• شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91072918549
  • خبرنگار : 71219

/بررسی هفته‌های فرهنگی؛ ویترین هنر و فرهنگ ایران/

غریب‌پور: حضور نامحسوس دولت در هفته‌های فرهنگی تأثیرگذاری را بیشتر می‌کند

غریب‌پور: حضور نامحسوس دولت در هفته‌های فرهنگی تأثیرگذاری را بیشتر می‌کند

بهروز غریب‌پور گفت: هرچه ورود و حضور دولت در برگزاری هفته‌های فرهنگی نامحسوس‌تر باشد، این هفته‌ها تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

بهروز غریب‌پور گفت: هرچه ورود و حضور دولت در برگزاری هفته‌های فرهنگی نامحسوس‌تر باشد، این هفته‌ها تأثیرگذاری بیشتری خواهند داشت.

این کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در کشورهای دیگر، اظهار کرد: معرفی ایران هرچه کمتر از جنبه‌ی سیاسی باشد، مؤثرتر است، یعنی حتا اگر فاخرترین آثار هنری تحت عنوان یک حرکت فرهنگی از سوی دولت معرفی شوند، تأثیرش کمتر است نسبت به این‌که توسط یک فستیوال یا مؤسسه‌ی فرهنگی مشهور و خوش‌نام ارائه شوند.

وی ادامه داد: در برگزاری چنین برنامه‌هایی، دولت باید حمایت‌های خود را به‌شکل مالی و تسهیلاتی دنبال کند نه از طریق برگزاری مستقیم، به این ترتیب هرچه ورودش نامحسوس‌تر باشد تأثیرگذاری‌اش بیشتر است.

او یادآوری کرد: طبق قانون، کارهایی است که باید توسط وزارت ارشاد انجام شود مانند نامه‌نگاری‌هایی که برای خروج سازهای موسیقی انجام می‌شود؛ ولی به نام دولت نباید کاری انجام شود. برای تأثیرگذاری مثبت برگزاری این هفته‌ها، بهتر است کارها به نام یک مجموعه‌ی هنری باشد. یک نکته‌ی مهم نیز این است که میزبان ما باید شأن فرهنگی لازم را برای نمایش آثار ایران داشته باشد.

غریب‌پور درباره‌ی این‌که هفته‌های فرهنگی در کشورهای دیگر نیز به‌شکل رسمی توسط وزرای فرهنگ برگزار می‌شوند‌، گفت: حتا در همین مورد هم باید چنان تلاش شود که تبلیغات نباشد. هدف از برگزاری هفته‌های فرهنگی نشان دادن ظرفیت‌های مختلفی است که یک کشور در زمینه‌های گوناگون فرهنگی دارد. اگرچه در چنین مواقعی گزنیش‌هایی برای نمایش آثار باید باشد، ولی در ویترین عرضه‌ی آثار‌، خود هنرمند و گروهش باید احساس شود و نه دولت.

او بیان کرد: هفته‌های مشترک فرهنگی متعددی در خانه‌ی هنرمندان برگزار می‌شوند که در آن‌ها با گروه‌های دولتی روبه‌رو نمی‌شویم، بلکه گروه‌های هنری مستقل در آن‌ها حضور دارند. در واقع در هر کشوری بودجه‌ی خاصی برای حمایت از چنین گروه‌هایی وجود دارد؛ ولی وقتی اثر یک هنرمند عرضه می‌شود، شما فقط اثر را می‌بینید و این را که از ممیزی خاصی رد شده باشد، کمتر می‌بینید.

او با تأکید بر این‌که اگر هفته‌های فرهنگی به‌عنوان یک حرکت دیپلماتیک تصور شوند، به ضرر مجموعه‌ی فرهنگی و حتا سیاسی کشور خواهد بود، درباره‌ی میزان تأثیرگذاری هفته‌های فرهنگی با توجه به شرایط سیاسی جهان، توضیح داد: برگزاری این‌گونه برنامه‌ها حتما در میان کشورها تأثیرگذار خواهد بود، زیرا وقتی خود را به مردم کشوری دیگر معرفی کنید، آن‌ها از پتانسیل و از کشور، بویژه در بخش‌های هنری و فرهنگی آگاه می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم دولت از این برنامه‌ها حمایت کند، ولی به شیوه‌ای که نقش مشهودی نداشته باشد. این‌که بخواهند مرتب سخنرانی کنند که برنامه را چه کسی برگزار می‌کند اثر خوبی ندارد.

غریب‌پور تأکید کرد: دولت در برگزاری هفته‌های فرهنگی باید زمینه‌سازی و حمایت کند و اگر این‌گونه باشد، به نفع سیاست خارجی ما و نیز ملت خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha