• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8912-01072
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

پايان چشم انتظاري 10 ساله مشهدي‌ها؛ قطار شهري مشهد با 8 سال تاخير بالاخره روي ريل رفت، اما آزمايشي ...

پايان چشم انتظاري 10 ساله مشهدي‌ها؛
قطار شهري مشهد با 8 سال تاخير بالاخره روي ريل رفت، اما آزمايشي ...

بعد از انتظاري10 ساله، قطار شهري مشهد بالاخره ديروز به مرحله بهره‌برداري رسيد، اما اين بهره‌برداري، آزمايشي بود و هنوز بسياري از الزامات اين خط مهيا نشده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، بر خلاف برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، حضور رييس‌جمهور در مراسم افتتاح طولاني‌ترين پروژه مشهد منتفي شد تا بر شمار وعده‌هاي عملي نشده اين پروژه اضافه شود. عمليات اجرايي قطار شهري مشهد به طول 19.5 كيلومتر شامل10 كيلومتر زيرگذر و 9.5 كيلومتر روگذر با 22 ايستگاه، از سال 1379 آغاز شد و دو سال پيش از اجرايي شدن اين پروژه گروهي از كارشناسان شهري كار مطالعات و شناسايي مسيرهاي احداث قطار را انجام دادند.

پروژه قطار شهري مشهد در بخشي از شهر با تخريب محيط زيست اين كلانشهر همراه بود. به گونه‌اي كه درختان چنار شهر حد فاصل ميدان آزادي تا ميدان ملك‌آباد كه جزئي از حافظه تاريخي شهر به شمار مي‌آيد به دليل اجراي اين پروژه قطع شدند و بعدها هم گزارش شهرداري دليل قطع درختان را نفوذ نوعي كرم درخت به داخل بدنه درختان چنار اين خيابان عنوان كرد؛ همچنين در ادامه اين پروژه بخشي از درختان توت خيابان وكيل‌آباد قطع شدند.

در حالي که قرار بود فاز نخست قطار شهري در سال 1381 و كل پروژه در سال 1384 به بهره‌برداري برسد، مسوولان، تعلل طرف‌هاي چيني در واگذاري واگن‌ها را از مهمترين دلايل اين تاخير طولاني مدت ذکر کردند.

امسال نيز بر اساس برنامه‌ريزي‌ها مقرر شده بود که در روز 22 بهمن، پروژه قطارشهري مشهد با حضور رييس‌جمهور گشايش يابد که اين مهم به علت ترافيك برنامه‌هاي دکتر احمدي‌نژاد و تا حدودي هم آماده نبودن تجهيزات قطار شهري به اسفند ماه موکول شد.

به اين ترتيب، پس از سال‌ها انتظار، پس از گذشت تمام ثانيه‌هايي که در ترافيک و آسيب‌هاي رواني و زيست محيطي ناشي از اجراي پروژه گذشت و پس از پشت سر گذاشتن وعده‌هاي متعددي که به مرحله اجرا نرسيد، قطار شهري مشهد ديروز به صورت آزمايشي و در کنار مشکلاتي همچون آماده نبودن بليت‌هاي الکترونيک بر روي ريل رفت.

به گفته شهردار مشهد هدف از اين بهره‌برداري آزمايشي بررسي تمام جوانب و شرايط مختلف است. محمد پژمان در اين زمينه بيان كرد: طي اين مدت سعي داريم اشكالات سيستم را رفع كنيم و تمام تلاش ما اين است که بهره‌برداري رسمي از قطار شهري قبل از پايان سال باشد.

وي با بيان اينکه هر روز كه بگذرد وضعيت قطار شهري بهبود پيدا مي‌كند، ادامه ‌داد: از لحاظ مهندسي نمي‌توان سيستم‌هايي مثل قطار شهري را از ابتدا با100 درصد ظرفيت فعال كرد و به همين دليل سرويس دهي قطار شهري مشهد فعلا بين ساعات 9 تا 13 خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به اينكه استفاده مردم از قطار شهري، اولين تجربه‌هاي خود را کسب مي‌کند، ممكن است در روزهاي اول فاصله زماني 30 دقيقه‌اي حضور قطار در ايستگاه تغييرات جزئي داشته باشد.

جواد حميدزاده، سخنگوي شرکت بهره‌برداري قطار شهري مشهد در خصوص بهره‌برداري همزمان خط يک با بليت الکترونيک گفت: در حال حاضر با توجه به قرارداد منعقد شده با شرکت پيمانکاري، تجهيزات لازم براي استفاده از بليت الکترونيک در حال نصب است، اما بهره‌برداري خط يک با بليت‌هاي کاغذي صورت مي‌گيرد.

وي در خصوص چاپ بليت براي استفاده عمومي اظهار كرد: بر اين اساس و به منظور بهره‌برداري خط يک، بليت‌هاي کاغذي چاپ شده و در اين زمينه مشکلي براي خريد اين بليت‌ها وجود ندارد.

بر اساس مطالعات جامع حمل‌ و نقل شهري، مشهد نيازمند 4 خط مترو به طول 74 کيلومتر است و اين در حالي است که فاز اول خط يک متروي مشهد به طول 8.5 کيلومتر حدود 5 سال است که آماده شده ولي به‌ دليل نبود واگن اين مسير پرتردد بدون استفاده رها شده بود.

قطار شهري مشهد قرار است در هر ساعت 17 هزار و 500 نفر از مردم مشهد را جابه‌جا كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha