• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91110302085
  • خبرنگار : 71342

روایت تئاتری‌ها از «تن تن و راز قصر مونداس» / هزینه‌های تولید این نمایش بالاست

روایت تئاتری‌ها از «تن تن و راز قصر مونداس» / هزینه‌های تولید این نمایش بالاست

آروند دشت آرای که به زودی نمایش «تن‌تن و راز قصر مونداس» را به صحنه می‌برد، هزینه‌های تولید این نمایش را که با حضور 20 بازیگر اجرا می‌شود بسیار بالا دانست.

آروند دشت آرای که به زودی نمایش «تن‌تن و راز قصر مونداس» را به صحنه می‌برد، هزینه‌های تولید این نمایش را که با حضور 20 بازیگر اجرا می‌شود بسیار بالا دانست.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کارگردان تئاتر که روز 3 بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران سخن می‌گفت با بیان این مطلب ادامه داد: هزینه‌های تولید این نمایش بسیار بالاست و خیلی از دوستان مرا نصیحت کردند با این شرایط از اجرای این پروژه صرف‌نظر کنم و نمایشی دو سه نفره روی صحنه بیاورم.

دشت‌آرای که مدت‌ها در بحث تهیه و تولید تئاتر مطالعه کرده است، یادآور شد: سال‌هاست در مورد این رشته کار می‌کنیم که رشته بسیار مهمی است، البته درباره نمایش جدیدمان باید بگویم برخلاف تصوری که وجود دارد، هنوز تمام منابع مالی نمایش «تن‌تن...» تامین نشده است.

سرپرست گروه هنرهای اجرایی «ویرگول» متذکر شد: بخش زیادی از انرژی من در سه چهار ماه گذشته صرف تامین منابع مالی نمایش شده است. خوشبختانه با اینکه از کمک هزینه‌ی دولتی استفاده نکردیم، موفق شدیم بخش زیادی از هزینه‌های آماده سازی نمایش را تامین کنیم اما با وجود شرایط اقتصادی فعلی، کار بسیار طاقت فرسایی بود.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: در این پروژه تلاش طاقت‌فرسای سه‌ماهه‌ای را پشت سر گذاشتیم و خوشبختانه بخش بزرگی از هزینه‌های تولید کار فراهم شد چون توانستیم پروژه را مدیدریت کنیم با این حال هزینه دستمزد عوامل گروه، با اتکا به گیشه است.

دشت‌آرای که خود از طرفداران داستان‌های مصور «تن‌تن» است، درباره اجرای نمایشی براساس این داستان‌ها گفت: اجرای این نمایش ریسک بسیار بزرگی است، از همان آغاز می‌دانستیم با هجوم طرفداران زیاد «تن‌تن» روبرو می‌شویم و حتما نمایش ما با دیگر آثاری که براساس این داستان‌ها وجود دارد، مقایسه خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته این نمایش یک قصه جدید دارد و بر اساس یک متن جدید اجرا می‌شود. با این حال بدون هیچ ادعایی، ادای دینی به یک نوستالژی است که در دوره کودکی و نوجوانی بسیاری بر ما اثر گذاشته است.

دشت‌آرای در عین حال خاطرنشان کرد: هیچ ادعایی ندارم که این نمایش عین به عین داستان‌های مصور «تن‌تن» است و از آغاز هم چنین هدفی نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت و ارزشیابی این نمایش، توضیح داد: خوشبختانه هیچ مشکلی با نظارت و ارزشیابی نداشتیم و همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که توانستیم از دو هفته قبل پیش‌فروش بلیت‌مان را آغاز کنیم.

او که این نمایش را از روز 6 بهمن تا پایان اسفندماه به صحنه می‌برد درباره احتمال ادامه اجرای این اثر نمایشی گفت: فعلا چنین احتمالی وجود ندارد چون تماشاخانه‌ی «ایرانشهر» برای سال آینده برنامه‌های خود را تنظیم کرده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، حسن معجونی که در این نمایش نقش کاپیتان «هادوک» را بازی می‌کند با ارائه توضیحاتی درباره بازی‌اش در این نقش گفت: این پروژه برایم جذابیت‌هایی دارد و مثلا فانتزی آن را خیلی دوست دارم.

این بازیگر تئاتر و سینما اضافه کرد: گاه ژانر یک اثر، خود می‌تواند جذابیت ایجاد کند به ویژه اینکه مقوله فانتزی این روزها در تئاترهای ما کمتر دیده می‌شود.

او با ارایه توضیحاتی درباره نمایش«تن‌تن» متذکر شد: خود من دوست ندارم وقتی از سالن تئاتر بیرون می‌آیم سنگین باشم و خوشبختانه برای تماشاگر نمایش «تن‌تن»، این اتفاق نمی‌افتد.

حسن معجونی با اشاره به محبوبیت داستان‌های مصور «تن‌تن»، اجرای این نمایش را کاری خطرناک توصیف کرد و توضیح داد: «تن‌تن» در ذهن همه ما وجود دارد و در سینما هم نسخه‌های متفاوتی از آن ساخته شده و طبیعتا نمایش ما با دیگر آثار مقایسه می‌شود با این حال خوشحالم که در این گروه بسیار خوب حضور دارم.

بازیگر نمایش «ایوانف» که مدتی بیشتر در نمایش‌های امیر رضا کوهستانی بازی کرده است، با لحنی طنزآمیز متذکر شد: خوشحالم بعد از مدتی که بیشتر در نقش‌های نشسته بازی می‌کردم و چاق شده بودم این بار در یک نقش متفاوت بازی می‌کنم که فعالیت فیزیکی دارد!

سپس سعید چنگیزیان که در این نمایش نقش «تن‌تن» را بازی می‌کند، با لحنی طنزآمیز به دشواری بازی در این نقش اشاره کرد و گفت: خدا به من رحم کند! البته خیلی تلاش کردیم و زحمت کشیدیم و حالا خیلی هیجان داریم که پروژه چگونه خواهد شد و آیا انتظار تماشاگران را برآورده می‌کند یا نه.

این بازیگر تئاتر در عین حال از اثری که تولید شده، ابراز رضایت کرد و گفت: من خودم را در این خطر انداختم و پیشنهاد بازی در نقش «تن‌تن» را دادم.

او به ویژگی‌های فیزیکی کاراکتر «تن‌تن» اشاره کرد و گفت: شاید بسیاری از افراد انتظار دارند بازیگر «تن‌تن» موی کافی داشته باشد و من ندارم اما فکر می‌کنم با گریم و لباس این مشکل برطرف می‌شود و انتظار تماشاگران از «تن‌تن» در تئاتر برآورده خواهد شد. البته نباید فراموش کنیم که رسانه تئاتر با کتاب یا فیلم خیلی متفاوت است.

محسن حسینی دیگر بازیگر این نمایش هم با ابراز خرسندی از حضور در این اثر نمایشی گفت: وقتی آروند دعوت کرد که در نمایشش بازی کنم، خوشحال شدم البته خودم خیلی «تن‌تن» ‌باز نبوده‌ام اما به هر حال سوژه بسیار جذاب بود و چون کارهای آروند را می‌شناختم از بازی در این نمایش استقبال کردم.

وی اضافه کرد: تمرین‌های بسیار پربار و دشواری پشت سر گذاشتیم اما در هر حال این «تن‌تن» با آنچه مخاطب می‌شناسد متفاوت است چون زبان صحنه با کتاب و فیلم فرق دارد.

این بازیگر تئاتر با اشاره به دشواری‌های گرد‌ آوردن گروهی حرفه‌ای از بازیگران در یک اثر نمایشی، خاطرنشان کرد: بودن در این گروه خیلی خوب است چون بازیگران بسیار خوبی در آن حضور دارند. به ویژه اینکه این روزها به دلیل سیاستگذاری‌های نادرست، دور هم جمع شدن یک گروه خیلی خوب با بازیگران حرفه‌ای خیلی سخت است.

در بخش دیگری از این نشست، سحر دولتشاهی که در این نمایش نقش «کاستافیوره» را بازی می‌کند، توضیح داد: رفتن به سمت قصه‌هایی که رویاها و اولین تصاویر بخش زیادی از کودکان و نوجوانان را در یک دوره طولانی تشکیل داده، خیلی جسارت می خواهد.

این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: خود من جزو طرفداران سرسخت «تن‌تن» نبودم اما امیدوارم با اجرای این نمایش یادآور خاطرات خوش مخاطبان‌مان از این داستان‌ها باشیم و لحظات خوشی را که در کودکی و نوجوانی از «تن‌تن» داشته‌اند، برای‌شان زنده کنیم.

دولتشاهی افزود: من هم خود پیشنهاد کردم که این نقش را بازی کنم و گریمی که در این نمایش دارم سنگین‌ترین گریمی است که تا به حال داشته‌ام.

سپس طناز طباطبایی بازیگر نقش «میلو» بازی کردن در این نقش را دشوار خواند و در عین حال گفت: همه تلاشم را می‌کنم تا نوستالژی که همه ما از «میلو» داریم تداعی شود. «میلو» با خصوصیات حیوانی‌اش برای کشف ماجراها به «تن‌تن» کمک می‌کند.

اشکان جنابی یکی دیگر از بازیگران نمایش که اولین تجربه همکاری‌اش با آروند دشت‌آرای را تجربه می‌کند، گفت: این نمایش نخستین تجربه من در بازی در ژانر فانتزی است البته شخصیت من اعصاب‌خوردکن‌ترین شخصیت در کمیک‌های «تن‌تن» است.

به گزارش ایسنا،‌در این نشست ساسان پیروز مدیر پروژه با ابراز خرسندی از همکاری با این گروه نمایشی توضیحاتی درباره تهیه و تولید نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» ارائه کرد.

او گفت: به عنوان کسی که از بچگی «تن‌تن» را دوست داشته،‌همکاری با این پروژه را با کمال میل و اشتیاق پذیرفتم. تجربه‌ای که بسیار لذت‌بخش و هیجان انگیز است به ویژه بودن در این گروه از بازیگران برایم هیجان‌انگیزتر است ضمن اینکه در این نمایش تقریبا نقش کوچک و بزرگ معنا ندارد.

پیروز در ادامه درباره همزمان شدن اجرای این نمایش با جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: قرار بود اجرای ما عقب‌تر باشد اما با توجه به تغییرات برنامه سالن و چون هزینه‌های تولید ما بالاست گروه مایل بود زودتر اجرا را آغاز کنیم زیرا تعداد اجرا برای ما مهم است.

این فعال تئاتر خاطرنشان کرد: همزمان شدن با جشنواره برنامه‌ریزی نشده بود اما ایرادی ندارد کنار جشنواره یکسری از سالن‌ها برنامه عادی خود را داشته باشند چون جشنواره مخاطب خاص خود را دارد اما بسیاری از مردم نمی‌توانند بلیت نمایش‌های جشنواره را تهیه کنند.

پیروز در ادامه ابراز نگرانی کرد که شروع این نمایش به لحاظ خبری تحت‌الشعاع جشنواره تئاتر فجر قرار بگیرد.

مدیر پروژه «تن‌تن» توضیحاتی درباره شرایط اقتصادی این پروژه ارائه کرد و گفت:‌ برخلاف تصور رایج، نگاه ما صرفا اقتصادی نیست. در این پروژه تلاش کردیم رابطه‌ای میان بچه‌های هنری،‌شرکت‌ها و موسسات و حتی موسسات خیریه برقرار کنیم چون لازم است این ارتباطات شکل بگیرد.

ساسان پیروز درباره‌ قیمت بلیت نمایش «تن‌تن» هم گفت: قیمت بلیت همان قیمت مرسوم تماشاخانه ایرانشهر است با وجود اینکه گروه ما بسیار پرتعداد است و به لحاظ منطقی باید قیمت بلیت را بالا می‌بردیم تا بتوانیم دستمزد اعضای گروه را بپردازیم ولی شرایط اقتصادی مردم را می‌دانیم و حتی پیش‌فروش ما با 20 درصد تخفیف انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست حمید خرم طوسی مدیر تولید نمایش با اشاره به شرایط فعلی تئاتر و عدم حمایت بخش دولتی از تعداد بسیار زیادی از نمایش‌ها گفت:‌ در این پروژه برخلاف پروژه‌های قبلی تهیه‌کننده نداریم و خودمان کار را تولید می‌کنیم.

شقایق راد دستیار کارگردان نمایش هم که اولین تجربه خود را با آروند دشت‌آرای انجام می‌دهد، از همکاری با این گروه ابراز خرسندی کرد و گفت: با همه کم‌تجربگی‌ام می‌کوشم زحمات گروه بزرگ‌مان به نتیجه برسد.

گفتنی است مسئولیت اجرای این جلسه بر عهده پیمان شیخی بود.

به گزارش ایسنا، نمایش «تن‌تن و راز قصر مونداس» نوشته محمد چرمشیر و کار آروند دشت‌آرای از روز 6 بهمن ماه هر شب ساعت 19 و 30 دقیقه در تالار شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

کنفرانس خبری تئاتر تن تن

کنفرانس خبری تئاتر تن تن

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha