشا از فهرست ثبت آثار تاريخي و حكم دادگاه براي تخريب اين سرا، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پرونده‌ي سرا دلگشا را به دادگاه فرستاد و حكم عدم تخريب آن را گرفت.

وي افزود: متاسفانه استناد راي دادگاه به استفساريه‌اي است كه از شوراي نگهبان خواسته شده است. اين نيز نمي‌تواند راي قاطع باشد. ما مراتب شكايت خود را به صورت مكتوب به دادگاه اعلام كرده‌ايم، ولي متاسفانه دادگاه نامه‌ي ميراث فرهنگي را باطل اعلام كرد و حكم تخريب تاييد شد. پس از آن ميراث فرهنگي مراتب اعتراض خود را نسبت به سيستم برخورد به آثار فرهنگي ـ تاريخي به رييس قوه قضاييه انعكاس داد.

وي اضافه كرد: اين سيستم برخورد با آثار فرهنگي ـ تاريخي به جز تخريب آثار، چيز ديگري در بر ندارد كه بايد در زمينه‌ي اين موضوع يك تدبير جدي انديشيده شود و از تكرار صدور اين احكام كه متاسفانه آثار تاريخي ـ فرهنگي را تهديد مي‌كند، پرهيز كرد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشورادامه داد: براساس قانون هر اقدامي كه براي در تهديد‌ قرار‌دادن آثار فرهنگي ـ تاريخي انجام شود، خلاف است و هركسي به اين امر اقدام كند، مجرم شناخته مي‌شود، پس از قوه‌ قضاييه براي بحث متخلفان درخواست همكاري جدي كرده‌ايم و به برگزاري جلسات مشترك با قوه قضاييه براي ورود يك اهرم قضايي به منظور جلوگيري از بناهاي تاريخي تاكيد مي‌كنيم و مي‌خواهيم كه دادگاه‌هاي ويژه‌اي براي پرهيز از تكرار اين قضايا برپا شود.

مسعود علويان‌صدر به صدور بيش از 35 پرونده در اين زمينه براساس آمار به دست آمده اشاره كرد و گفت: از طرف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين موضوع در حال بررسي است و اميدواريم در جلسات مشترك كه با مسؤولان مربوطه خواهيم داشت به راه حل اساسي برسيم.

علويان‌صدر تاكيد كرد: رويكردي كه در بازار تهران اتفاق افتاد، متاسفانه ممكن است خطرات بسيار جبران‌ناپذيري را در بازار به دنبال داشته باشد. شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين موضوع را كاملا جدي گرفته و اعلام كرده كه اين قضيه تنها به ميراث فرهنگي مربوط نمي‌شود و بايد يك تدبير ملي از سيستم‌هاي قضايي، شهري و مديريت شهري در اين‌گونه موارد لحاظ شود.

وي ادامه داد: به لحاظ پلان مديريت و بحث تاسيسات الكترونيكي و برقي همه‌ي نهادها بايد دست‌به دست هم دهند تا بتوانند از بروز چنين اتفاقاتي جلوگيري كنند.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور اضافه كرد: متاسفانه رويكرد‌هاي ناگواري در بازار مانند اين شبه ‌كارها كه بازار يا مغازه‌اي به پاساژهاي چندين طبقه‌اي تبديل شود، زياد اتفاق مي‌افتد. ما اكنون بحث رويكرد‌هاي جدي را در اين ارتباط براي يك برنامه‌ريزي جدي با شهرداري، شوراي اسلامي شهر و بازاريان آغاز كرده‌ايم و در حال حاضر نيز يك طرح پلان مديريتي جامع براي حفاظت از بازار در مراحل تدوين است و اميدواريم با كمك نهادها و مسوولان مربوطه بتوانيم از تكرار اين‌گونه اقدامات جلوگيري كنيم.

علويان صدر با تاكيد بر اين‌كه ميراث فرهنگي به تنهايي نمي‌تواند اين‌گونه موضوعات را حل و فصل كند، اظهار كرد: براساس سياست‌ ميراث فرهنگي تخريب اثري كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده خلاف قانون است. به همين دليل اكنون انتظار همراهي مراجع قانوني براي بازسازي مجدد طرح و پلان‌هاي تخريب‌شده در سراي دلگشا را داريم.

وي ادامه داد: ما اكنون رضايت نمي‌دهيم كه نماي اين سرا صرفا حفظ شود بايد خود بنا حفظ مي‌شد، به واسطه‌ي اين‌كه يك نفر بتواند با توان مالي يك بناي تاريخي را تخريب كند نمي‌توانيم آن را قبول كنيم و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حتما پيگير حفاظت و مرمت سراي دلگشا به صورت بازسازي و طرح پلان اوليه‌ي آن خواهد بود.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور درباره‌ي صدور مجوز شهرداري براي ساخت و ساز براي سراي دلگشا نيز اظهار كرد: هرگونه صدور مجوز و طرح نقشه بايد با طرح ميراث فرهنگي انجام شود. نقشه‌هايي كه اكنون براي سراي دلگشا تهيه شده‌اند به تاييد ميراث فرهنگي نرسيده است، چون متناسب با فضاي بازار نيست. ميراث فرهنگي در جلساتي كه با رييس شوراي شهر و شهردار منطقه داشته است، اعلام كرده كه اين نقشه‌ها مورد تاييد نيستند و مجددا استعلام‌ها و نقشه‌ها بايد به تاييد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برسد.

علويان صدر گفت: تقريبا از دو ماه پيش از تصميمات براي تخريب سراي دلگشا مطلع بوديم، حكم دست ما بود و ما جلوي روند تخريب را گرفته بوديم تا اين‌كه از دو ماه پيش كار تخريب سرا دوباره آغاز شد كه ميراث فرهنگي از دادگاه حكم عدم تخريب را گرفت. ولي مالك دوباره حكم ما را شكست و حكم تخريب دوباره گرفت و در چند روز گذشته جدي‌تر اين قضيه را دنبال كرد. ميراث فرهنگي در جريان فرآيند كار بود، ولي متاسفانه وقتي كسي از مرجع قانوني حكم بياورد، طبيعتا ما نيز نمي‌توانيم جلوي آن بايستيم مگر آن كه ما هم از فرآيند قانوني بتوانيم جلوي تخريب را بگيريم.

او با تاكيد و متوقف شدن عمليات خاكبرداري و پيگيري‌هاي ميراث فرهنگي براي طي شدن مراحل قانوني اين قضيه گفت: حكم ديوان عدالت اداري فقط مربوط به بحث خروج سراي دلگشا از ثبت آثار تاريخي بود، ولي حكم دادگاه تخريب را تاييد مي‌كرد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: اگر اين قضيه باز هم تكرار شود، تهديد بسيار جدي براي آثار فرهنگي ـ تاريخي محسوب مي‌شود. واقعيت اين است كه دستگاه قضا بايد در زمينه‌ي بحث حفاظت از آثار فرهنگي ـ تاريخي تدبير جدي‌تري بينديشد. اگر قرار باشد هر اثري كه در فهرست آثار ملي به ثبت مي‌رسد به راحتي با يك حكم دادگاه آن را تخريب كرد، اين لطمه‌ي جبران‌ناپذيري را به حوزه‌ي فرهنگ و تاريخ كشور وارد مي‌كند.

علويان صدر گفت: در بحث تخريب سراي دلگشا بايد حكم استفساريه‌ را حل كنيم.

****

به گزارش ايسنا، مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران نيز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا، بر پافشاري به اعتراض اين اداره نسبت به حكم خروج سراي دلگشا از فهرست آثار ملي با رأي ديوان عدالت اداري تأكيد كرد و گفت: اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران همه توان خود را به كار برد كه حكم ديوان عدالت اداري اجرا نشود يا در آن تجديدنظر شود و دو سال نيز موفق به انجام اين كار شد؛ ولي نهايتا مالك با حكم قانوني خود موفق به تخريب سراي قاجاري دلگشا شد.

محمد ابراهيم لاريجاني با اشاره به شكايت مالك سراي دلگشا از دو سال پيش به ديوان عدالت اداري براي تخريب و نوسازي اين سراي تاريخي، گفت: مالك بالأخره بعد از دو سال توانست با حكم كميسيون ماده 100 و بر اساس رأي ديوان عدالت اداري، كار تخريب اين سراي تاريخي را انجام دهد و اكنون بخش‌هاي متأخر و كم‌اهميت‌تر نسبت به بخش جلويي سرا به صورت كامل تخريب شده‌اند و در حال حاضر، كار خاك‌برداري در اين سرا انجام مي‌شود.

او ادامه داد: سراي دلگشا بنايي چسبيده به بازار است كه علاوه بر ثبتي بودن آن، حائز اهميت معماري و اسلامي است؛ ولي به اين راحتي تخريب شد. ديگر نمي‌دانيم مفهوم در خطر بودن بازار تهران را چگونه بايد اعلام كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha