• سه‌شنبه / ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91012206356
  • خبرنگار : 71021

فقط 8 روز تا نمايشگاه COTTM چين مانده است

پشت در بازار گردشگري چين مانديم

پشت در بازار گردشگري چين مانديم

فقط هشت روز تا برگزاري بزرگ‌ترين رويداد گردشگري چين و برپايي نمايشگاه COTTM باقي مانده است؛ اما ايران هنوز برنامه‌اش را براي حضور در اين نمايشگاه اعلام نكرده، ‌اين درحالي است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، امسال (2012 ميلادي) را سال «گردشگري ايران و چين» نام‌گذاري كرده است.

فقط هشت روز تا برگزاري بزرگ‌ترين رويداد گردشگري چين و برپايي نمايشگاه COTTM باقي مانده است؛ اما ايران هنوز برنامه‌اش را براي حضور در اين نمايشگاه اعلام نكرده، ‌اين درحالي است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، امسال (2012 ميلادي) را سال «گردشگري ايران و چين» نام‌گذاري كرده است.

به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، چين در سال 2011 ميلادي سومين مقصد گردشگري دنيا و بزرگ‌ترين صادركننده‌ي گردشگر به جهان شناخته شد و براساس تخمين‌هاي سازمان جهاني جهان‌گردي، جمعيت گردشگران خروجي اين كشور در سال 2020 ميلادي به 100ميليون نفر مي‌رسد. به همين دليل، كشورهاي زيادي در تلاش هستند تا سهمي از اين جمعيت ميليوني را جذب كنند.

COTTM‌ كه تنها نمايشگاه تخصصي گردشگري و تجارت گردشگري خروجي چين به‌شمار مي‌آيد، از 30 فروردين تا اول ارديبهشت‌ماه (18 تا 20 اپريل 2012 ميلادي) در شهر پكن برگزار مي‌شود و فرصتي را براي ديدارهاي تجاري توراپراتورهاي دنيا فراهم آورده است تا آينده‌ي گردشگري خود را در اين بازار رقم بزنند.‌

با وجود آن‌كه شركت نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران صراحتا در سال گذشته اعلام كرد، قصد دارد در نمايشگاه چين COTTM شركت كند و بدون پرداخت پولي 200 مترمربع زمين در اين نمايشگاه به نام ايران رزرو كرده و حتا در سايت اينترنتي خود برنامه‌ي اين نمايشگاه را قرار داده، ولي تا امروز خبري درباره‌ي حضور ايران در اين نمايشگاه منتشر نكرده است. در فهرست كشورهاي شركت‌كننده در COTTM نيز نامي از ايران ديده نمي‌شود!

احمد بيدي ـ مديرعامل شركت نمايشگاه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در اين‌باره به خبرنگار ايسنا‌ گفت: ما از قبل زميني را براي ايران در اين نمايشگاه رزرو كرده‌ايم و منتظر ابلاغ سياست‌ها هستيم كه تا كنون خبري نشده است.

او در پاسخ به اين پرسش كه سياست‌هاي بخش نمايشگاه‌ها در كجا تبيين مي‌شود؟ اظهار كرد: اين شركت زير نظر كانون جهان‌گردي و اتومبيل‌راني است كه امور اجرايي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را انجام مي‌دهد؛ اما سياست‌هاي بخش نمايشگاهي از سوي شوراي سياست‌گذاري كه در معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است‌، ابلاغ مي‌شود كه ديگر خبر ندارم بعد از عيد چه تصميمي درباره‌ي اين نمايشگاه گرفته شده است.

به گزارش ايسنا، حسن موسوي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ در نخستين نشست خبري خود كه در روزهاي پاياني سال گذشته برگزار شد، از تغيير سياست‌هاي اين سازمان درباره‌ي بخش نمايشگاهي خبر داد و بيان كرد: به مسؤول نمايشگاه‌ها گفتم اگر از طريق اسپانسر مي‌تواند نمايشگاه برگزار كند، ما در خدمت هستيم؛ ولي اگر نمي‌تواند ما به‌دنبال افرادي هستيم كه از تمام ظرفيت‌هاي كشور استفاده مي‌كنند.

بيدي درباره‌ي اين اظهارات نيز به خبرنگار ايسنا گفت: ‌هنوز در اين‌باره با ما صحبتي نشده است؛ ‌ولي مطلع هستم كه سياست‌هاي جديدي در دست دارند‌، اما ابلاغ نشده است.

از سوي ديگر بخش خصوصي نگران است كه چرا هيچ اقدامي از مبادي دولتي براي اين نمايشگاه نمي‌شود،‌ چون سال‌هاي زيادي تلاش شد تا ايران به فهرست طلايي مقاصد گردشگران چين (ADS) وارد شود و آژانس‌هاي اين كشور اجازه يابند براي ايران به‌عنوان مقصدي امن تبليغ كنند و چيني‌ها هم با خيالي آسوده به ايران سفر كنند؛‌ اما حالا كه وقت برداشت محصول رسيده است،‌ ظاهرا متوليان از كار باز ايستاده‌اند.

اكبر غمخوار ـ رييس هيأت مديره‌ي كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي دفاتر خدمات مسافرتي كشور ـ كه پيگير جريان نمايشگاه چين است، در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: ما پيش از پايان سال به آقاي موسوي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نامه نوشتيم و با آقاي جهانيان ـ‌ معاون گردشگري كشور ـ هم تلفني صحبت كرديم؛‌ ولي نتيجه‌اي نداشت. اگر حالا هم اقدام كنند،‌ بعيد است به نمايشگاه برسيم، چون ديگر رواديد شركت‌كنندگان آماده نمي‌شود.

غمخوار يادآوري كرد: چين بازار هدف ما به‌شمار مي‌آيد و امسال هم نخستين سالي است كه مجوز ورود رسمي گردشگران چيني را به ايران گرفته‌ايم‌؛ اما جالب است كه در بزرگ‌ترين رويداد نمايشگاهي گردشگري اين كشور حضور نداريم.

او در ادامه گفت: نزديك به 12 آژانس گردشگري تمايل خود را براي حضور در اين نمايشگاه اعلام كرده و هر كدام يك‌ميليون تومان به حساب جامعه‌ي تورگردانان واريز كرده بودند تا كارها پيگيري شود؛ اما بخش خصوصي با اين پول‌ها كه نمي‌تواند در نمايشگاه بين‌المللي شركت كند. دولت بايد اين كار را انجام دهد، در همه جاي دنيا نيز اين‌طور است.

ابراهيم پورفرج ـ رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران ـ با اعتراض نسبت به تصميم‌گيري‌ها در دقيقه‌ي 90 براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري به خبرنگار ايسنا گفت:‌ چرا ما معمولا مي‌خوابيم و درست چند روز مانده به برپايي نمايشگاه به هوش مي‌آييم؟ آيا متوليان نبايد بخش خصوصي را در جريان كارها بگذارند؟

ايران سال گذشته نيز به‌خاطر تغيير كردن رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نتوانست در اين نمايشگاه حضور يابد.

خبرنگار ايسنا همچنان پيگير دريافت توضيح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي نمايشگاه چين است‌؛ اما تا اين لحظه هيچ پاسخي دريافت نكرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha