• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91082717045
  • خبرنگار : 71251

ایران ششمین تولیدکننده لیموترش در جهان

ایران ششمین تولیدکننده لیموترش در جهان

سالانه حدود 14 میلیون تن لیموترش در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 700 هزار تن ششمین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود.

سالانه حدود 14 میلیون تن لیموترش در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 700 هزار تن ششمین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هند اولین تولیدکننده لیموترش و مکزیک دومین تولید‌کننده‌ این محصول در جهان است.

در ایران نیز منطقه رودان استان هرمزگان قطب تولید لیموترش محسوب می‌شود اما طی سالهای اخیر باغات این مناطق به دلیل کم‌آبی و شیوع آفت "جاروک جادوگر" با مشکل مواجه شده به طوریکه امسال میزان تولید این محصول کاهش و قیمت آن افزایش یافت.

به گفته رییس اتحادیه باغداران به دلیل کم‌آبی، بیماری جاروک جادوگر و همچنین سرمازدگی 20 درصد از میزان تولید لیموترش در سال جاری کاهش یافت که این امر باعث افزایش قیمت این محصول شد درصورتی که هر ساله این محصول مازاد نیاز و مصرف کشور داشت.

به گفته باغداران منطقه رودان - قطب تولید لیموترش - بسیاری از درختان بر اثر بیماری "جاروک جادوگر" لیموترش از بین رفته و اقداماتی که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج برای مبارزه با این آفت انجام داده بی‌نتیجه بوده است. از سوی دیگر باغداران به دلیل خشک ‌شدن درختان و نداشتن محصول مناسب با مشکل ناتوانی مالی مواجه شده‌اند به گونه‌ای که نمی‌توانند وام‌های دریافتی را بازپرداخت کنند. البته طرح احیای درختان لیموترش اجرا شده اما پنج سال به طول می‌انجامد تا به ثمر برسد.

بیماری جاروک جادوگر در پی واردات این محصول وارد باغات کشورمان شد که خشک‌ شدن بسیاری از درختان لیموترش را رقم زده است و علی‌رغم این‌که طی این مدت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با صرف هزینه سنگین مبارزه با این آفت انجام داده اما همچنان باغداراندرگیر این بیماری هستند.

مناطق هرمزگان، جیرفت، فارس و کهگیلویه و بویر‌احمد بیشترین تولید لیموترش در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha