• شنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91081307801
  • خبرنگار : 71251

صادرات 17 میلیون دلاری انجیر در سال گذشته

ایران پنجمین تولیدکننده انجیر در جهان

ایران پنجمین تولیدکننده انجیر در جهان

سالانه یک میلیون و 200 هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 58 هزار تن پنجمین تولید‌کننده‌ این محصول به‌شمار می‌رود که سال گذشته این محصول ارگانیک به ارزش 17 میلیون دلار صادر شد.

سالانه یک میلیون و 200 هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 58 هزار تن پنجمین تولید‌کننده‌ این محصول به‌شمار می‌رود که سال گذشته این محصول ارگانیک به ارزش 17 میلیون دلار صادر شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استان فارس و شهرستان استهبان بالاترین سطح زیر کشت انجیر در کشور را به خود اختصاص داده و اولین‌ تولید‌کننده این میوه در ایران است و با توجه به این‌که هیچ‌گونه سم و کود شیمیایی در این منطقه استفاده نمی‌شود، انجیر استهبان به عنوان محصول ارگانیک ایران ارزش بالایی دارد.

استان فارس 47 هزار هکتار انجیرستان دیم دارد که 23 هزار و 500 هکتار آن در استهبان، 8000 هکتار در نی‌ریز، 4800 هکتار در داراب، 3800 هکتار در جهرم، 3200 هکتار در کازرون، 1500 هکتار در فیروز آباد و هزار هکتار در کوار و سایر شهرستان‌ها قرار دارند.

اگرچه کشورهایی چون ترکیه، مصر، اسپانیا و پرتغال سطح زیر کشت و تولید قابل توجهی دارند اما انجیر خشک ایران به ویژه استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهانی بی‌نظیر است.

در این زمینه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به خبرنگار ایسنا گفت: در سال گذشته در شهرستان استهبان 12 هزار تن انجیر تولید شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 14 هزار تن برسد.

خرد شهرستان استهبان نخستین تولیدکننده انجیر خشک در ایران عنوان و اظهار کرد: بیش از دو میلیون و 200 هزار اصله درخت انجیر در این منطقه کشت شده و بیشتر مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت‌هایی چون حفظ و نگهداری باغات انجیر دیم و فعالیت‌های جانبی مشغول هستند.

به گفته وی در انجیرستان استهبان و نی‌ریز و سایر مناطق استان فارس از هیچ‌گونه کود شیمیایی سموم استفاده نمی‌شود که به معنای ارگانیک بودن این انجیرستان‌ها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تاکنون برای 400 هکتار از این انجیرستان‌ها توسط شرکت هلندی کنترل یوئین گواهی ارگانیک صادر شده و اخذ گواهی برای بقیه انجیرستان‌ها پیگیری می‌شود.

خرد گفت: در حال حاضر 9 واحد فرآوری انجیر تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی استان فارس فعالیت می‌کنند که این واحدها سالانه حداقل ظرفیت 22 هزار و 850 تن انجیر را دارند که برای 194 نفر به صورت دائم و برای 970 نفر اشتغال فصلی ایجاد کرده‌اند.

عمده واحدهای فرآوری انجیر این محصول را به صورت خشک و مرطوب بسته‌بندی و صادر می‌کنند.

عمده انجیر تولیدی ایران به کشورهای ویتنام، چین، آلمان، امارات، رومانی، هنگ‌کنگ و کره جنوبی صادر می‌شود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس سال گذشته صادرات انجیر واحدهای تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی این استان 3180 تن به ارزش 17 میلیون دلار بوده و در برخی سال‌ها صادرات انجیر خشک فارس به هشت تا 10 هزار تن می‌رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس توسعه و احداث سردخانه‌های زیر صفر در واحدهای بسته‌بندی انجیر را امری ضروری در جهت حفظ این محصول ارزشمند عنوان و اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت استفاده از «میتل بروماید» به عنوان ضدعفونی‌کننده انجیر و نگهداری این محصول به صورت ارگانیک، توسعه و احداث سردخانه‌های زیر صفر درجه به منظور از بین بردن لارو شب‌پره هندی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی تغییر نوع عرضه انجیر را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد و گفت: با توجه به بالا بودن ارزش افزوده در فرآوری این محصول، به جای بسته‌بندی آن، در حال حاضر سازمان از توسعه واحدهایی که قصد فرآوری انجیر به صورت کیک، کلوچه، شربت، کنسانتره، مربا و ... را در کنار بسته‌بندی داشته باشند، حمایت ویژه می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha