• دوشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91012809790
  • خبرنگار : 71410

«اينجا گورستان ساز نيست»

مرادخاني برنامه‌هاي موزه موسيقي را برشمرد

مرادخاني برنامه‌هاي موزه موسيقي را برشمرد

مدير موزه موسيقي گفت: قرار نيست در موزه موسيقي آثار را زنداني كنيم؛ مهم اين است كه موزه بتواند رسالت احياگري انجام دهد زيرا اينجا گورستان ساز نيست.

مدير موزه موسيقي گفت: قرار نيست در موزه موسيقي آثار را زنداني كنيم؛ مهم اين است كه موزه بتواند رسالت احياگري انجام دهد زيرا اينجا گورستان ساز نيست.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در نشست خبري كه صبح امروز- 28 فروردين ماه - براي تشريح فعاليت‌هاي موزه موسيقي در سال 91 برگزار شده بود، علي مرادخاني گفت: موزه موسيقي يك موسسه غيردولتي است و فعاليتش به نوبه خود در زمينه فرهنگ خاص است؛ چيزي كه شايد تاكنون كمتر روي آن كار شده است. در اين مدت تلاش زيادي كرديم تا شرايط را تا حد استاندارد برسانيم و امكانات موزه را افزايش دهيم تا مجموعه كارهاي خود را به شايسته‌ترين نحو انجام دهد.

او ادامه داد: ما تلاش كرديم افراد حوزه موسيقي در كنار يكديگر قرار بگيرند و صاحبنظران دور يكديگر جمع شوند. براي مثال در بخش جمع‌آوري سازهاي محلي با محمدرضا درويشي همكاري كرده‌ايم.

مدير موزه موسيقي اظهار كرد: آرشيو موزه داراي منابعي غني است و تلاش كرديم بتوانيم از اين امكانات استفاده كنيم. گنجينه موزه آثاري از سال 1284 هجري شمسي تاكنون را شامل مي‌شود.

مرادخاني يادآور شد: در سال گذشته توانستيم امكاناتي را فراهم كنيم كه مجموعه موزه موسيقي بازسازي و امكانات داخلي آن تجهيز شود. سالن كوچكي را نيز در كنار موزه احداث خواهيم كرد كه به اندازه صد نفر گنجايش دارد و در اختيار كارهاي پژوهشي و علمي حوزه موسيقي قرار خواهد گرفت.

او معتقد است: در سال جاري فضاي كار براي فعاليت‌هاي ميداني بيشتر شده است. سال گذشته اعلام كرديم كه در زمينه پايان‌نامه‌هاي دانشجويان كمك‌هايي خواهيم كرد و علاوه بر آن امسال امكاناتي ايجاد كرديم تا دانشجويان بتوانند پروژ‌ه‌هاي خود را به سامان برسانند.

رييس موزه موسيقي تاكيد كرد: سعي كرديم فضاي كاربري موزه را افزايش دهيم و امكاناتي را ايجاد كنيم كه كاملا فضاي موزه‌اي باشد.

مرادخاني در بخش ديگري از سخنانش درگذشت فريدون پوررضا - خواننده موسيقي گيلكي - را تسليت گفت و افزود: يكي از دلايل حضور موزه موسيقي اين است كه وقتي هنرمندان در قيد حيات هستند آن‌ها را شناخته و به آن‌ها خدمت كنيم.

او با اشاره به كمك‌هاي شوراي شهر تهران در سال 90 عنوان كرد: با اين حمايت‌ها موزه تا حد زيادي متحول مي‌شود و سعي مي‌كنيم يكي از ساختمان‌هاي اطراف را بخريم و بخش اداري را از اين فضا خارج كنيم.

مرادخاني با بيان اينكه سال گذشته موزه موسيقي در عرصه فعاليت‌هاي بين‌المللي نيز حضور داشته ،توضيح داد: سال 90 در فستيوال «ديرين‌شناسي» كره جنوبي شركت كرديم و خوشبختانه غرفه ايران بسيار مورد توجه قرار گرفت. همچنين طبق رايزني‌هايي كه با يكي از دانشگاه‌هاي آلماني داشتيم قرار است آرشيو موزه را تكميل كنيم كه اين اقدام از خرداد ماه آغاز خواهد شد.

او با اشاره به برنامه‌هاي سال گذشته موزه موسيقي در زمينه دعوت از هنرمندان كشورهاي سوييس و فرانسه افزود: در سال جاري نيز تلاش مي‌كنيم تا ارتباط بين هنرمندان و انديشمندان حوزه موسيقي را چه در داخل و چه در بخش بين‌الملل قوي‌تر كنيم.

رييس موزه موسيقي فعاليت مكتوب در اين حوزه را از ديگر اقدامات موزه دانست و از پرداختن به رديف ني «حسن كسايي» ياد كرد.

او اظهار كرد: در سال جديد قرار است چهار فيلم مستند به شكل پرتره هنرمندان از چهره‌هايي چون لوريس چكناواريان، فخري ملك‌پور، فرهاد فخرالديني و همايون خرم تهيه كنيم.

مرادخاني در ادامه سخنانش از فعاليت‌هاي موزه در فضاي مجازي خبر داد و اظهار اميدواري كرد: تا پايه كارهاي مجازي موزه امسال پايه‌گذاري شود تا مراجعه‌كنندگان از خدمات مجازي بهره‌مند شوند، اين فضا براي فعاليت‌هاي پژوهشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

مدير موزه موسيقي با اعتقاد بر اينكه ايران بايد در فضاي جهاني موسيقي نيز حضور داشته باشد، بيان كرد: سال گذشته همراه با شوراي جهاني موسيقي، در اجلاسي مبني بر «مشكلات پيش روي موسيقي در جهان» حضور پيدا كرديم وبه طور قطع امسال نيز در اين اجلاس شركت خواهيم كرد. فكر مي‌كنم بهتر است موسيقي ايران در اين اجلاس‌ها حضور فعال داشته باشد.

او در ادامه به كارگاه‌هاي موجود در موزه موسيقي اشاره كرد و افزود: در يكي از كارگاه‌ها دستگاه موزيك باكس وجود دارد كه بسيار مورد توجه مخاطبان بوده است. اكنون قصد داريم قطعاتي با تم ايراني براي موزيك باكس بسازيم تا مردم قطعات خاطره‌انگيز را نيز از اين طريق بشنوند.

مرادخاني تاكيد كرد: موزه موسيقي كمك‌ حال حوزه موسيقي است و ما تلاش مي‌كنيم به عنوان يك كمك‌ حال حضور داشته باشيم و براي روستاهاي مختلف اين امكان را فراهم كنيم تا بتوانند به صورت شايسته فعاليت‌هاي خود را انجام دهند.

رييس موزه موسيقي خاطرنشان كرد: در حال حاضر موزه‌ها در نسل پنجم زندگي مي‌كنند و بايد با زندگي مردم همراه باشد. اگر در موزه همه چيز را محبوس كنيم امكان از بين رفتنش خيلي بيشتر است. همچنين در حوزه پژوهش و علمي اگر كسي از ما امكاناتي بخواهد در اختيارش قرار مي‌دهيم و با وزارت ارشاد صحبت خواهيم كرد كه براي اثر مجوز نشر نيز دريافت كنيم. به هر حال حضور پژوهشگران در موسيقي بلامانع است.

او درباره ميزان گرايش گردشگران در موزه موسيقي سخن گفت و در اين باره توضيح داد: سال گذشته تعدادي از ليدرهاي تورهاي گردشگري را به موزه دعوت كرديم و فكر مي‌كنم هفته‌اي نيست كه موزه بازديدكننده خارجي نداشته باشد. البته بنده فكر مي‌كنم ليدرها نيز به آموزش نياز دارند كه گردشگران را تنها با فضاي بازار و ميدان آشنا نكنند.

مرادخاني درباره فعاليت مرمت‌‌گران ساز توضيح داد: از حضور فعالان در اين عرصه استفاده مي‌كنيم و سعي داريم اين فرهنگ را به وجود آوريم كه شخص بداند اگر سازش را به موزه اهدا كند، خيلي بهتر از اين است كه آن را بفروشد.

رييس موزه موسيقي در پايان سخنانش اعلام كرد: هر كس كه مي‌تواند ،آثار موسيقايي خود را اعم از ساز، آثار صوتي، آثار مكتوب و ... به موزه معرفي كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha