• یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 91080704181
  • خبرنگار : 71219

/بررسی هفته‌های فرهنگی؛ ویترین هنر و فرهنگ ایران/

جانشین مدیرعامل ایرنا: مسئولان وظیفه‌ی سنگینی در برگزاری هفته‌های فرهنگی دارند

جانشین مدیرعامل ایرنا: مسئولان وظیفه‌ی سنگینی در برگزاری هفته‌های فرهنگی دارند

جانشین مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: در برگزاری هفته‌های فرهنگی پیش‌بینی ما این است که سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ اسلامی تسلط موضوعی بر مأموریت خود را رعایت می‌کند.

جانشین مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: در برگزاری هفته‌های فرهنگی پیش‌بینی ما این است که سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ اسلامی تسلط موضوعی بر مأموریت خود را رعایت می‌کند.

غلامحسین اسلامی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: هر کدام از مراکز رایزنی فرهنگی و نمایندگی‌های ایران مأموریت مشخص و روشنی برای معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت ایران دارند، آن هم در شرایطی که از سوی دشمنان با هجمه‌ی سنگین تبلیغاتی روبه‌رو هستیم. اگر فعالیت‌های تبلیغاتی آن‌ها را تحلیل محتوا کنیم، می‌بینیم در کنار اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی هم دارند و تلاش می‌کنند نقاط قوت ایران را سانسور کنند و اگر نقاط ضعفی وجود دارد، آن را برجسته کنند. در این شرایط، نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور وظیفه‌ی سنگینی در برگزاری هفته‌های فرهنگی و جشنواره‌ها برعهده دارند.

او ادامه داد: برگزاری هفته‌های فرهنگی فرصت خوبی است تا برنامه‌های فرهنگی را در قالب‌هایی مانند برپایی هفته‌ی کتاب، ارائه‌ی محصولات فرهنگی و هنری، اجرای تئاتر و موسیقی و همچنین نمایش فیلم‌های ایرانی اجرا کنیم. افرادی هستند که تشنه‌ی دریافت اطلاعات از ایران هستند و حتا به زبان فارسی علاقه دارند. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، بسیاری از افراد از طریق مراکز فرهنگی ایران با زبان فارسی آشنا شدند.

اسلامی‌فرد درباره‌ی این‌که آیا تا کنون ویترین خوبی از ایران نشان داده شده است؟ گفت: برای داشتن این ارزیابی باید مطالعات جزیی‌تری انجام شود و برنامه‌ها بررسی شوند تا ببینیم چه امکاناتی در بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود داشته، برنامه‌ها چطور تدوین و چطور اجرا شده‌اند‌؛ ولی پیش‌بینی این است که وقتی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌ای را اجرا و افرادی را اعزام می‌کند، حتما ظرفیت افراد و تسلط موضوعی بر حوزه‌ی مأموریت خود را رعایت می‌کند. به این ترتیب عملا می‌شود این را در نظر گرفت که تلاش آن‌ها این است که نهایت بهره‌برداری از هفته‌ها صورت گیرد؛ اما این مطلب را هم نمی‌توان بدون مطالعه‌ی جزیی مطرح کرد.

وی درباره‌ی اثرگذاری هفته‌های فرهنگی ایران بر شرایط سیاسی جهان، اظهار کرد: برپایی این هفته‌ها حتما تأثیرگذار است. به هر حال، یک رقابتی در سطح بین‌المللی در تمام صحنه وجود دارد. دشمنان ما با تمام امکانات، فیلمی را با توهین آشکار به پیامبر اسلام (ص) و مسلمانان می‌سازند. همچنین در بازی‌های فکری و انیمیشنی که برای کودکان ساخته می‌شوند یا کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند این هدف دنبال می‌شود که در کشورهای مختلف اثر بگذارند.

وی اضافه کرد: آن‌ها از طریق این‌گونه محصولات، هجمه‌ی فرهنگی شدیدی را علیه ایران و کشورهای مسلمان و مستقل دنبال می‌کنند، یعنی فعالیت‌شان ممکن است در ظاهر جذاب باشد، ولی مطمئنا با هدف و برنامه‌ی تنظیم‌شده‌ای است که منافع اقتصادی و سیاسی آن‌ها را تأمین کند. در چنین شرایطی، ایرانی‌ها و خانه‌های فرهنگی ایران که مأموریت اصلی‌شان فعالیت‌های فرهنگی است، باید با برنامه‌ریزی، تلاش و با استفاده از فن‌آوری‌های جدید و امکانات مختلف و تهیه‌ی محصولات فرهنگی، در این رقابت حضور داشته باشند، زیرا بخشی از این رقابت به حوزه‌ی تولید محصولات فرهنگی مربوط است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha