• چهارشنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 92012810637
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

گزارش؛

بازار تاریخی خوی اوج تمدن شهرنشینی و شهرسازی در دوره اسلامی

بازار تاریخی خوی اوج تمدن شهرنشینی و شهرسازی در دوره اسلامی

ایسنا/آذربایجان غربی مجموعه بازار تاریخی خوی اوج تمدن شهرنشینی و شهرسازی در دوره اسلامی آثار بناهای تاریخی به جا مانده از دوره‌های مختلف که اکنون در شهرهای متمدن و تاریخی دیده می‌شوند، نشانگر عظمت و رونق شهرسازی و شهرنشینی در دوره‌های اسلامی بوده که توانسته‌اند بعد از چندین قرن هم‌چنان به صورت مجموعه‌های بسیار زیبا و چشم نواز به حیات خود ادامه دهند.

مجموعه بازار تاریخی خوی اوج تمدن شهرنشینی و شهرسازی در دوره اسلامی آثار بناهای تاریخی به جا مانده از دوره‌های مختلف که اکنون در شهرهای متمدن و تاریخی دیده می‌شوند، نشانگر عظمت و رونق شهرسازی و شهرنشینی در دوره‌های اسلامی بوده که توانسته‌اند بعد از چندین قرن هم‌چنان به صورت مجموعه‌های بسیار زیبا و چشم نواز به حیات خود ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، شهر تاریخی خوی با قدمتی بیش از 6 هزار ساله با داشتن آثار و بناهای تاریخی به جا مانده از دوران تمدن اسلامی از مناطق و شهرهای مهم در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، مذهبی و علمی در سطح کشور و جهان محسوب می شود.

مجموعه بازار تاریخی خوی به جا مانده از دوران صفویان با داشتن راسته‌ها و سراها که بیش از 25 نوع شغل در آن فعالیت داشته اند به عنوان یک مجموعه فرهنگی اقتصادی، تجاری، علمی، سیاسی، مذهبی و حتی بهداشتی کاربرد دارد.

مجموعه بازار خوی از دروازه سنگی یعنی نقطه ورودی به شهر در آن زمان تا مرکز شهر احداث شده است به طوریکه وجود حمام محمدبیگ برای تطهیر جان، وجود مسجد ملاحسن برای پالایش روح و روان و وجودمدرسه حسین آقا برای آموختن علم و دانش در جوار مسجد ملاحسن و وجود کاروانسرای میرزا هاشم برای نگهداری چارپایان و کاروانسرای خان برای اقامت مسافران و تجار به صورت یک مجموعه پیوسته در بازار خوی نشان از رونق و رشد شهرنشینی و شهرسازی در دوران تمدن اسلامی در این شهر داشته است.

بایرام زاده از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت مجموعه بازار تاریخی خوی اظهار کرد: رشد و رونق بازارهای تاریخی در آن زمان موجب توسعه شهرها می‌شد، به طوریکه بازار تاریخی خوی به عنوان یک مجموعه تجاری، اقتصادی، مذهبی و علمی نقش موثر و مستقیمی در توسعه و رشد شهر داشت.

وی با اشاره به نگهداری کتیبه بازار خوی مربوط به دوران شاه طهماسب که اکنون در موزه خوی نگهداری می شود، تصریح کرد: براساس نوشته‌های کتیبه بازاریان خوی به دستور شاه طهماسب صفوی از پرداخت مالیات معاف شده یا با تخفیف ویژه‌ای آن را پرداخت می نمودند.

بایرام زاده بازارهای تاریخی را اساس و شاهرگ اقتصادی شهرهای متمدن و تاریخی عنوان کرد.

اکنون با توجه مشکلات فزاینده بوجود آمده در شهرها نظیر ترافیک، آپارتمان نشینی، عدم رشد فضاهای سبز، انواع آلودگی‌ها مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی و از هم گیسختگی در معماری شهرها ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با مطالعه تاریخ و تمدن و معماری اسلامی بتوانند مشکلات بوجود آمده در زمینه شهرسازی و شهرنشینی را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha