• دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91081509188
  • خبرنگار : 71251

ایران پنجمین تولیدکننده آلبالو در جهان

ایران پنجمین تولیدکننده آلبالو در جهان

سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن آلبالو در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 107 هزار تن از این میوه پنجمین تولیدکننده آلبالو در جهان به شمار می‌رود.

سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن آلبالو در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 107 هزار تن از این میوه پنجمین تولیدکننده آلبالو در جهان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهای تولیدکننده آلبالو هستند و بیش از ۲۰۰ هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند. بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان است که محصول سالانه آن به بیش از ۱۵۰ هزار تن می‌رسد.

در ایران نیز درختان آلبالو درختان قدیمی محسوب می‌شوند که در بسیاری از استان‌های کشور از جمله لرستان، تهران، همدان، کردستان و سمنان تولید محصول زیادی دارد.

استان سمنان 281 هکتار باغ آلبالو دارد که با متوسط تولید 11 هزار و 582 کیلوگرم در هکتار مقام اول عملکرد در واحد سطح آلبالو در کشور را به خود اختصاص داده است اما متاسفانه به‌دلیل نبود امکانات حمل و نقل هوایی این میوه به جای صادرات، کنسانتره می‌شود و عمدتا در داخل مصرف می‌شود.

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی علیرغم اینکه سالانه حدود 14 هزار تن آلبالو در این استان تولید می‌شود که ظرفیت بالایی برای حضور در بازارهای بین‌المللی دارد اما صادرات این محصولات به کشورهای آسیای میانه و شمال دریای خزر کاهش چشمگیری یافته است.

سعدالله اسکندری اظهار کرد: به جهت اینکه صادرات زمینی این نوع میوه‌ها به‌دلیل خراب شدن صورت نمی‌گیرد، امکانات هوایی هم محدود است و صادرات چندانی ندارد و عمدتاً به‌صورت کنسانتره و آبمیوه به خارج از کشور صادر می‌شود.

بنابراین آلبالو هم در زمره محصولاتی است که از نبود بسته‌بندی و نامناسب نبودن امکانات صادراتی رنج می‌برد و از ارزآوری این میوه ایرانی که می‌تواند در بازارهای جهانی کسب کند مغفول مانده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha