• یکشنبه / ۳ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91100301258
  • خبرنگار : 71251

ایران دوازدهمین تولیدکننده نارنگی در جهان

ایران دوازدهمین تولیدکننده نارنگی در جهان

سالانه حدود 29 میلیون تن نارنگی در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید حدود 800 هزار تن در رتبه 12 تولید این میوه قرار دارد.

سالانه حدود 29 میلیون تن نارنگی در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید حدود 800 هزار تن در رتبه 12 تولید این میوه قرار دارد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کشور چین با تولید بیش از 14 میلیون تن نارنگی اولین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

در ایران نیز سالانه حدود 800 هزار تن نارنگی برداشت می‌شود که استان مازندران بیشترین سطح باغات نارنگی و تولید این محصول را به خود اختصاص داده است. امسال نزدیک به 600 هزار تن از این میوه در استان مازندران برداشت شد که حدود 100 هزار تن آن، نارنگی تخم ژاپنی بوده است.

پس از مازندران، استان هرمزگان دومین تولیدکننده نارنگی در ایران محسوب می‌شود.

امسال با توجه به افزایش تولید و افزایش نرخ ارز، رغبت تجار برای صادرات این میوه افزایش یافته که به گفته مدیرعامل اتحادیه باغداران استان مازندران میزان صادرات نارنگی در سال جاری به بازارهای صادراتی همچون عراق، روسیه، آذربایجان، ازبکستان و ... افزایش می‌یابد.

همچنین آفت " مگس مدیترانه " که طی سال‌های اخیر از محصولات وارداتی به باغات کشورمان منتقل شده بود و میزبان بیش از 200 محصول است، یکی از مشکلات تولید مرکبات بود که به گفته رییس اتحادیه باغداران با انجام اقداماتی همچون کار گذاشتن تله‌های شناسایی، امسال دیگر اثری از مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های مرکبات نبوده است.

هرساله نارنگی نوبرانه از مهر ماه در بازار عرضه و برداشت عمده آن از 20 آبان ماه آغاز می‌شود.

یادآور می‌شود سه نوار مرکب‌خیز کشورمان نوارهای ساحلی دریای خزر، نوار مرکزی ( استان‌های فارس، کرمان، خراسان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد) و نوار ساحلی دریای عمان و خلیج فارس ( هرمزگان، بوشهر و چابهار) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha