• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91101810523
  • خبرنگار : 71191

یک باستان‌شناس:

باید به تأثیر ساخت‌وسازها بر آثار باستانی در کنار خانه‌ی باستان‌شناسان توجه کرد

باید به تأثیر ساخت‌وسازها بر آثار باستانی در کنار خانه‌ی باستان‌شناسان توجه کرد

یک باستان‌شناس معتقد است: در کنار ایجاد خانه‌ی باستان‌شناسان‌ باید به ساخت‌وسازها و بحث توسعه‌ی شهری که آثار و محوطه‌های باستانی قرارگرفته در حریم شهرها را تحت‌الشعاع قرار داده است‌، توجه کرد.

یک باستان‌شناس معتقد است: در کنار ایجاد خانه‌ی باستان‌شناسان‌ باید به ساخت‌وسازها و بحث توسعه‌ی شهری که آثار و محوطه‌های باستانی قرارگرفته در حریم شهرها را تحت‌الشعاع قرار داده است‌، توجه کرد.

علیرضا دهقان مهرجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: افزایش جمعیت در شهرها باعث گسترش و توسعه‌ی شهرها شده است‌، به‌حدی که بخشی از آثار و محوطه‌های باستانی تحت‌الشعاع ساخت‌وسازهای در حال انجام در شهرها قرار گرفته‌اند. بنابراین یکی از نخستین اولویت‌های مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید این باشد که نگاه و بودجه‌ی قابل توجهی در این زمینه اختصاص یابد تا حریم محوطه‌های در معرض تهدید تعیین شود و با گمانه‌زنی و پژوهش بتوان این محوطه‌ها را از آسیب دور نگه داشت.

وی پژوهش در حوزه‌ی باستان‌شناسی را یکی دیگر از اولویت‌ها در این زمینه دانست و ادامه داد: ایجاد خانه‌ی باستان‌شناسان به‌دستور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حتما براساس بررسی مشکلات باستان‌شناسان پیشکسوت مطرح شده است، اما در کنار آن باید به یکسری نکات در این حوزه نیز توجه کرد.

مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کرج با تأکید بر لزوم وجود مکانی به نام خانه‌ی باستان‌شناسان برای کارشناسان این حوزه‌، گفت: در این مکان انتقال تجربه‌های پیشکسوتان و روسای هیأت‌های کاوش در نقاط مهم باستانی می‌تواند انجام شود. همچنین این خانه در سیاست‌گذاری‌هایی که برای این حوزه انجام می‌شود،‌ می‌تواند موثر باشد. در این خانه، سیاست‌گذاری‌ها و چشم‌انداز‌هایی می‌توان تدوین کرد تا کارشناسان این حوزه از بلاتکلیفی درآیند و طرح‌هایی کاملا پخته و راهگشا در برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌دست آیند و مسیر پژوهش در این زمینه روشن شود.

این کارشناس حوزه‌ی باستان‌شناسی‌ افزود: در وضعیت کنونی، بخش زیادی از نیروهای باستان‌شناسی در حوزه‌های مربوط به توسعه‌ی سازه‌های بزرگ مانند سدسازی فعالیت می‌کنند.

وی همچنین با یادآوری این‌که پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی بخشی از سازمان میراث فرهنگی است که یک سیستم اداری دارد، بیان کرد: در این پژوهشکده فقط به وجود چند نفر بسنده می‌شود،‌ در حالی که استفاده از همه‌ی باستان‌شناسان‌، تفکرات و نظرات آن‌ها، در روند اقدامات پژوهشی بسیار موثر است و می‌تواند به سامان‌دهی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی کمک کند.

او اضافه کرد: در چنین شرایطی، خانه‌ی باستان‌شناسان هم می‌تواند یک بازوی مناسب برای پژوهشکده‌ی باستان‌شناسی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha