• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91042011915

«هر حقيقتي با هنر ماندگار مي‌شود»

جشنواره بين‌المللي كاريكاتور «سقوط وال استريت» تمام شد

جشنواره بين‌المللي كاريكاتور «سقوط وال استريت» تمام شد

آيين اختتاميه جشنواره بين‌المللي كاريكاتور با موضوع «سقوط وال استريت» با معرفي برگزيدگان و اهداي جوايز به كار خود پايان داد.

آيين اختتاميه جشنواره بين‌المللي كاريكاتور با موضوع «سقوط وال استريت» با معرفي برگزيدگان و اهداي جوايز به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانجشويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم كه شامگاه - 19 تيرماه - در محل لانه جاسوسي برگزار شده بود، چهره‌هايي چون غلامعلي حداد عادل، رياست حوزه هنري، رياست خبرگزاري فارس و جمعي از فعالان عرصه طنز و كاريكاتور و اصحاب رسانه حضور داشتند.

مديرعامل خبرگزاري فارس كه به همت اين خبرگزاري اين جشنواره برگزار شد، در آغاز اين مراسم با اشاره به وقايع مربوط به جنبش سال 1960 در اروپا و آمريكا در اعتراض به جنگ ويتنام ،گفت: تا كنون شاهد حركتي مردمي به اين شكل نبوده‌ايم، اما جنبش وال استريت نشان داد كه آمريكا از درون دچار چالش شده است.

سيد نظام‌الدين موسوي با يادآوري اينكه غربي‌ها پس از پايان جنگ سرد ادعاي پايان تاريخ را داشتند، اضافه كرد: پس از فروپاشي شوروي، غربي‌ها اوج قله سعادت انسان را ليبرال دموكراسي معرفي كردند و در آن زمان نظريه نظم نوين جهاني را كساني مثل بوش پدر مطرح كردند.

او مشكل بزرگ شوروي را سركوب كردن انسان‌ها دانست كه غرب نيز به آن دچار شده است و افزود: غرب تصور مي‌كرد كه خود او سبب نابودي شوروي شده است در حاليكه امام (ره) در نامه به گورباچف از نابودي شوروي خبر داده بود و فرموده بود كه مهمترين مشكل شما كنار گذاشتن ارزش‌ها و خداست.

رييس خبرگزاري فارس، جنبش وال استريت را متاثر از بيداري اسلامي دانست و آن را از جنس حركتي مشترك دانست و گفت: حتي كساني كه به رهبري ايران باور داشتند به سخنان ايشان درباره رسيدن بيداري اسلامي به غرب شك داشتند. كمتر كسي حتي در غرب سخنان رهبر انقلاب درباره رسيدن موج بيداري اسلامي به پايتخت‌هاي اروپايي را باور داشت.

او ادامه داد: رسانه‌ها موظف به انعكاس فريادهاي خاموشي هستند كه كسي در غرب محلي به آن‌ها نمي‌گذارد. حتي اگر از لحاظ مكاني و زماني و ايدئولوژيك هدف مردم غرب با ايران متفاوت باشد بر نقش رسانه‌ها در انعكاس اخبار اين خيزش‌هاي مردمي بايد توجه داشت.

موسوي همچنين گفت: اگر همه جهان دست به دست يكديگر دهند، ديگر شاهد غرور رسانه‌هاي آمريكايي نخواهيم بود.

او در پايان سخنانش با بيان اينكه انسان‌هايي در سراسر دنيا هستند كه مي‌خواهند با ما همراه شوند، گفت: كساني هستند كه در كشورهاي خود قادر به فعاليت نيستند اما در ايران مي‌توانند به فعاليت‌هاي خود بپردازند.

دبير هنري جشنواره بين‌المللي كاريكاتور «وال استريت» هم از وقوع موجي عظيمي از كارتون‌ها در غرب به خصوص توسط كاريكاتوريست‌هاي آمريكايي و اروپايي اشاره كرد و گفت: اين جشنواره پس از مسابقه بين‌المللي كاريكاتور وال استريت كه حدود 4 سال پيش برگزار شد، حائز اهميت ويژه‌اي است.

مازيار بيژني ادامه داد: يكي از مشكلات جشنواره اخير عدم پوشش تمام ابعاد جنبش وال استريت بود،اما متاسفانه در بين اين آثار كمتر مي‌توان به حضور اقليت يك درصدي كه عملا صهيونيست هستند، اشاره كرد.

او دليل اين اتفاق را وجود برخي خطوط قرمز در غرب دانست و افزود: در غرب مي‌توان عليه سرمايه‌داري اعتراض كرد اما عليه صهيونيست‌ها نمي‌توان چنين كرد.

پس از سخنان بيژني، نماهنگي با صداي «حميدرضا رزازي» درباره وال استريت اجرا شد.

رييس حوزه هنري نيز در ادامه اين مراسم، با يادآوري اينكه هم اكنون در جايي درباره آمريكا صحبت مي‌كنيم كه زماني سفارت آمريكا در ايران بوده است، از وقوع اتفاقي بزرگ در غرب خبر داد.

محسن مومني شريف با اشاره به اينكه آن طور كه بايد و شايد در مورد تاثير انقلاب اسلامي بر تمدن غرب پرداخته نشده است ،گفت: متاسفانه از اصل انقلاب غافل شده‌ايم‌، در حاليكه انقلاب اسلامي به سرعت سقوط و افول تمدن غرب شدت بخشيد.

رييس حوزه هنري، با بيان اينكه آمريكايي‌ها سعي در القاي الگوي جهاني زندگي آمريكايي در توليدات هاليوود دارند، ابراز اميدواري كرد تا اين دست از مسايل در سينماي ما تكرار نشود.

او همچنين از رسيدن به سبك هنر انقلاب اسلامي خبر داد و گفت: به دنبال ترويج فرهنگ غربي در فيلم‌هايمان نباشيم زيرا در شأن ما نيست كه به دنبال ايجاد فرهنگ غرب در فيلم‌هايمان باشيم.

غلامعلي حداد عادل - نماينده مجلس - نيز در بخش پاياني اين مراسم، سخنان خود را با طرح سوالي آغاز كرد و گفت: برايم هميشه جاي سوال بود كه چرا با انجام جناياتي چون ساقط كردن هواپيماي مسافربري ايران و حمله به عراق و افغانستان، اعتراضي چشمگير از درون آمريكا ديده نشد؟

او با بيان اينكه آمريكايي‌ها همواره به دنبال يك دشمن خارجي بوده‌اند، اظهار داشت: سياستمداران آمريكايي هميشه به دنبال اين بودند كه مردم را از يك خطر برون مرزي بترسانند.

نماينده مردم تهران در مجلس همچنين يازدهم سپتامبر را برنامه‌اي در جهت وحشت مردم از اسلام دانست و آن را برنامه‌اي براي ايجاد انسجام در ميان مردم آمريكا عنوان كرد.

حدادعادل با بيان اينكه پس از سقوط ماركسيسم آمريكايي در وجود دشمن خارجي كم آوردند، پروژه اسلام‌هراسي را جايگزيني براي ماركسيسم هراسي براي انسجام مردم آمريكا دانست.

او از وجود تحول در جامعه آمريكا خبر داد و گفت: ملت آمريكا به جاي اينكه بيرون را مقصر بداند اينك داخل آمريكا را در بحران‌هاي اخير مقصر مي‌داند.

رييس سابق مجلس ايران با تشبيه جنبش وال استريت به طوفاني در درون آمريكا از عدم خوش‌بيني نسبت به آمريكا حتي در ميان روشنفكران و تحصيل‌كرده‌ها خبر داد.

او با بيان اينكه كساني كه آمريكا را بهشت موعود مي‌دانند در خارج از آمريكا چشمانشان باز شده است ، اظهار داشت: گرسنگي،‌بيكاري، بي‌اخلاقي، فروپاشي خانواده ، اعتياد همگي مواردي هستند كه در آمريكاي واقعي به چشم مي‌خورند.

حداد عادل با مقايسه حوادث پس از انتخابات سال 88 با جنبش وال استريت از رفتار دوگانه رسانه‌هاي آمريكايي از سانسور و نفي معترضان آمريكايي توسط رسانه‌هاي اين كشور انتقاد كرد و گفت: هر حقيقتي مادامي كه به صورت هنر در نيامده ماندگار نخواهد شد.

در بخش پاياني اين مراسم جوايز برگزيدگان اهدا شد.

هيات داوران سه نفر را به عنوان صاحبان آثار برگزيده ،هفت نفر را به عنوان صاحبان آثار تقدير شده و يك نفر را به عنوان برگزيده مخاطبان اينترنتي انتخاب كرد.

هيات داوران جوايز اول تا سوم اين جشنواره را به ترتيب به محمود محمد تبريزي ، الكسي كستوسكي برند و فرهاد رحيم قراملكي مبلغ شامل پنج،چهار و سه هزار يورو اهدا كرد.

همچنين آنجل بوليگان كوربو، يوري كاسپاكين، بهمن جلال نوكنده، محمدعلي خلجي، مهدي نعمتي، سيد منظور و الكساندر اومياروف به عنوان نفرات برگزيده، علاوه بر دريافت لوح تقدير و تنديس جشنواره، هر كدام مبلغ 500 يورو دريافت كردند.

مهدي محمد روزبهاني نيز به عنوان برگزيده مخاطبان اينترنتي معرفي شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha