• شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91042414167
  • خبرنگار : 71133

كنايه‌هاي شمقدري به حوزه هنري:

دوستان شهامت جواب دادن ندارند، اميدواريم روي موضع خود بايستند

دوستان شهامت جواب دادن ندارند، اميدواريم روي موضع خود بايستند

رييس سازمان سينمايي يك هفته بعد از حضور رييس حوزه هنري در برنامه تلويزيوني «هفت» در اين برنامه حاضر شد و در بيش از يك ساعت به مباحث مطرح شده پاسخ داد.

رييس سازمان سينمايي يك هفته بعد از حضور رييس حوزه هنري در برنامه تلويزيوني «هفت» در اين برنامه حاضر شد و در بيش از يك ساعت به مباحث مطرح شده پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جواد شمقدري - رييس سازمان سينمايي - با اشاره به صحبت‌هاي رييس حوزه هنري در برنامه‌ي گذشته، گفت: متاسفانه دوستان در دفاع از تصميمشان مبني بر عدم اكران برخي از فيلم‌ها به جايگاه‌هايي اشاره كردند، غافل از اين‌كه ما همه ما تابع رهبري هستيم و كسي خلاف آن را نمي‌خواهد و كلام رهبري براي همه حجت است و چراغ فروزان راه ماست و نبايد به گونه‌اي صحبت شود كه اين گونه القاء شود كه هر تصميمي كه گرفته مي‌شود، نظر رهبري پشت آن است.

وي با طرح اين موضوع كه اين اتفاق اخير چقدر در جهت دفاع از ارزش‌ها بوده و چقدر هدف ديگري را دنبال مي‌كرده است، اظهار كرد: بخش عمده‌اي از مجموع قوانين وزارت ارشاد مصوبه هيات وزيران و لازم‌الاجرا است و تنها قانون از سوي مجلس وضع نمي‌شود. در حوزه اكران هم در سال‌ها قبل برنامه‌اي دست اداره كل بوده كه بعد به صنف واگذار شد و حتي سال گذشته نماينده حوزه هنري، آقاي فرجي هم در شورا حضور داشته و هيچ اعتراضي روي اين مصوبات نداشتند.

شمقدري با اشاره به حاشيه‌‌هاي اكران نوروزي و توقف اكران «گشت ارشاد» و «زندگي خصوصي» ادامه داد: حتي همين فيلمي را كه از اكران پايين آوردند به شدت دنبال اكرانش بودند و حتي آقاي سجادپور پيشنهاد «قلاده‌هاي طلا» را داده بود كه قبول نكرده‌ بودند و در شرايطي واكنش نشان دادند كه در نماز جمعه اعتراض شد و بعد هم گفتند 15 فيلم را اكران نمي‌كنيم.

رييس‌ سازمان سينمايي با بيان اينكه كه بارها از آنها خواسته‌ايم نام اين 15 فيلم را اعلام كنند اما قبول نكردند، ادامه داد: حتي به صورت مكتوب از آنها خواستيم اين فيلم‌ها را اعلام كنند كه قبول نكردند و هنوز شهامت جواب دادن ندارند. آنها گفتند مي‌خواهيم فيلم‌هاي ارزشي را اكران كنيم كه ما از اين موضوع استقبال مي‌كنيم. چرا كه اين فيلم‌ها قبلا جاي اكران نداشتند و اميدواريم اين دوستان روي موضع خود مبني بر اكران اين گونه آثار بايستند.

رئيس سازمان سينمايي گفت: دوستان با آماري كه دادند ظاهرا با 80 درصد فيلم‌هاي توليد شده مشكل ندارند. اين دوستان آن فيلم‌ها را اكران كنند و ما فيلم‌هاي به‌زعم آن‌ها مشكل‌دار را جاي ديگر اكران مي‌كنيم. به هرحال آنها حق انتخاب دارند اما ما مي‌گوييم اين امر ضابطه‌مند باشد تا هرج و مرج نشود.

شمقدري ادامه داد: مبناي ارزيابي اين دوستان نسخه به نمايش درآمده در جشنواره فيلم فجر است، مانند فيلم «خوابم مي‌آد» كه در نسخه اكران شده 17 مورد اصلاحيه به آن وارد شد و الان اين نسخه با استقبال خوبي هم مواجه شده است، ولي آنها اين نسخه‌ي اصلاح شده را در سينماهايشان اكران نكردند.

رييس سازمان سينمايي درباره اينكه چقدر نسبت به قبل از دوران تصدي معاونت سينمايي تغيير كرده است، اظهار كرد: به نسبت آرمان‌هايي كه معتقد بودم، تغيير نكردم. اما اميدوارم در مسير كمال جلو رفته باشم.

وي از توليد فيلم‌هاي دفاع مقدس به عنوان بخشي از كارنامه درخشان مديريتش نام برد و گفت: اين سينماي دفاع مقدس در دوره اصلاحات تير خلاص خورد و تعداد توليدات يكي دو فيلم بيشتر نبود كه آن هم مهجور واقع مي‌شد اما سال گذشته هفت فيلم داشتيم كه بيشترين جوايز را در فجر گرفتند.

محمود گبرلو - مجري برنامه - در ادامه صحبت‌هاي شمقدري اشاره كرد كه سال‌هاي قبل هم توليدات اين گونه آثار به همين تعداد بوده است كه شمقدري ادامه داد: ما در سال 79 توليدي نداشتيم و اگر هم داشتيم رتبه‌هاي اول را در جشنواره به دست نمي آوردند.

رئيس سازمان سينمايي در بخش ديگري از سخنانش خاطرنشان كرد: فيلمنامه‌هاي ايران شيبي داشت كه در دوره اصلاحات به سمت فيلم‌هاي نگران كننده هدايت شده بود و از جايي بايد اين شيب برمي‌گشت كه با حضور ما اين اتفاق انجام شد، بنابراين معتقدم وضعيت سينما بهتر شده است. اما به هر حال وقتي جعبه سيبي را مي‌خري سيب كرمو هم در آن پيدا مي‌شود.

وي افزود: نمي‌شود فيلم منتقدانه اجتماعي ساخت و همه چيز در آن خوب و مثبت بود. مهم آن است وقتي تماشاگر فيلم را مي‌بيند و از سالن بيرون مي‌آيد، تاثير مثبت گرفته باشد.

شمقدري تاكيد كرد: به هر حال فيلم ايده‌ آل من «طوفان شن» است و نمي‌توانم از همه توقع كنم مثل آن بسازند.

گبرلو در ادامه اعلام كرد: شما در تعامل با هنرمندان نتوانستيد دوستي ايجاد كنيد و باعث به وجود آمدن اين آشفتگي شده‌ايد و عملكرد شما مسير را اينگونه كرده است.

شمقدري پاسخ داد: شما واژه‌هايي را به كار مي‌بريد كه در مردم ايجاد سوء تفاهم مي‌كند و كلي گويي چيزي را روشن نمي‌كند. سينماي ايران كاستي‌هاي زيادي دارد و ما كارهايي را كرديم تا سينما را از اين شرايط عبور دهيم. در گذشته هم مي‌گفتند سينماي ايران مُرد، اما در حال حاضر معتقدم سينماي ايران به لحاظ مضمون و ارزش‌هاي هنري بالا رفته است اما كساني بنا بر تقابل دارند و چيزهايي را بزرگ مي‌كنند و اينگونه القاء مي‌كنند كه وضعيت بد است.

وي در پاسخ به سوالي درباره وعده داده شده مبني بر افزايش سالن‌هاي سينما به چهارصد سالن گفت: من 100 سالن گفته بودم كه پيش‌بيني مي‌شود تا آخر ارديبهشت سال آينده 50 سالن به مجموع سينماهاي كشور اضافه شود و سالن‌هاي زياد ديگري هم هست كه بايد بازسازي و تبديل به سينما شود كه با پخش ديجيتال امكان اين كار راحت‌تر فراهم خواهد شد.

رييس سازمان سينمايي همچنين به افتتاح سينماهايي در مشهد، گلستان،‌ كرمانشاه و همدان طي ماه‌هاي اخير اشاره كرد.

وي درباره سازمان سينمايي هم خاطرنشان كرد: اين سازمان به هر حال بودجه مستقلي خواهد داشت و از اينكه پيش از اين زيرمجموعه معاونت سينمايي مانند جزيره‌هاي جدا از هم شده بود جلوگيري مي‌كند و باعث از بين رفتن رفتارهاي موازي مي‌شود. ضمن اينكه همزمان با صدور پروانه ساخت نحوه حمايت‌ها نيز تعريف خواهد شد تا دوندگي فيلمسازان كم شود.

رئيس سازمان سينمايي درباره تغيير مديران نيز اظهار كرد: ما بعد از سي سال تيم مديريتي جديدي را به سينما آورديم و در اين مرحله هم دوستان ديگري كه توانايي دارند را با آنها گفت وگو خواهيم كرد و به مجموعه اضافه مي‌كنيم. در حال حاضر پذيرش مسئوليت با توجه به شرايط بسيار سخت است و از همه تيم مديريتي هم در سه سال اخير تشكر ويژه دارم.

وي درباره حضور بين‌المللي سينماي ايران نيز اظهار كرد: امسال براي اولين بار در جشنواره فيلم كن قرارداد خوبي تنظيم شد كه در هيچ دوره‌اي رخ نداده بود و در رويكردهاي بين المللي ديگرمان گروه‌هاي سينمايي را از مصر،‌تونس و يمن به ايران دعوت كرديم و در شهريورماه هم جشنواره فيلمسازان مستقل دنيا را خواهيم داشت.

شمقدري در بخش آخر سخنانش با اشاره به توليدات سينماي ايران اظهار كرد: با توجه به اينكه هنوز بودجه منتقل نشده است،‌ نزديك به 36 فيلم را در مرحله بعد از فيلمبرداري داريم و توليدات سينمايي كه پيش از اين 65 فيلم بوده است به بيش از 90 فيلم رسيده است. حالا سوال من اين است كه اين چه بحران توليد است كه گفته مي‌شود؟

به گزارش ايسنا، در ابتداي برنامه «هفت» با پخش تصاويري ياد حميد سمندريان گرامي داشته شد و در ادامه با حضور جمشيد مشايخي‌، بيژن بيرنگ و امين تارخ به مناسبت چهارمين سالروز درگذشت خسرو شكيبايي به اين بازيگر سينما پرداخته شد.

مشايخي گفت: شكيبايي هميشه برايم زنده است و تنديس او در قلبم است. ما سال‌ها با هم دوست بوديم و رفتار انساني كه با مردم داشت آن را در دل مردم ماندگار كرد.

تارخ هم اظهار كرد: خسرو هر لحظه تا دم مرگ مي‌رفت تا لحظه‌اي را متولد كند. او امپراطور احساس بود و تعداد كمي بازيگر صاحب سبك مانند شكيبايي داريم.

بيرنگ هم گفت: بزرگترين مسئوليت بازيگر مسئوليت پذيريي او است كه خسرو اين خصوصيت را به خوبي داشت و به شدت متعهد و عاشق كارش بود.

اين مهمانان همچنين درگذشت حميد سمندريان را ضايعه‌اي براي هنر ايران دانستند.

در بخش پاياني برنامه هم فيلم «شورشيرين» با حضور مسعود فراستي و محمد تقي فهيم منتقد ،‌ ابراهيم اصغري تهيه كننده و جواد اردكاني كارگردان نقد شد.

پايان اين بخش با اعتراض كارگردان فيلم به نحوه برپايي جلسه و انتقادات مطرح شده به فيلم همراه بود.

او گفت: در اين جلسه به صورت رگباري به فيلم انتقاد شد و فرصت پاسخگويي فراهم نبود و جلسه‌اي براي كوبيدن فيلم «شورشيرين» بود.

فراستي هم با اشاره به گفت‌وگوي شمقدري اشاره كرد: متاسفانه مديران وقت مي‌خورند و كاش ايشان اينجا بود و مي گفتم كه در يك ساعت وقت هيچ چيز نگفتيد.

او از گبرلو خواست تا اين جلسه نقد در برنامه آينده ادامه پيدا كند.

در اين برنامه بخش‌هايي از پشت صحنه رسوايي به كارگرداني مسعود ده‌نمكي پخش شد و همچنين در بخش خبرهاي هفته منصور واعظي دبير شوراي فرهنگ عمومي توضيحاتي را در خصوص حذف روز ملي سينما از تقويم ارائه كرد.

سوال اين هفته برنامه «هفت» به خاطره انگيزترين نقش خسروشكيبايي اختصاص داشت و از ميان «روزي روزگاري» ،‌«خانه سبز»،‌ «دست هاي خالي‌»، «هامون‌»، «اتوبوس شب‌» و «كيميا» ،‌ «روزي روزگاري» بيش از 60 درصد آرا را كسب كرد.

كمبود وقت در بخش خسرو شكيبايي هم با اعتراض امين تارخ همراه بود كه اظهار كرد: شما چند نفر را دعوت مي‌كنيد اما تا صحبت گرم مي‌شود مي گوييد وقت تمام شده و بهتر است حداقل يك نفر را دعوت كنيد تا فرصت كافي براي حرف زدن وجود داشته باشد.

در اين بخش ،‌بخش‌هايي از مستند «ساكن صحراي سكوت» درباره خسرو كشيبايي پخش شد.

به گزارش ايسنا، در حالي كه در معرفي برنامه از خبرهاي هفت چهره سينمايي نام برده شده بود اما به دليل كمبود وقت اين بخش هم پخش نشد.

برنامه هفت

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha