• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91071912363
  • خبرنگار : 71408

در پاسخ به سوال ايسنا درباره‌ي برگزاري هفته‌هاي فرهنگ و هنر

وزير ارشاد: بين ما و سازمان فرهنگ و ارتباطات جدايي نيست

وزير ارشاد: بين ما و سازمان فرهنگ و ارتباطات جدايي نيست

سيد محمد حسيني پس از برگزاري هفته فرهنگ و هنر ايران در روسيه گفت: اگر ما در كشورهاي ديگر حضور نداشته باشيم و واقعيت‌هاي كشور را بيان نكنيم، اين باور ايجاد مي‌شود كه ايران يك كشور منزوي است كه در شرايطي غيرعادي به سر مي‌برد.

سيد محمد حسيني پس از برگزاري هفته فرهنگ و هنر ايران در روسيه گفت: اگر ما در كشورهاي ديگر حضور نداشته باشيم و واقعيت‌هاي كشور را بيان نكنيم، اين باور ايجاد مي‌شود كه ايران يك كشور منزوي است كه در شرايطي غيرعادي به سر مي‌برد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره تاثير برگزاري هفته‌هاي فرهنگي در شرايط فعلي تحريم‌ها عليه ايران به خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيان كرد: تبليغات جهاني مخصوصا خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني نظام سرمايه‌داري غرب و آمريكا، عليه ما هستند. اگر ما در كشورهاي ديگر حضور نداشته باشيم و واقعيت‌هاي كشور را بيان نكنيم، اين باور ايجاد مي‌شود كه ايران يك كشور منزوي است كه در شرايطي غيرعادي به سر مي‌برد؛ لذا در اين شرايط حضور ما مي‌تواند خيلي موثر باشد.

وي با اشاره به علاقمندي مردم ساير كشورها براي شناخت از فرهنگ و هنر ايران اظهار كرد: فرهنگ ما در بسياري از مناطق دنيا شناخته شده است و مردم و حتي دولتمردان براي كسب اطلاع بيشتر درباره آن علاقه‌مند هستند. از اين رو وقتي در اين كشورها حضور پيدا مي‌كنيم، گرايشي كه به سمت فرهنگ و هنر‌مان وجود دارد، خيلي معنادار است. اينكه مردم دنيا به مردم ما علاقه دارند و از فيلم‌ها، كتاب‌ها و آثاري كه ترجمه شده استقبال مي‌كنند، پيام دارد.

حسيني با تاكيد بر تاثيرات مثبت برگزاري هفته‌هاي فرهنگ و هنر در كشورهاي مختلف افزود: ما اينگونه مي‌توانيم داشته‌ها، فرهنگ و مردم خودمان را در قالب زيباي هنر بهتر معرفي مي‌كنيم.

وزير ارشاد در بخش ديگري از گفت‌وگو با ايسنا، برگزاري جلسات مختلف در حاشيه هفته‌هاي فرهنگي را بسيار با اهميت دانست و خاطر نشان كرد: علاوه بر اينكه در اين هفته‌هاي فرهنگي، ما از هنرمندان ميزبان براي حضور در ايران و برگزاري هفته‌هاي فرهنگي دعوت مي‌كنيم، شاهد برگزاري جلسات جنبي و در عين‌حال جدي خوبي هم هستيم.

وي با اشاره به سفر اخيرش به روسيه افزود: در جريان سفر به روسيه، ما در دانشگاه روابط بين‌الملل وزارت خارجه در يك جلسه پرسش و پاسخ بسيار خوبي حضور پيدا كرديم و فرصت شد خيلي از حرف‌ها و نقطه‌نظرات‌مان را مطرح كنيم. شايد بسياري از دانشجويان و اساتيد براي اولين بار بود كه اين سخنان درباره انقلاب اسلامي، اسلام، امامت، آينده بشريت و ... مي‌شنيدند.

وزير ارشاد همچنين يكي از ويژگي‌هاي برگزاري هفته‌هاي فرهنگي را امضاي تفاهم‌نامه‌هاي فرهنگي دانست و گفت:‌ همانطور كه گفتم در اين هفته‌هاي فرهنگي برنامه‌هاي جنبي متنوع و برنامه‌هاي رسانه‌اي متعددي وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها استفاده كرد. حتي گاهي تعامل‌ها به امضاي تفاهم‌نامه‌هايي منجر مي‌شود كه آينده فعاليت‌هاي‌مان را با آن كشور‌ها تثبيت مي‌كند و سطح جديدي از روابط فرهنگي را باعث مي‌شود.

حسيني در پاسخ به اين پرسش كه متولي برگزاري هفته‌هاي فرهنگي وزارت ارشاد يا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است؟، اظهار كرد: بين ما جدايي نيست. ما با هم همراه هستيم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي هم به نوعي با وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامي مرتبط است. از اين جهت، جدايي وجود ندارد و ما با هم همراهي مي‌كنيم.

سيد محمد حسيني همچنين در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت پروژه سينمايي «لاله» و اينكه گفته‌ مي‌شود كميسيون فرهنگي مجلس هنوز با ساخت اين پروژه مخالف است، گفت: در حال گفت‌وگو با دوستان مجلس هستيم.

به گزارش ايسنا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه از 10 تا 17 مهرماه در شهر‌هاي مسکو و سنت‌پترزبورگ برگزار شد.

در چارچوب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، پنج فیلم ایرانی «آلزایمر» اثر احمدرضا معتمدی، «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا، «اینجا بدون من» به کارگردانی بهرام توکلی، «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و «ملک سلیمان» به كارگرداني شهریار بحرانی که به زبان روسی دوبله شده‌اند، به نمایش درآمدند.

علاوه بر اين، آثاری از صنایع دستی ایرانی در زمینه‌های میناکاری، شیشه، خاتم کاری، لباس‌های سنتی و همچنین هنرهای نقاشی، مجسمه‌سازی و عکس نیز در معرض دید عموم گذاشته شد. همچنين گروه موسیقی سنتی ایرانی به سرپرستي هادي منتظري به همراه پنج هنرمند نوازنده به اجرای موسیقی اصیل ایرانی و گروه موسيقي محلي «آلاله» از كاشمر به سرپرستي حسين رضايي به اجراي برنامه پرداخته‌اند.

طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سفر آودیف وزیر وقت فرهنگ روسیه به تهران امضا شد، در سال 2013 نيز هفته فرهنگی روسیه در ایران برپا خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha