• پنجشنبه / ۸ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 92010801215
  • منبع : نمایندگی ایلام

خرابه‌های سیروان؛ بازمانده‌ی شهری ساسانی

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: خرابه‌های سیروان (شیروان) کاملترین بازمانده‌ی یک شهر ساسانی بشمار می‌آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: خرابه‌های سیروان (شیروان) کاملترین بازمانده‌ی یک شهر ساسانی بشمار می‌آید.

حبیب‌الله محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: شهر تاریخی سیروان تقریبا در 80 کیلومتری شمال شرقی ایلام قرار دارد، نوع مصالح و سبک معماری آن مربوط به عهد ساسانیان است.

وی با بیان اینکه شهرتاریخی سیروان در قرون اولیه اسلامی و حتی دوران سلجوقیان مسکونی بوده و هنوز خرابه‌های آن باقی مانده است، گفت: خرابه‌های سیروان (شیروان) کاملترین بازمانده‌ی یک شهر ساسانی بشمار می‌آید.

دیوار منازل عموما عظیم و از سنگ و ملات آهکی فوق‌العاده محکم است که از کوه‌های مجاور آورده شده و تمام منازل این شهر تاریخی زیرمین دارد که آنهم شامل اطاق‌های هلال مانند است و در میان خرابه‌های شهر تاریخی بازمانده بنایی بنام قصر انوشیروان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: براساس نقل قول‌ها و اسنادی که از مورخان، سیاحان و باستان شناسان بدست آمده ویرانه‌های فعلیِ واقع در روستای سراب کلان در دامنه شرقی کوه سیوان منسوب به شهر باستانی سیروان است که از شهرهای مهم و مراکز جمعیتی آباد دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی بوده است. ویرانه‌های این شهر باستانی در محل روستای سراب کلان و در قسمت سرچشمه رودی که به نام شیروان معروف است واقع شده، سرچشمه‌ی این رود به صورت چشمه‌هایی از کنار این آثار جاری است و از به هم پیوستن آنها رود شیروان تشکیل می‌شود و پس از طی مسافتی در جهت شرق به رودخانه پر آب و خروشان سیمره می‌ریزد.

محمودیان گفت: این ناحیه مورد توجه برخی از مورخان، جغرافی نویسان و باستان شناسان قرار گرفته که در خصوص اوضاع این شهر باستانی در آثار خود مطالبی به رشته تحریر درآورده‌اند به طور مثال؛ لسترنج، در کتاب خود می‌نویسد : "در باختر لر کوچک در مرز باختری عراق عرب دو ولایت ماسبذان و مهرجا نقذق قرار دارد که مهمترین آنها “سیروان“ و “صیمره“ بوده و هنوز خرابه‌های آن دو شهر باقی است."

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد استان ادامه داد: راولینسون در سفرنامه خود می‌نویسد: "خرابه‌های سیروان کامل‌ترین بازمانده یک شهر ساسانی به شمار می‌آید.

وی با اشاره به نوشته‌های موجود در"کتاب راه‌های باستانی و پایتخت‌های غرب ایران" نوشته است: آبادی و خرابه‌های این شهر از گچ و سنگ متعلق به دوره ساسانیان و عینا نظیر دره شهر است.... شیروان شهری عجیب و حالیه خرابه‌هایی به جا مانده است.

وی با بیان اینکه دومورگان در فاصله سال‌های 1893 تا 1896 دره شهر و سیروان را بررسی کرده است، و مقدسی، ابن خردادبه، ابن فقیه، ابودلف مسعر، یاقوت حموی، اصطخری، ابن واضح و ابن الاثیر در مورد سیروان اظهار نظر کرده‌اند، تصریح کرد: ابن خردادبه می‌نویسد؛ پایتخت ماسبذان شهر سیروان بوده است و قباد شاه ساسانی حکماء و اطباء به این شهر آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha