• جمعه / ۲۸ مهر ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91072818067
  • خبرنگار : 71219

/بررسی هفته‌های فرهنگی؛ ویترین هنر و فرهنگ ایران/

هنرمندان و آثار آن‌ها برای هفته‌های فرهنگی باید هوشیارانه انتخاب شوند

هنرمندان و آثار آن‌ها برای هفته‌های فرهنگی باید هوشیارانه انتخاب شوند

یک هنرمند نقاش گفت: کارآمدترین ابزاری که می‌تواند ما را به رخ دنیا بکشاند، جلوه‌های هنری و فرهنگی است. به همین دلیل، هنرمندان ‌و آثار آن‌ها باید هوشیارانه انتخاب شوند.

یک هنرمند نقاش گفت: کارآمدترین ابزاری که می‌تواند ما را به رخ دنیا بکشاند، جلوه‌های هنری و فرهنگی است. به همین دلیل، هنرمندان ‌و آثار آن‌ها باید هوشیارانه انتخاب شوند.

حبیب‌الله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور، بیان کرد: از وقتی سازمان فرهنگ و ارتباطات به معرفی و نمایش جلوه‌های فرهنگی و هنری ایران در جهان اقدام کرده،‌ تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی شده است و مدیران زیادی هم در این راه زحمت کشیده و هر کدام براساس احوالات دوران خود،‌ کارنامه‌ای باقی گذاشته‌اند.

او ادامه داد: در بررسی آنچه با عنوان هفته‌های فرهنگی برگزار می‌شود، ابتدا باید پرونده‌ی تمام سفرهای فرهنگی را بررسی کنیم و ببینیم آیا آثاری که انتخاب شده و در کشورهایی که به‌نوعی فرهنگ مدرن دارند، نمایش داده شده‌اند، صرفا معرفی اجمالی فرهنگ و تلاش‌های ملی و سنتی ایران بوده‌اند؟ باید بررسی کنیم که وقتی در بخش جهانی، آثاری را به‌عنوان صنایع دستی معرفی کرده‌ایم، در بخش هنر معاصر چه جایگاهی داریم؟ باید ببینیم وقتی صحبت از هنر معاصر ایران می‌شود آیا نقاشی و گرافیک ما در جهان معاصر جایگاه دارد؟ آیا ما انتخاب‌های هوشیارانه داشته‌ایم؟

وی با اشاره به این‌که دوره‌ی مدیریت خرمشاد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را دوره‌ی شکوفایی می‌داند، اظهار کرد: نکته‌ی مهم این است که آثار باید هوشیارانه انتخاب شوند. همچنین هنرمندانی که انتخاب می‌شوند تا در این سفرهای فرهنگی باشند باید زبان بدانند، توانمند باشند و بینش فراگیر داشته باشند تا مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی ما را به دنیا معرفی کنند.

صادقی تأکید کرد: برای این کار باید یکسری کانون‌های کارشناسی وجود داشته باشد تا بدون حب و بغض، هیأت فرهنگی ایران را انتخاب کنند.

این هنرمند با اشاره به این‌که جهان معاصر مناسبات بین‌المللی را در بخش فرهنگی بسیار هوشمندانه رصد می‌کند، ادامه داد: در ژاپن همواره بحث بمب‌های هسته‌یی و هیروشیما مطرح بوده و دُرناهای کاغذی دختری که بر اثر همین بمباران شیمیایی به سرطان مبتلا شد و جان خود را از دست داد، به سمبل فرهنگی مقاومت ژاپن تبدیل شده و بخشی از فرهنگ اجتماعی مردم هم شده است. ما نیز می‌توانیم از چنین موضوعاتی که در فرهنگ و جامعه کم نیستند استفاده کنیم. اولین شعاری که ما می‌توانیم به جامعه بدهیم این است که بگوییم ایران در طول تاریخ هیچ‌گاه جنگی را آغاز نکرده و همیشه از کشور دفاع کرده است، آن هم در شرایطی که شبکه‌های ماهواره‌یی جنگ نرم و روانی را علیه انقلاب ما راه انداخته‌اند.

صادقی بیان کرد: ما می‌توانیم جلوه‌های نورانی را که در این سال‌ها و زمان دفاع مقدس داشته‌ایم، انتخاب کنیم و در یک جریان فرهنگی به دنیا نشان دهیم. به این ترتیب، با وجود فرازهای زیادی از این دوران که هنرمندان ایران روی آن‌ها کار کرده‌اند،‌ جلوه‌های مظلومیت، معصومیت، فرهنگ و مقاومت را می‌توان نمایش داد.

او گفت: مشاوره‌ی فرهنگی به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید داده شود تا انتخاب آثار کامل‌تر باشد. البته در چهار پنج سال گذشته رشد خوبی در کیفیت انتخاب آثار وجود داشته، ولی داشتن یک شورای باانگیزه که عادلانه، منصفانه و هوشمندانه آثار را انتخاب کند ضروری است.

این هنرمند معتقد است: یکی از نکات مهمی که در انتخاب آثار باید مد نظر قرار گیرد، شناخت مخاطب از لحاظ فرهنگی است، یعنی اگر می‌خواهیم هفته‌ی فرهنگی را در یونان یا شهر رم برگزار کنیم باید بدانیم این دو با هم تفات دارند و آثاری از جلوه‌های فرهنگی باید نشان داده شوند تا مؤثر باشند.

صادقی درباره‌ی تأثیرگذاری برگزاری هفته‌های فرهنگی، بویژه در شرایط سیاسی جهان، گفت: اجرای این برنامه‌ها قطعا تأثیرگذارند. در جایی که دشمن شمشیر، تفنگ و بمب را به رخ ما می‌کشد، ما به‌عنوان یک ملت اهل فرهنگ، با قلم و شعر و نقاشی، مظلومیت و ارزش‌های فرهنگی دوران انقلاب را به‌شکل ویژه و جذاب می‌توانیم به دنیا معرفی کنیم.

این هنرمند نقاش در پایان اظهار کرد: خیلی از مواقع که در کار سیاسیون یا پروتکل‌های اقتصادی مقابله‌هایی پیش می‌آید، هنرمند به‌عنوان یک نیروی اندیشمند و خلاق آینه‌دار جامعه می‌شود و می‌تواند حقایقی را به رخ دنیا بکشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha