• شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91072214076
  • خبرنگار : 71219

دیدگاه شیخ‌طادی درباره‌ی برگزاری هفته‌های فرهنگی:

واقعا در یک هفته نمی‌توان با کشوری تبادل فرهنگی داشت

واقعا در یک هفته نمی‌توان با کشوری تبادل فرهنگی داشت

پرویز شیخ‌طادی معتقد است: در زمان کوتاهی که برای برگزاری هفته‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد، خیلی نمی‌توان ویترین مناسبی را از ایران ارائه کرد.

پرویز شیخ‌طادی معتقد است: در زمان کوتاهی که برای برگزاری هفته‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد، خیلی نمی‌توان ویترین مناسبی را از ایران ارائه کرد.

کارگردان فیلم «روزهای زندگی» که در زمان برگزاری هفته‌ی فرهنگی ایران در روسیه، در آن حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تأثیرگذاری برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای خارجی، اظهار کرد: «هفته‌ی فرهنگی» یک اشل کوچک از سنت‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم ایرانیان است و نیاز دارد که فضای آن گسترده‌تر شود. در سفر به روسیه متوجه شدم، یک هفته برای این کار کافی نیست و واقعا نمی‌توان در یک هفته تبادل فرهنگی داشت.

وی گفت: برای معرفی فرهنگ گسترده و غنی کشور بزرگی همانند ایران، نیازمند یک نوع رابطه‌ی دائم هستیم و چنین کاری در یک هفته نمی‌گنجد، بلکه باید سالانه باشد. در واقع، برای معرفی حوزه‌های مختلفی مانند فیلم، موسیقی، کتاب، تاریخ و هنرهای تجسمی باید نمایشگاهی دائمی یا دفتری دائمی در کشور مورد نظر داشته باشیم. در هفته‌ی فرهنگی ایران در روسیه، ما در مسکو و سن‌پترزبورگ بودیم، ولی آثار تجسمی فقط در مسکو نمایش داده شدند. به همین دلیل، نمی‌شد خیلی توقع داشت که بازدیدکننده‌ی گسترده و همه‌گیری داشته باشد.

شیخ‌طادی ادامه داد: این هنوز اول راه است و باید برخی اشکال‌ها برطرف شوند. دوستان و هنرمندانی که در روسیه حضور داشتند، به این نتیجه رسیدند که در هفته‌ی فرهنگی، محاسبه‌ی دقیق‌تری انجام شود و گروه‌های حرفه‌یی و ماهرتری نیز حضور داشته باشند. البته من در مجموع، از هفته‌ی فرهنگی ایران در روسیه راضی بودم؛ ولی حیف است، چراکه چنین فرصتی جای کار دارد و هر دو کشور می‌توانند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

این کارگردان درباره‌ی تأثیر برگزاری هفته‌های فرهنگی با توجه به شرایط سیاسی جهان، بیان کرد: این اتفاق حتما تأثیر سیاسی دارد، ضمن این‌که تأثیر فرهنگی آن سر جای خود است. حتا این هفته‌های فرهنگی تأثیر اقتصادی هم دارد، چون باعث می‌شود سرمایه‌گذاران کشور میزبان با فرهنگ، آداب و رسوم و سلیقه‌ی مردم کشور مهمان آشنا شوند و این مسأله مطمئنا در سرمایه‌گذاری آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

شیخ‌طادی درباره‌ی تأثیرات سیاسی برپایی هفته‌های فرهنگی نیز گفت: در حوزه‌ی سیاست، این هفته‌ها تأثیر مثبت خواهند داشت. وقتی ملت‌ها با هم آشنا شوند، تنش‌ها کم می‌شود و این آشنایی مانع جوسازی‌ها خواهد شد؛ ولی مسأله اینجاست که این کار باید به‌صورت گسترده انجام شود. الان نبرد، نبرد فرهنگی و رسانه‌یی است و هرچه دوستی، مودت، آگاه‌سازی و شفاف‌سازی بین ملت‌ها وجود داشته باشد، به نفع هر دو ملت است.

او درباره‌ی آنچه از ایران در روسیه به نمایش گذاشته شد، توضیح داد: در این زمان کوتاه یک‌دهم از فرهنگ و هنر ایران را هم نمی‌توان ارائه کرد. اگر بخواهیم گسترده کار کنیم باید هزینه‌ی زیادی بپردازیم و برای این کار باید بودجه‌ی استاندارد و معقولی داشته باشیم، چون با هزینه‌ی کم نمی‌توان ارتباط فرهنگی ایجاد کرد. همچنین خوب است گروه‌های متنوع از استان‌ها و اقوام مختلف کشور و اندیشمندان فرهنگی در این هفته‌ها باشند، زیرا با یکی دو نمایشگاه یا یکی دو گروه موسیقی نمی‌توان انتظار تأثیرگذاری زیاد داشت.

شیخ‌طادی با بیان این‌که سنگ بنای برگزاری هفته‌های فرهنگی، فکر خوبی است افزود: باید اشکال‌ها برطرف شود. هفته‌ی فرهنگی برای نزدیک شدن ملت‌هاست، وقتی ملت‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند، سیاستمداران هم به هم نزدیک می‌شوند و خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha