• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91110301903
  • خبرنگار : 71191

در هفتمین همایش ثبت؛ از 17 استان 119 پرونده معنوی ثبت شد

علویان‌صدر: ثبت یک اثر معنوی، حفاظت از ریشه‌ها است

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: ثبت یک هنر و یا هنرمند هر چند در ظاهر برداشتی سطحی است، ولی این اقدام توجه به مفاهیم میراثی و سعی کردن در حفاظت از ریشه‌ها را می‌رساند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: ثبت یک هنر و یا هنرمند هر چند در ظاهر برداشتی سطحی است، ولی این اقدام توجه به مفاهیم میراثی و سعی کردن در حفاظت از ریشه‌ها را می‌رساند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود علویان صدر که صبح امروز (سه‌شنبه سوم بهمن ماه) در هفتمین همایش شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی در استان سمنان سخن می‌گفت، ادامه داد: پشتوانه‌ی اصلی حوزه‌ی میراث فرهنگی، رسانه‌ها هستند که می‌توانند حرکت‌ساز و جهت‌ساز توسعه و ترویج فرهنگ باشند.

وی با اشاره به اهداف کنوانسیون 2003 که توجه به میراث معنوی را با یک تفکر جدید ضروری دانسته بود، گفت: پیغام آن کنوانسیون تضمین حقوق بشر، احترام و توسعه متقابل بین جوامع و فرهنگ‌ها بود.

او تاکید کرد: معتقدم تاکنون در حوزه‌ی مردم‌شناسی و مردم‌نگاری فقط به توصیف بسنده کرده‌ایم، این در حالی است که باید به مردم‌شناسی و تحلیل مردم‌نگاری بپردازیم تا حوزه‌ی میراث معنوی در توسعه‌ی پایدار، شفاف‌تر بیان شود.

علویان‌صدر با بیان اینکه میراث معنوی یک فرصت است نه تهدید، گفت: این حوزه، بسته‌ای است که انسجام اجتماعی را به ارمغان می‌آورد. در ثبت آثار تاریخی و فرهنگی ایران هیچگاه بستر رقابتی وجود نداشته و ندارد. بلکه بستر تبیین مفاهیم ارزشی برای تدوین یک ساز و کار جهانی است تا بتوانیم مفاهیم مندرج در ارزش‌های فرهنگی و میراثی را داشته باشیم.

وی با اشاره به ترک‌هایی که گاهی اوقات بر بدنه‌ی برخی آثار تاریخی ایجاد می‌شود، گفت: این اتفاق بر روی کالبد یک بنا رخ می‌دهد،‌ این در حالی است که ما باید مراقب باشیم فرهنگ‌مان ترک نخورد. روزی نیاید که ببینیم شهری ساخته‌ایم که هیچ یک از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی در آن وجود ندارد.

علویان‌صدر، بحث ثبت «تار» توسط کشور آذربایجان را نیز نمونه‌ای از این قضیه دانست و گفت: در تار نیز هیچ انحصار و رقابتی وجود ندارد. گستره‌ی تار ایرانی فراتر از مرزهای جغرافیایی است. این تعامل سازنده برای قرابت‌های فرهنگی است. بسیاری از کشورها هزینه‌هایی را صرف می‌کنند تا مفاهیم ارزشی و میراثی خود را به خارج از مرزها و کشورهای خارجی نشان دهند که ایران هم از این قضیه مستثنی نیست. حال اگر یک کشور بیاید و مفاهیم و ریشه‌های ایرانی، هنری از ایران را ثبت کند باز هم ایران در این زمینه مطرح است چون خود کلمه تار نیز ریشه‌ای ایرانی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی کشور، در هفتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی که اکنون در استان سمنان در حال برگزاری است،‌از روز گذشته تا کنون 119 اثر از 17 استان کشور در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده‌اند، 10 اثر به صورت مشروط ثبت شده‌اند و 18 اثر نیز برای ثبت تائید نشدند. همچنین سه پرونده که نام آنها در لیست بررسی برای ثبت بود، ارائه نشد.

بر اساس این گزارش، هفتمین همایش سیاست‌گذاری شورای ثبت آثار معنوی کشور تا روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha