• شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91041005909

انتظارها به پايان رسيد...{ خ}شمارش معكوس براي راه‌اندازي شبكه انيميشن ايران

انتظارها به پايان رسيد...{ خ}شمارش معكوس براي راه‌اندازي شبكه انيميشن ايران

خبرها درباره‌ي زمان راه‌اندازي شبكه‌ي انيميشن، حاكي از اين است كه سرانجام انتظارها به پايان رسيد و مي‌توان از همين حالا شمارش معكوس را براي راه‌اندازي اين شبكه آغاز كرد.

خبرها درباره‌ي زمان راه‌اندازي شبكه‌ي انيميشن، حاكي از اين است كه سرانجام انتظارها به پايان رسيد و مي‌توان از همين حالا شمارش معكوس را براي راه‌اندازي اين شبكه آغاز كرد.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، شبكه‌ي انيميشن در حالي در آستانه‌ي راه‌اندازي قرار دارد كه شبكه‌اي ماهواره‌يي به نام «پرشين تون»‌ با شعار «نخستين شبكه براي كودكان فارسي‌زبان» حدود چهار ماه پيش فعاليتش را شروع كرد و با بازپخش انيميشن‌هاي قديمي ـ به دور از مميزي‌هاي معمول تلويزيون ايران ـ تلاش مي‌كند مخاطبان زيادي را به خود جلب كند.

با اين حال رييس مركز صبا در گفت‌وگويي كه طي هفته‌هاي اخير با ايسنا داشته، تاكيد كرده است كه قافيه را نباخته‌ايم و مي‌توانيم به راحتي مخاطبان از دست‌رفته را دوباره به سوي خود جلب كنيم.

او حتي وجود شبكه پرشين‌تون را مفيد دانسته و معتقد است اين شبكه، خلاءهاي موجود را پر كرده است.

اما بازهم نكات مطرح نشده‌اي در رابطه با شبكه‌اي كه فقط انيميشن پخش مي‌كند، عنوان مي‌شود و حسين ساري ـ رييس مركز پويانمايي صبا ـ كه مستقيما درگير تاسيس شبكه انيميشن است به آن‌ها پاسخ داده است.

حسين ساري، راهبردهاي جديد مركز صبا در تبديل شدن به قطب ديني انيميشن دنيا را نيز تبيين مي‌كند. اما تلويحا مي‌پذيرد انيميشن ايران، فاصله‌ي كمي و كيفي زيادي با غول‌هاي انيميشن جهان دارد كه بايد جبران كند. اما اين كه ايران، با اين فاصله چطور مي‌خواهد در جهان انيميشن براي خودش جايگاهي محكم پيدا كند و شبكه انيميشن با چنين توليداتي، مخاطبان زيادي جذب كند ناگفته باقي مي‌ماند.

***

ساري درباره تاسيس شبكه انيميشن بعد از پرشين‌تون، به خبرنگار ايسنا گفت: اگر پرشين‌تون براي انيميشن ايران مضر نباشد، حتما مي‌تواند براي مخاطب ايراني مضر باشد. چون به هر حال يك توليد و بسته فرهنگي است كه با اهداف و اغراض فرهنگي توليد مي‌شود و چون اين اهداف و اغراض فرهنگي،‌ اهداف و اغراض فرهنگي ما نيست، ‌حتما مي‌تواند اثرات منفي خودش را داشته باشد.

او تاكيد كرد: اين مساله روي انيميشن ايران هم مي‌تواند اثرگذار باشد. اگر چه اين نگراني بايد وجود داشته باشد كه ما نبايد در رقابت عقب بمانيم. اما اين نگراني ما را آن قدر منفعل نمي‌كند كه قافيه را باخته بدانيم. هرچند اگر ما تلاش مي‌كرديم تا شبكه‌ي انيميشن ايراني را زودتر راه بيندازيم، حتما مفيدتر مي‌بود.

رييس مركز صبا ادامه داد: راه‌اندازي شبكه انيميشن به دلايلي كه عمدتا به اعتبارات بخش دولتي مربوط مي‌شد تا سازمان بتواند ‌بعضي از شبكه‌هايي را كه مد نظرش است، زودتر افتتاح كند، محقق نشد. تجربه نشان داده است كه مخاطب ايراني، تمايل بسياري دارد كه اين شبكه‌ها را ببيند. كماينكه اين تجربه را در شبكه نمايش و آي‌فيلم هم داريم. خوشبختانه، آي‌فيلم و شبكه نمايش مخاطبان خيلي خوبي دارند؛ اگرچه اگر زودتر افتتاح مي‌شدند، مي‌شد مخاطب بيشتري داشته باشند. حتي راه‌اندازي شبكه پرشين‌تون ممكن است اين انگيزه را در ما بيشتر تقويت كند تا جدي‌تر وارد معركه شويم.

او با تاييد اين‌كه شبكه پرشين‌تون،‌ كار را براي جذب مخاطب به شبكه انيميشن سخت مي‌كند،‌ گفت: كارمان سخت مي‌شود اما نشدني نيست. به نظرم در يك دوره‌ي نه چندان طولاني اين اتفاق مي‌افتد. به هر حال شبكه پرشين‌تون، خلاء موجود را پر كرده است. وقتي ما بتوانيم به نحو مطلوب‌تري اين خلاء را پر كنيم، مخاطب ميل بيشتري به كسبه‌هاي داخلي پيدا مي‌كند.

ساري همچنين خاطرنشان كرد:‌ سال قبل صدا و سيما، آمادگي داشت كه تعدادي از شبكه‌ها را راه‌اندازي كند و طيف گسترده‌تري از ذائقه‌ها را پوشش دهد. راه‌اندازي تعدادي از آن‌ها انجام شد و تعداد ديگري به امسال موكول شد. واقعيت اين است كه همه‌ي بخش‌هاي راه‌اندازي يك شبكه‌ جديد، در توليد برنامه نيست. سخت‌افزار و تجهيزات پخش گسترده‌اي مي‌خواهد كه مستلزم اعتبارات نسبتا زياد است.

ساري در پاسخ به سوالي درباره‌ي ساعات پخش شبكه انيميشن و اين‌كه آيا اين شبكه در آغاز، 24 ساعته فعاليت مي‌كند يا نه، خاطرنشان كرد:‌ شبكه 24 ساعته، تعاريف مختلفي دارد. گاهي ممكن است 24 ساعت به اين معنا باشد كه تكرار برنامه‌ها را هم محاسبه كنيم. در انيميشن به دنبال اين نيستيم كه بچه‌ها را تا نيمه شب بيدار نگه داريم. در اين ساعت با لالايي و برنامه‌هاي خواب مي‌توانيم آنتن را پر كنيم؛ به اين معنا مي‌توانيم 24 ساعته باشيم. براي راه‌اندازي شبكه انيميشن در سال‌هاي اول، اساسا دچار مشكل نخواهيم بود ولي براي ادامه‌اش بايد همت مضاعفي كنيم تا توليد گسترده‌تر شود و نيت‌ها به نفع توليدات داخلي باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha