• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 91103017445

تازه‌ترین خط نقاشی‌های «عقیقی » در گالری هما

تازه‌ترین خط نقاشی‌های «عقیقی » در گالری هما

دومین نمایشگاه انفرادی «عذرا عقیقی بخشایشی» در گالری هما برپاست.

دومین نمایشگاه انفرادی «عذرا عقیقی بخشایشی» در گالری هما برپاست.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قطعات عذرا عقیقی بخشایشی بیشتر مبنای پایه ای خطوط اولیه اسلامی را دارند و طی این سال‌ها به سمت تجرید نوشتاری – معنایی پیش رفته‌اند و هنرمند در تعمدی پی جویانه این استحاله توامان فرم و مضمون را دنبال می‌کند و در این فرایند تکوینی به بیانی شعرگونه از دین و زیبایی دست یافته است .

او درباره آثارش توضیح داد:« من نیستم که یادآور آن زیبایی‌ام بلکه روح و ماهیت کلمات و جایگاهی که از آنها سراغ دارم ما را به ستایش آن معنویت قدسی فرا می‌خواند. در آثارم سعی کرده‌ام آن روح را به نمایش بگذارم و تماشاگر را به زیارتگاهی که در آن مقیم هستم دعوت کنم.»

علیرضا آستانه – هنرمند معاصر – نیز پیش از این در یادداشتی درباره آثار این هنرمند نوشته بود:« عذرا عقیقی بخشایشی از قماش همان زنان در روزگار ماست که تسلیم قواعد بی‌چون و چرای سنت خطاطی نشده است. با این تفاوت بسیار مهم که هنرش نادیده گرفته نمی‌شود و امکان خودنمایی و ابراز وجود دارد.

در کارهای عقیقی بخشایشی نوع جذابی از خام دستی زنانه را در اجرای حروف و ترکیب بندی‌ها می‌بینیم که حتما یکی از نقاط قوت اوست.‌ گویی بی اعتنا به تناسبات حروف و کلمات و بی‌تفاوت به آموزه‌های اساسی‌، سرگرم ساختن دنیایی است.

البته دلبستگی او به برخی سنت‌های معنوی خوشنویسی‌، همچنان در مضمون آثارش به چشم می‌خورد، گویی با الهام از روش غبار نویسی در ساختن ابرهای مینیاتوری و وسواس در ساخت و سازهایش به بیننده القا می‌کند که پیوستگی و وابستگی‌اش را با فضای خطاطی از دست نداده است.

با این حال ترکیب‌بندی‌های هندسی‌، دوری از فضاهای رمانتیک‌، بعد نمایی در چیدمان حروف‌، استفاده از رنگ‌های جسورانه و ابعاد نسبتا بزرگ کارهایش نقاط قوت دیگری است که جایگاه او را به عنوان زن خطاط از دیگران متمایز کرده است به گونه‌ای که شخصا هنرمند دیگری که از این لحاظ بتواند با او رقابت کند را سراغ ندارم.»

به گزارش ایسنا، نقاشی خط‌های عقیقی این روزها در گنجینه‌های متعدد هنر خاورمیانه‌ای نگهداری می شوند و تاکنون در لندن ، کوالالامپور ، استانبول ، دبی ، وین ، میامی، ابوظبی، تاجیکستان ،رلبنان، ژنو و زوریخ و کویت به نمایش عمومی درآمده‌اند.

علاقه‌مندان می‌توانند تا نهم بهمن، به نشانی خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد 1 دیدن کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha