• دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91080100306
  • خبرنگار : 71219

/بررسی هفته‌های فرهنگی؛ ویترین هنر و فرهنگ ایران/

مدیرمسئول آرمان: نهادهای فرهنگی در ارائه‌ی تصویر واقعی ایران ضعیف عمل کرده‌اند

مدیرمسئول آرمان: نهادهای فرهنگی در ارائه‌ی تصویر واقعی ایران ضعیف عمل کرده‌اند

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آرمان» معتقد است: با توجه به تصویری غیرواقعی که از ایران در جهان وجود دارد، مشخص است که نهادهای فرهنگی در کار خود ضعیف عمل کرده‌اند.

مدیرمسئول روزنامه‌ی «آرمان» معتقد است: با توجه به تصویری غیرواقعی که از ایران در جهان وجود دارد، مشخص است که نهادهای فرهنگی در کار خود ضعیف عمل کرده‌اند.

هوشمند سفیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی هفته‌های فرهنگی ایران که در خارج از کشور برگزار می‌شوند، بیان کرد: استنباط من از شرایط موجود این است که تصویری که از ایران در خارج از کشور ایجاد شده، غیرواقعی است، زیرا احتمالا برنامه‌هایی که در هفته‌های فرهنگی داریم برای مقابله با هجمه‌ی فرهنگی که علیه ایران وجود دارد، کافی و اثرگذار نیست، چراکه اگر اثرگذار بود چنین تصویری از ایران نباید ایجاد می‌شد.

او ادامه داد: کسانی که به ایران می‌آیند ابتدا تصویر دیگری از ایران دارند و بعد از آن‌که واقعیت‌ها را می‌بینند، متوجه تفاوت‌ها می‌شوند. این اتفاق به‌دلیل ضعف نهادهای فرهنگی است که باید در این بخش کار کنند.

وی اظهار کرد: ما معمولا در برنامه‌های فرهنگ‌سازی به‌شکل نمادین و مقطعی عمل می‌کنیم. در حالی که این مقوله‌ها باید مستمر باشند و تکرار و آگاهی‌دهی در آن‌ها اثرگذار است؛ ولی از آنجا که ما این امور را به‌صورت نمادین دنبال و به برخی مقاطع اکتفا می‌کنیم، در داخل و خارج از کشور، اثرگذاری ضعیفی در بخش فرهنگ‌سازی داشته‌ایم.

سفیدی با تأکید بر این‌که نارسایی و ناکارایی فعالیت‌های ما در خارج از کشور زیاد به‌چشم می‌آید‌، درباره‌ی تأثیرگذاری هفته‌های فرهنگی، بویژه در شرایط سیاسی امروز جهان، گفت: این هفته‌ها بی‌تأثیر نیستند و هر قدمی که در راستای ارائه‌ی فرهنگ ملی ایران یا تماس با فرهنگ‌های مختلف برداریم، موثر و مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما هجمه‌های موجود علیه ایران می‌طلبد که مستمر عمل کنیم و رویکردمان در هفته‌های فرهنگی تبلیغاتی نباشد.

مدیرمسئول روزنامه‌ی آرمان ادامه داد: هفته‌های فرهنگی می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی باشند، اما نباید تبلیغاتی و نمادین باشند. در این صورت است که ضریب نفوذ ما افزایش می‌یابد.

او در پاسخ به این‌که چه نوع آثاری را بهتر است در هفته‌های فرهنگی نمایش دهیم‌؟ گفت: ابزار ما را در این‌گونه برنامه‌ها مخاطب تعیین می‌کند. به همین دلیل، باید مخاطب‌شناسی انجام شود. درست این است که مخاطب را بشناسیم، ویژگی‌های محلی و منطقه‌یی را لحاظ و بررسی کنیم که افراد آن منطقه چه تصویر و ذهنیتی از ما دارند تا براساس آن ابزار خود را انتخاب کنیم.

وی تأکید کرد: وقتی ما استراتژی خود را تعیین کنیم، ابزارهای مناسب را همراه پیام خود به مخاطبان می‌توانیم ارائه کنیم. اگر در هر کشور و مکانی فقط از یک نوع ابزار استفاده کنیم، اثرگذار نخواهد بود و حتا ممکن است آلودگی اطلاعاتی ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha