• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91090100031
  • خبرنگار : 71461

راستگو در گفت‌وگو با ایسنا: مداحان بدون سند و صرفا جهت برانگیختن احساسات مردم مداحی نکنند

راستگو در گفت‌وگو با ایسنا: مداحان بدون سند و صرفا جهت برانگیختن احساسات مردم مداحی نکنند

مدرس جامعة‌العلوم قم گفت: نقش مبلغین و وعاظ در رساندن پیام عاشورا باید همانند نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) باشد، زیرا اگر آنها نبودند پیام عاشورا در نطفه خفه و به هیچ وجه گستره جهانی پیدا نمی‌کرد.

مدرس جامعة‌العلوم قم گفت: نقش مبلغین و وعاظ در رساندن پیام عاشورا باید همانند نقش حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) باشد، زیرا اگر آنها نبودند پیام عاشورا در نطفه خفه و به هیچ وجه گستره جهانی پیدا نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن راستگو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «مبلغین باید اهداف امام حسین(ع) که حمایت از قرآن، عترت و امر به معروف و نهی از منکر است را بیان کنند» اظهار کرد: امام حسین(ع) قیام کرد که سیره پیامبر و امام علی(ع) را زنده نگه دارد و اهداف این منبرها و سخنرانی‌ها باید صیانت و پاسداری از اهداف عاشورا باشد.

وی با بیان این‌که «در منبرها باید دو بعد عقلانی و احساسی را در نظر داشته باشیم» خاطرنشان کرد: عقلانیت زمانی معنا پیدا می‌کند که بتواند عاطفه و احساس را نیز به خدمت بگیرد زیرا این دو مکمل یکدیگرند و گریه درون انسان را بجوش می‌آورد.

مدرس جامعة‌العلوم قم با بیان این‌که «خوشبختانه چند سالی است که به برگزاری نماز ظهر عاشورا توجه ویژه‌ای شده است» تصریح کرد: هیات‌های عزاداری بهتر است که در زمان نماز مراسم عزاداری را قطع و نماز به موقع که جز واجبات دین است را به جا بیاورند.

این استاد دانشگاه افزود: در مراسم عزاداری بهتر است به گونه‌ای صدای بلندگوها و زمان برگزاری مراسم تنظیم شود که به همسایگان و اطرافیان مساجد و حسینیه‌ها آزار نرساند و این امر را در نظر بگیریم که در بعضی منازل افراد مریض، سالخورده و کودک وجود دارد پس بهتر است که حق‌الناس که جز اصول دین است را در این مراسم مقدس رعایت کنیم.

وی افزود: زمان مراسم به گونه‌ای نباشد که افراد حاضر در هیات‌ها واجباتی مثل نماز صبح را ترک کنند برنامه‌های مراسم را باید در بین اقشار مختلف خرد کنیم.

راستگو با اشاره به این‌که «از تمام سنین‌ در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند» خاطرنشان کرد: اگر مخاطب ما کودک بود قصه‌های عاشورا را بیان کنیم، اگر اهل علم و دانش بود تحلیل‌های سیاسی عاشورا را بیان کنیم و اگر اهل احساس و عاطفه بود از مرثیه و نوحه‌خوانی بهره بگیریم که تمام سلیقه‌ها از عاشورا بهره ببرند.

این استاد حوزه با اشاره به نقش مداحان در ترویج این مراسم تصریح کرد: مداحان در اشعار خود این معیار را در نظر بگیرند که بدون سند و صرفا جهت برانگیختن احساسات مداحی نکنند و در این باره به افراد صاحب نظر و علما و محققین مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: مداحان این امر را مورد توجه قرار دهند که یک ترانه خارجی را به سبک مداحی نخوانند ما قالب شعری کم نداریم و می‌توانیم از فرهنگ ایرانی و اسلامی جهت تهیه بهترین قالب‌های شعری استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۹-۰۱ ۰۹:۱۸

چه خوب است اشعار مداحان قبل از ماه محرم يا ساير مراسمات{مراسم} توسط كميته‌اي بازبيني شود، مانند فيلمها، تا از خلاف‌گويي و افراط و تفريط دانسته يا ندانسته ايشان، جلوگيري شود.