• جمعه / ۲۶ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8909-15655
  • خبرنگار : 71165

/عاشورا در زندان رجايي شهر/ زندان، دست‌هاي بلند شده به سوي آسمان و نواي يا حسين(ع)

/عاشورا در زندان رجايي شهر/
زندان، دست‌هاي بلند شده به سوي آسمان و نواي يا حسين(ع)

اگرچه نام زندان رجايي شهر با نام مجرمان خطرناک گره خورده است و قتل، آدم ربايي، سرقت مسلحانه، کلاهبرداري و... انواع جرايم اين محکومان را تشکيل مي‌دهد اما عاشوراي امسال آسمان اندرزگاه شماره 2 رجايي شهر (دارالقران) مثل تکايا، مساجد و هيات‌هاي مذهبي سراسر ايران، شاهد دستان بلند شده زندانيان با نواي "يا حسين(ع)" بود. زندانياني که اکثر آن‌ها از يک جز تا کل قرآن را درون زندان حفظ کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، بوي اسپند فضاي هواخوري اندرزگاه شماره 2 را گرفته، زندانيان از صبح زيارت عاشورا خوانده‌اند و حالا در حلقه‌هاي 20 نفره و کوچکتر سينه مي زنند. مداحان با شور و هيجان نجوا مي‌کنند: "يابن حيدر! غريب مادر! ... حسين!"، "کربلا کرب و بلا حسين مي‌کشي مرا"، "...يا ثارالله..." عباراتي که بخشي از آن‌ها را مي شنويم و بخشي را همهمه فضا اجازه نمي دهد بشنويم.

برخي دمپايي‌ها را درآورده و سينه مي‌زنند. برخي بازوبند خادم حسين(ع) بر بازو بسته‌اند و برخي بر پيراهن‌هاي‌شان نام ابوالفضل نقش بسته است.

هر کدام از زندانيان آن‌گونه که مي‌داند و مي‌تواند عزاداري مي‌کند، نواها اوج مي‌گيرد تا لحظه‌هاي آخر عزاداري. حالا موقع دعاست؛ و جالب اينجاست که روز عاشورا همه چيز عاشورايي است؛ زندانيان دربند علي‌رغم انتظارمان پيش از دعا کردن براي خود، براي بيماران و کساني که در بيمارستان‌ها بستري هستند دعا مي‌کنند، بعد آزادي جميع زندانيان روي زمين خاکي را از حسين(ع) مي‌طلبند و بعد هم عج لوليک الفرج... حالا ديگر بوي اسپند به آسمان رسيده... صداي اذان با نجواهاي بلند "واي حسين" آميخته و اشک چهره برخي زندانيان را پوشانده...

اگرچه عزاداري‌هاي محرم و عاشورا در اندرزگاه‌هاي مختلف رجايي شهر برگزار شد اما اندرزگاه شماره 2 که نام ديگر آن دارالقران است حال و هواي ديگري داشت. بيشتر زندانيان اين اندرزگاه به دليل توانايي، استعداد يا علاقه‌اي که نشان داده اند مشغول يادگيري يا حفظ قران هستند.

فعاليت‌هاي قراني در رويکرد جديد سازمان زندان‌ها در راستاي اصلاح و تربيت مجرمان اهميتي ويژه يافته است.

به گزارش ايسنا علي حاج کاظم رييس زندان رجايي شهر، درباره فعاليت‌هاي قرآني درون زندان مي‌گويد: "ما موفقيت‌هاي بسياري خوبي در زمينه فعاليت‌هاي قراني در سطح استان‌هاي تهران و همچنين کشور داشتيم. نوع جرم زندانيان ما خاص است ولي مقام اول استاني و کشوري را داشتيم البته امسال رتبه دوم کشور را کسب کرديم. ما اندرزگاه جداگانه ويژه فعاليت‌هاي قراني داريم که مددجويان آن هيچ کاري جز خواندن و آموزش قرآن ندارند."

اندرزگاه شماره 2 کتابخانه‌اي با بيش از پنچ هزار جلد کتاب ديني و ادبي هم دارد. کتابدار اين کتابخانه که خود به 15 سال حبس به اتهام آدم ربايي محکوم شده مي‌گويد: بيشتر کتاب‌هاي کتابخانه ديني است و زندانيان هم بيشتر کتب ديني مي‌خوانند. "راز" عنوان کتابي درباره مهارت‌هاي زندگي است که از بيشترين محبوبيت ميان زندانيان اين اندرزگاه برخوردار است. عضويت اين کتابخانه براي همه زندانيان امکانپذير است و برگ البسه آن‌ها تا زمان بازگشت کتاب پيش کتابدار باقي مي‌ماند.

اندرزگاه‌هاي ديگر رجايي شهر مانند اندرزگاه کارگري، اندرزگاه نسوان و اندرزگاه 4 نيز از صبح عاشورا مشغول عزارداري بودند. حتي صداي طبل دسته سربازان زندان از لحظه ورود به زندان به گوش ‌رسيد. شله زرد و قيمه هم بخشي از نذري‌هايي بود که زندانيان زن اندرزگاه نسوان پخته بودند. در بند نسوان خيمه‌هايي به مناسبت اين ايام برپا شده بود و برخي زنان زنداني لباس سقايي به فرزندان کوچکشان پوشانده بودند. در اندرزگاه کارگري و اندرزگاه 4 مردان، دسته‌هاي سينه زني در فضاي هواخوري مشغول عزاداري بودند. اندرزگاه کارگري مربوط به کساني است که در کارگاه‌ها و کارخانجات نجاري، خياطي، آهنگري و ساخت ابزار فلزي کار مي‌کنند و اندرزگاه 4 نيز از سه دسته جوانان 18تا 20 سال، زندانيان که سنين بالاتري دارد و بخش قرنطينه تشکيل شده است.

عزاداري اباعبدالله حسين در فضاي زندان اگرچه بيانگر تلاش‌هاي صورت گرفته سازمان زندان‌ها در زمينه اصلاح و تربيت و آشنايي و شناخت بيشتر زندانيان با فرهنگ ديني و قرآني است اما پيش از آن، مي‌تواند بيانگر فطرت پاک و حقيقت جويي باشد که هر انسان با آن متولد مي شود. فطرتي که در هر شرايطي عدالت خواهي قيام حسين را پاس مي‌دارد و چه بسا اگر در بسترهاي اجتماعي مناسب خود قرار مي‌گرفت مي‌توانست شکوفا شود و به بار بنشيند و مسيري را در زندگي طي کند که به جاي ارتکاب جرم و تحمل حبس، انساني سالم و موثر در جامعه باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha