• شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 91120503052
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

برج تاریخی رادکان شگفتی معماری خواجه نصیرالدین طوسی

برج تاریخی رادکان شگفتی معماری خواجه نصیرالدین طوسی

ایسنا/خراسان رضوی کاشف برج رادکان گفت: برج تاریخی رادکان چناران تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل سال، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.

کاشف برج رادکان گفت: برج تاریخی رادکان چناران تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل سال، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد.

منوچهر آرین در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به زندگینامه‌ی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ 15 جمادی الاول 598 هجری قمری در طوس زاده شد پس از گذشت 21 سال از عمر خود به نیشابور رفت و در آنجا درصدد آموختن علم برآمد و پس از حمله مغولان به ایران به قهستان که نزدیک کاشمر است نقل مکان کرد و پس از آن به قلعه الموت نزد اسماعیلیان رفت و در تاریخ 18 ذی الحجه سال 672 هجری قمری در کاظمین دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: از حدود 14 سال پیش به تحقیق درباره‌ی برج پرداختم و کتابی به نام "نگاهی دیگر به برج‌ها" را با کمک انتشارات میراث فرهنگی منتشر نمودم.

آرین با اشاره به اسناد تاریخی در باب برج تاریخی رادکان و براساس نوشته "حافظ ابرو" «قریه رادک خواجه نصیر الدین را آن جا برجی بوده است که دوازده دریچه داشته است در هر برجی که ماه نو شدی از یک دریچه می‌نموده است» اظهار کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته همزمان با ساخت رصدخانه مراغه در سال 656 هجری قمری، با همکاری جمعی از دانشمندان برج تاریخی رادکان و همچنین تجهیز و احداث کتابخانه بزرگ رصدخانه مراغه گامی بلند در عرصه‌ی نجوم ایران برداشته است.

کاشف برج رادکان گفت: براساس مطالعات صورت گرفته برج رادکان واقع در منطقه توس به دستور خواجه نصیرالدین طوسی در راستای نصف النهاری ساخته شده است که دوازده دریچه دارد و در هر برج ماه و ستارگان رصد می‌شده است.

آرین در ادامه خاطرنشان کرد: برج رادکان به 12 دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی برابر پایه گذاری شده است که 12 دیوار، دایره دور را به دوازده بخش 30 درجه‌ای و هر دیوار 30 درجه از زاویه افق را در پهنه باز برج در برمی‌گیرد.

وی افزود: پس از دیوارها به 36 ترک نیم ستونی برمی‌خوریم که دایره دور و پهنه را به 36 ترک 10 درجه‌ای بخش می‌کند و بر میان آنها دریچه‌هایی نمایان است و این در حالی است که در بالای درها و میان ترک‌های نیم ستونی نیز دو دریچه چهار گوش نیز قابل مشاهده است.

آرین گفت: از سوی دیگر این برج بر خلاف سایر برج‌ها دارای دو در است که در راستای طلوع زمستانی و غروب تابستانی طراحی و ساخته شده است و بر اساس شواهد موجود، پنجره‌ها و درها به دو طرف و به شکل یک مستطیل کوچک دیده می‌شوند.

کاشف برج رادکان خاطرنشان کرد: یقینا باز شدن این دریچه‌ها و پنجره‌ها به دو طرف، به دلیل تابش نور آفتاب طراحی نشده بلکه به دلیل تابش و نور رسانی افتاب از دو جهت ایجاد شده بنابراین هدف نور رسانی نبوده است.

آرین با بیان برنامه‌های ویژه نوروز 1392 گفت: امسال سال کبیسه است و اگر آفتاب باشد، 29 اسفند، 30 اسفند و یکم فروردین به برج رادکان خواهیم رفت.

وی در پایان گفت: بعد از مشخص شدن موقعیت نورهای تابیده شده به داخل برج و بررسی دریچه های آن، مقاله را تکمیل و به صورت مرجع منتشر خواهم کرد.

/ برج رادکان

/ برج رادکان

/ برج رادکان

/ برج رادکان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha