• دوشنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9002-11334
  • خبرنگار : 71191

آيا عودلاجان رنگ و بويي از سنت‌هاي گذشته را دارد؟ مديركل ميراث فرهنگي تهران: چرا بايد از نقدهاي كارشناسي بهراسيم و حقوق مردم را ناديده بگيريم؟

آيا عودلاجان رنگ و بويي از سنت‌هاي گذشته را دارد؟
مديركل ميراث فرهنگي تهران:
چرا بايد از نقدهاي كارشناسي بهراسيم و حقوق مردم را ناديده بگيريم؟

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: پيشنهاد مي‌كنم منتقدان،‌ اساتيد و صاحب‌نظران مصوبه‌ي ابلاغ‌شده از سوي اين اداره كل به شهرداري تهران را درباره‌ي ضوابط بافت تاريخي عودلاجان دست كم يك‌بار بخوانند و سپس اظهار نظر كنند.

محمدابراهيم لاريجاني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: به نظر مي‌رسد، فقط موضوع 12 متر در بافت عودلاجان به گوش برخي صاحب‌نظران رسيده است. ما به يك مصوبه رسيده‌ايم كه يك كلمه از آن، كلمه‌ي «12 متر» است؛ اما در نقد و بررسي‌هاي صاحب‌نظران احساس مي‌كنيم، آن‌ها اصلا مصوبه را نخوانده‌اند، در حالي كه مصوبه‌ي موجود شش بند دارد كه وضعيت بافت تاريخي عودلاجان در آن به تصوير كشيده و بررسي شده است.

او ادامه داد: لازم مي‌دانم، اين مصوبه را كه به تأييد شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسيده است، مرور كنم.

لاريجاني سپس اين مصوبه را كه 15 فروردين‌ماه امسال به تصويب شوراي فني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري رسيده است، خواند.

در اين مصوبه آمده است: نظر به ضرورت اصلاح ضوابط و قوانين موضوعه در مديريت بافت تاريخي محله‌ي عودلاجان و براساس گزارش‌هاي كارشناسي و مطالعات انجام‌شده و همچنين بررسي طرح سامان‌دهي محله‌ي عولادجان در شوراي فني ميراث فرهنگي استان تهران، تصميم‌هايي به شرح ذيل در شوراي يادشده مصوب شد كه جهت استحضار و ابلاغ به مبادي ذي‌ربط اعلام مي‌شود:

1ـ ابنيه‌ي تاريخي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي و ساير اماكن و ابنيه‌ي واجد ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي در محله‌ي عودلاجان براساس قوانين موضوعه حفظ و نگهداري شود.

2ـ براساس شاخص‌هاي فرهنگي و اماكن واجد ارزش موجود در محله‌ي عودلاجان، برخي معابر محله به‌عنوان گذرگاه‌هاي تاريخي و فرهنگي شناسايي و بازتعريف شود و در جهت حفظ نما، بدنه‌ها و جداره‌ها و مرمت آن براساس الگوهاي ميراثي اقدام شود.

3ـ در ساير نقاط و محدوده‌ي محله‌ي عودلاجان، ساخت و ساز براساس ضوابط طرح تفصيلي با حفظ كاربري اصلي حداكثر تا 4 طبقه و 12 متر ارتفاع بدون تغيير در گذرها و معابر، مشروط به اجراي نماي ساختمان با هويت ايراني اسلامي و براساس طرح نماي مصوب اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران و همچنين سنگ‌فرش سنتي مقابل ملك بدون مانع است.

4ـ اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران با همكاري و مشاركت شهرداري تهران، نسبت به تهيه‌ي طرح‌هاي فرهنگي با هدف احيا و هويت‌بخشي و ايجاد كاركردهاي فرهنگي و يادماني در محدوده‌ي محله‌ي عودلاجان و بخصوص در گذرهاي تعريف‌شده و در كنار آثار ثبتي موجود در مدت شش‌ماه اقدام كند.

5ـ مواردي كه در اين ابلاغيه ديده نشده است، پس از طرح در كارگروه مشترك في‌مابين اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران و شهرداري منطقه و تصويب نهايي در شوراي فني ميراث فرهنگي استان تهران قابل اجرا خواهد بود.

6ـ محدوده‌ي عودلاجان از شمال، خيابان اميركبير از جنوب، خيابان پانزده خرداد و خيابان مولوي از شرق، خيابان ري و از غرب، خيابان ناصرخسرو و مصطفي خميني در نظر گرفته مي‌شود.

لاريجاني در ادامه‌ي گفت‌وگويش با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: براساس اين مصوبه، به صراحت قيد شده است كه گذرهاي تاريخي و كاربري‌هاي اصلي اين بناها و همچنين عرض معابر به حالت فعلي و نماي ساختمان‌ها براساس بافت سنتي خود بايد حفظ شود. ارتفاع ساختمان‌هاي موجود در بافت تاريخي نيز براساس آنچه طرح تفصيلي بيان مي‌كند، از 2 تا حداكثر 12 متر در برخي نقاط در نظر گرفته مي‌شود.

او ادامه داد: براساس اين طرح، فقط در مواردي كه محدوده‌ي غيرتاريخي وجود دارد و در طرح تفصيلي مشخص شده و گذر و معبر در كنار يك بناي تاريخي نيست، ساخت و ساز تا ارتفاع 12 متر قابل اقدام است. براساس طرح تفصيلي، ساخت و ساز از 5 / 7 تا 12 متر در محدوده‌ي عودلاجان مي‌تواند انجام شود.

چرا برخي افراد در برابر ساخت و ساز تا 16 متر سكوت مي‌كنند؟

وي بيان كرد: ما بايد اين حق را به مالكان بدهيم كه اگر در حريم آثار ثبتي و غيرثبتي كه ارزشمند نيستند و اگر در يك محدوده تا ارتفاع 12 متر امكان ساخت و ساز دارند، بتوانند از حق خود استفاه كنند، چرا بايد از نقد و بحث‌هاي كارشناسي بهراسيم و حقوق مردم را ناديده بگيريم؟ چرا برخي افراد در برابر ساخت و سازهاي بيش از 12 متر كه گاهي به 16 متر نيز مي‌رسد، سكوت مي‌كنند؟ چرا درباره‌ي ساخت و سازهاي غيرمجازي كه در بافت‌هاي تاريخي انجام مي‌شود، حرفي نمي‌زنند؟ آيا صاحب‌نظران ما براي يك‌بار هم كه شده به محله‌ي عودلاجان رفته و آنجا را از نزديك ديده‌اند؟

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران گفت: در محدوده‌ي بافت تاريخي عودلاجان و براساس زون‌بندي‌هاي كارشناسي، ارتفاع‌هاي مختلفي در اين بافت وجود دارد. من با هر كارشناسي كه مذاكره كردم، حتا در شوراي فني، همه گفتند ارتفاع در عودلاجان براساس زون‌بندي‌هاي هر محدوده بايد ايجاد شود. همچنين به اعتقاد كارشناسان براي ارتفاع بايد ديد كه بناي مورد نظر در كالبد اصلي بافت قرار دارد يا خير، چون در اين زمينه نيز ضوابط تغيير مي‌كند.

ضابطه‌ي 5 / 7 متر براي عودلاجان سبب مقابله‌ي مردم با ميراث فرهنگي مي‌شود

او تأكيد كرد: ما در بحث دادن ارتفاع‌هاي مختلف به بافت تاريخي عودلاجان به اين قضيه قائل هستيم كه نبايد هيچ آسيبي به بافت تاريخي وارد شود، چون اين مصوبه حتا در شوراي فني استان نيز بررسي و تصويب شده است.

وي با اشاره به اين‌كه سقف ارتفاع در محله‌ي عودلاجان تا 12 متر و كف آن موازي با اثر ثبتي است، گفت: معلوم است كه بايد ضابطه‌هاي ميراثي در كنار بناهاي ثبتي رعايت شود؛ ولي براساس كدام منطق بايد در 140 هكتار محدوده‌ي عودلاجان ضابطه‌ي 5 / 7 متر را محدود كنيم. ضابطه‌ي 5 / 7 متر براي كل 140 هكتار محدوده‌ي عودلاجان سبب مواجهه و مقابله‌ي مردم با ميراث فرهنگي مي‌شود. حال اگر خودمان اين زون‌بندي‌ها را زودتر ايجاد و طرح تفصيلي را اجرايي كنيم، بهتر است.

لاريجاني ادامه داد: ما در برابر عودلاجان منفعل بوديم و آن را يك محله‌ي تاريخي مي‌دانستيم كه هيچ كسي نبايد به آن وارد شود. اكنون براساس شرايط و الگوها، اصلاح ضوابط و ساخت و ساز در اين محدوده يا در هر بافت تاريخي ديگري بايد مديريت شود تا هم ميراث فرهنگي حفظ شود و هم در نقاطي كه به‌لحاظ كارشناسي با مشكلي مواجه نيستند، ضوابط گسترده‌تري منطبق با خواست مردم تعيين شود.

سكونت در عودلاجان نبايد تعطيل شود

وي بيان كرد: در تمام قوانيني كه در حوزه‌ي ميراث فرهنگي داريم، مردم و رضايت و حقوق مالكانه‌ي آن‌ها بر هر چيزي ارجحيت دارد.‌ اگر مي‌خواهيم بافت تاريخي را مديريت و ميراث فرهنگي را حفظ كنيم، بايد بتوانيم در ضوابط ساخت‌وساز، تعميرات جزيي و هرگونه دخل و تصرف در آن بازنگري كنيم. اين كاري است كه همه‌ي دنيا انجام مي‌دهد،‌ حتما لازم است كه با گذشت زمان، بازنگري در حرايم انجام شود.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران اعتقاد دارد: نبايد اين‌گونه باشد كه در محدوده‌ي بافت تاريخي عودلاجان هيچ كسي حق ورود نداشته باشد و سكونت در آن تعطيل شود و بافت به انباري تبديل شود، مانند اتفاقي كه اكنون در اين بافت رخ داده است.

هدف از تغيير ضوابط در عودلاجان برگرداندن سكونت به اين بافت است

لاريجاني هدف از تغيير ضوابط در عودلاجان را حفظ ميراث فرهنگي و برگرداندن هويت تاريخي و سكونت به اين بافت تاريخي دانست و گفت: آيا عودلاجان به‌عنوان قديمي‌ترين محله‌ي تهران، اكنون رنگ و بويي از سنت‌هاي مردم گذشته را دارد و چيزي از آن حس مي‌شود؟

وي اظهار كرد: اكنون در املاك مسكوني اين محدوده، تعداد كمي از مردم زندگي مي‌كنند. حتا برخي مالكان خانه‌هاي خود را به حال خود رها كرده و به زندگي در جايي ديگر مشغول‌اند. دليل اين قضيه را در بازنگري نكردن در ضوابط مي‌دانيم و اين‌كه به مردم اجازه نداديم در چارچوب ضوابط اقدام كنند. بي‌شك اگر ما با توسعه‌ي شهر، ضوابط را اصلاح مي‌كرديم و اجازه‌ي ساخت و سازها به‌صورت منطقي داده مي‌شد، اين مشكل پيش نمي‌آمد. با انجام اين كار در بافت مي‌توانيم سكونت را دوباره به بافت بازگردانيم.

لاريجاني اضافه كرد: در يكي از بندهاي مصوبه‌ي موجود، چند طرح فرهنگي و يادماني براي هويت‌بخشي به گذرها، تيمچه‌ها و بازارچه‌هاي عودلاجان در نظر گرفته شده است تا هم‌زمان با حفاظت و مرمت بناها و گذرها و ساخت و ساز مردم، هويت‌بخشي در محله نيز انجام شود تا بتوانيم شاهد محله‌اي پويا و تاريخي باشيم تا كساني كه در آن زندگي مي‌كنند، احساس افتخار كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha