• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 91052213673
  • منبع : نمایندگی لرستان

/معرفی جاذبه‌های تاریخی لرستان/

دبیرستان امام خمینی بروجرد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

 دبیرستان امام خمینی بروجرد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی

ایسنا/لرستان دبیرستان امام خمینی بروجرد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است.

دبیرستان امام خمینی بروجرد تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه لرستان، ارتباط بين ايران و كشورهاي اروپايي از سالهاي قبل حكومت قاجار وجود داشته، اما از اواسط دوره قاجار اين ارتباطات افزايش چشمگيري يافت. با گسترش رفت و آمد بين ايران و فرنگ و تحصيل عده‌اي از ايرانيان در كشورهاي مختلف اروپايي زمينه تأثير پذيري از اروپا در بسياري مسايل فراهم شد که از جمله مي‌توان به جنبه‌هاي مختلف معماري،‌ هنري،‌ علمي و آموزشي اشاره كرد.

از اين زمان به بعد ساختن مدارسي به سبك معماري غربي و شيوه‌هاي آموزشي و تدريس علوم جديد در بسياري از مدارس ايران رواج يافت، اين روند در دوره پهلوي و به علت تغيير و تحولاتي كه در گرايش بيشتر به غرب و نياز به تدريس علوم جديد در ايران به وجود آمد،‌ تشديد شد به طوري كه مدارس بسياري به شيوه غربي در ايران شكل گرفت.

از جمله بناهايي كه در اوايل دوره پهلوي با تلفيقي از معماري سنتي ايران و سبك و سياق اروپايي در شهر بروجرد ساخته شده، بنايي است معروف به دبيرستان پهلوي(امام خميني فعلي)‌ كه دارای وسعتي حدود 14هزار مترمربع است و به عنوان نمونه شاخصي از معماري اين دوره در شهر محسوب مي‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد در این رابطه به خبرنگارایسنا، گفت: اين بنا شامل يك ساختمان دو طبقه به عنوان فضاي آموزشي و كلاسهاي درس،‌ سالن آمفي تئاتر(اجتماعات) ‌و فضاي وسيع حياط است.

حجت‏‌الله یارمحمدی، افزود: ساختمان كلاسهاي آموزشي در دو طبقه و به صورت يك بناي مستطيل شكل بوده كه در سمت جنوب واقع شده و در پشت كلاسهاي درس، يك ايوان با 12 ستون آجري قرار دارد؛ همچنین در دو طرف، ايوان پيشرفته ديگری به صورت نيم دايره و با ستونهاي آجري ساخته شده است.

وی اظهارکرد: ورودي اصلي بنا در سمت غرب قرار گرفته و ساختمان در سمت شمال‌شرقي و شمال‌غربي ورودي و خروجي‌هاي ديگري نيز دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد، تصریح کرد: داخل ساختمان شامل يك راهروي اصلي بوده كه ورودي كلاسها به اين راهرو باز مي‌شود؛ این راهرو درجهت شمال كلاسها ساخته شده است.

یارمحمدی ادامه داد: سقف بنا در طبقه اول با تيرهاي چوبي و در طبقه دوم به صورت شيرواني و فلزي بوده كه زير قسمت شيرواني را به صورت سقف كاذب با استفاده از چوب، كلاف‌كشي و ساخته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سالن اجتماعات بنا در سمت شمال‌غربي ساختمان كلاسها و چسبيده به آن احداث شده؛ اين فضا شامل يك ايوان ورودي تزئيني در سمت غرب و فضايي شيب‌دار جهت مشايعت نمايش و سن است.

دبیرستان امام خمینی مربوط به ۱۳۱۵ ه. ق. بوده و در بروجرد، شرق خیابان حافظ جنوبی نرسیده به میدان توحید واقع شده و این اثر به شماره ۲۰۷۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha