• شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91072214150
  • خبرنگار : 71191

خانه‌ی عامری‌ها جدیدترین قربانی مجتمع‌های تجاری

خانه‌ی عامری‌ها جدیدترین قربانی مجتمع‌های تجاری

ساخت یک مجتمع تجاری در خیابان فردوسی تهران سبب تخریب بخش‌هایی از خانه‌ی تاریخی عامری‌ها و همچنین قطع چند درخت کهن‌سال شده است.

ساخت یک مجتمع تجاری در خیابان فردوسی تهران سبب تخریب بخش‌هایی از خانه‌ی تاریخی عامری‌ها و همچنین قطع چند درخت کهن‌سال شده است.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا به نقل از کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، خانه‌ی تاریخی عامری‌ها از حدود 18ماه پیش با آغاز عملیات گودبرداری در کنار این خانه‌ی قاجاری در خیابان فردوسی تهدید شد و اکنون بعد از گذشت این مدت، دیگر کار از تهدید گذشته و بخش‌هایی از این خانه قربانی ساخت این مجتمع تجاری شده است.

عمارت و باغ تاریخی عامری‌ها در خیابان فردوسی شمالی، پلاک 459 از جمله خانه باغ‌های اواخر قاجار و متعلق به سال 1305 هجری شمسی در محله‌ی فردوسی به‌عنوان راسته‌ی فرهنگ و هنر شهر محسوب می‌شود که براساس نقشه‌ی عبدالغفار در سال 1309 هجری قمری، در منتهی‌الیه حصار ناصری شهر تهران و نزدیک دروازه یوسف‌آباد قرار گرفته است که روزگاری در اراضی و باغ‌های محله‌ی «جناب طهران‌الدوله» قرار داشته و دارای درختان تنومند فراوانی بوده و به‌عنوان نبض زیست‌محیطی شهر از گذشته تا کنون محسوب می‌شده است.

خانه‌ی عامری‌ها در نقشه‌ی تهران سال 1309 هجری قمری

در حریم درجه‌ی یک عمارت و باغ عامری‌ها، دو اثر ثبتی خانه‌ی شاعر نامی، امیرهوشنگ ابتهاج، معروف به «ارغوان» و ساختمان دفتر نخستین کارخانه‌ی سیمان تهران قرار دارند که خانه‌ی ابتهاج باقی‌مانده از پهلوی دوم در سال 1387 و کارخانه‌ی سیمان باقی‌مانده از دوره‌ی پهلوی اول در سال 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند و می‌توان گفت، قرار گرفتن این سه اثر در کنار یکدیگر باعث هویت‌بخشی به محله‌ی فردوسی و ساکنان آن شده است.

براساس گزارش کمیته‌ی پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، با توجه به تحقیقات تاریخی صورت‌گرفته، این خانه به یکی از وزرای دربار در دوران نخست‌وزیری حسن وثوق‌الدوله متعلق بوده و معماری آن به دوره‌ی گذار و تلفیقی از سبک‌های معماری ایرانی و اروپایی با ستون‌های بلند مانند سرستون‌های تخت جمشید و کاشی‌کاری‌های لعابی متعلق است.

دفتر کارخانه‌ی سیمان در حریم خانه‌ی عامری‌ها

در کنار مجموعه‌ی عامری‌ها، خانه‌ها و مسافرخانه‌هایی از دوره‌ی پهلوی که هویت قدیم خیابان فردوسی را می‌ساختند، وجود داشت که متأسفانه مدتی قبل به بهانه‌ی ساخت یک مجتمع تجاری و تبدیل آن به بورس طلا و جواهرات، تخریب شد و بدون در نظر گرفتن حریم دو بنای ثبتی و قرارگیری در مجموعه‌ی حفاظت‌شده این آثار، این مجتمع کار خود را برای ساخت آغاز و بارها به حریم خیابان فردوسی تجاوز کرد که مورد اعتراض مدیران شهری نیز قرار گرفت و حتا چندبار براثر گودبرداری‌های غیراصولی، رانش زمین در خیابان فردوسی رخ داد.

البته به گفته‌ی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کمیسیون ماده‌ی 5 تصویب کرده است که خیابان فردوسی بین میدان امام خمینی (ره) و میدان فردوسی به طرحی ویژه نیاز دارد و مشاور باید این طرح را تهیه کند تا پس از تصویب در این کمیسیون، اجازه‌ی ساخت‌وساز داده شود. این در حالی است که برای تخریب و گودبرداری در کنار خانه‌ی عامری‌ها، این اقدامات انجام نشده و براساس گفته‌ی محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل پیشین اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران که در زمان آغاز کار گودبردای این مجتمع، مدیریت این اداره کل را برعهده داشت، از این اداره کل هیچ مجوزی برای ساخت‌وساز در این محدوده گرفته نشده و مجوز صادرشده توسط شهرداری منطقه‌ی 12 بوده است.

خانه عامری‌ها و مجتمع تجاری در حال ساخت

حال با توجه به این‌که در طرح تفصیلی شهر تهران، این محدوده به‌عنوان پهنه‌ی حفاظت‌شده و ساختمان‌های تاریخی باارزش دیده شده و براساس همین طرح، به‌عنوان (مرکز خدمات اداری و تجاری با غلبه‌ی فرهنگی) در نظر گرفته شده و نیازمند طرح‌های موضعی ویژه‌ی مصوب در کمیسیون ماده‌ی 5 شهرداری تهران است و همچنین در حریم درجه‌ی یک دو بنای تاریخی ثبت‌شده قرار دارد و هرگونه ساخت‌وساز در کنار آن‌ها براساس قوانین مصوب میراث فرهنگی کشور و مصوبه‌ی سال 1388 شورای شهر تهران ممنوع است، به‌تازگی مالک این مجتمع تجاری، عمارت تاریخی عامری‌ها را که در سال 1383 جزو بناهای ارزشمند از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران شناسایی شد، خرید و اقدام به تخریب آن کرد و تا کنون 20 درصد از این بنا و همچنین پنج درخت تنومند خانه را که روزگاری جزو ضربان‌های حیاتی و تنفسی شهر تهران محسوب می‌شدند و از باغی بزرگ، فقط همین تعداد باقی مانده بودند قطع کرد تا به مجموعه‌ی پاساژ تجاری اضافه کند.

براساس پیگیری‌های انجام‌شده، این اقدام بدون مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و شهرداری منطقه‌ی 12 انجام می‌شود و تا کنون بخشی از ستون‌ها و شیروانی‌های عمارت عامری‌ها تخریب شده است.

جانمایی خانه عامری‌ها در فهرست اداره‌ی میراث فرهنگی تهران برای ثبت ملی

خانه عامری‌ها طرح تفصیلی سال 1391

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha