• پنجشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92012911459

نگاهی به قاهره، شهری با تاریخ هزار ساله و فقط 7 اثر تاریخی در یونسکو

نگاهی به قاهره، شهری با تاریخ هزار ساله و فقط 7 اثر تاریخی در یونسکو

کشور تاریخی مصر با اینکه یک‌سوم آثار باستان جهان را در خود جای داده است، تنها 7 مکان تاریخی به ثبت رسیده در سازمان یونسکو دارد.

کشور تاریخی مصر با اینکه یک‌سوم آثار باستان جهان را در خود جای داده است، تنها 7 مکان تاریخی به ثبت رسیده در سازمان یونسکو دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تنها 7 مکان تاریخی مصر در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده و این در حالیست که این کشور با قدمتی هزار ساله به تنهایی یک‌سوم آثار باستانی و اماکن تاریخی جهان را در خود جای داده است.

«مجموعه هرم‌های جیزه» متعلق به 2500 سال قبل از میلاد به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جهان در کنار مجموعه هرم‌های «دهشور» و مجموعه مقابر «ممفیس» در جایگاه اول این فهرست قرار دارد.

شهر تاریخی «طیبة» معروف به شهر «الهه‌ی آمون» در دوره میانه و جدید امپراطوری مصر پایتخت مصر باستان بوده است. این شهر 14 معبد، قصرهای «کرنک» و قصرها و مقبره‌های پادشاهان و همسران آنان را در خود جای داده است. فراعنه به مدت 1500 سال در این شهر حکومت داشته‌اند و به خوبی آثار این تمدن باستانی در این شهر دیده می‌شود.

معبد «رامسس دوم» متعلق به قرن سیزدهم قبل از میلاد همراه با معبد «ایزیس» و دیگر معابد در این فهرست به عنوان منطقه باستانی «النوبه» ثبت شده است.

محله‌های قدیمی قاهره شامل خیابان‌ها،‌ ساختمان‌ها،‌ دانشگاه‌ها، مدارس و حتی حمام‌های قدیمی متعلق به قرن دهم در این فهرست با عنوان قاهره یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان اسلام ثبت ‌شده است.

«ابومینا»، شهر قدیمی مسیحیان مصر واقع در جنوب شهر اسکندریه در سال 1905 میلادی توسط یک باستان‌شناس آلمانی کشف و در فهرست یونسکو قرار گرفت.

منطقه تاریخی «سانت کاترین»، کوه «سینا» و کلیسای «سانت کاترین» ارتودکسیان را در خود جای داده است. در این کلیسا مجموعه باارزشی از نسخه‌های خطی و مجموعه‌های مسیحیان نگهداری می‌شود. این مجموعه در سال 2002 در لیست یونسکو قرار گرفت.

منطقه تاریخی «وادی‌المیتان» نیز در سال 2005 به عنوان یکی از اماکن تاریخی مهم جهان در این فهرست ثبت شد. علاوه‌بر این‌ها، هنوز 32 مکان تاریخی مهم در این کشور وجود دارد که منتظر ثبت در این سازمان جهانی است.

از مهم‌ترین این اماکن می‌توان به صحرای «سیوه»، معبد «هاتور» متعلق به دوره فرمانروایی رامسس سوم، منطقه باستانی «فیوم»، منطقه حفاظت شده «رأس محمد»، کلیسای «نظرون» منطقه باستانی «آبیدوس» و «منیا» اشاره کرد.

مقامات فرهنگی مصر تقاضای ثبت جهانی این اماکن را به این سازمان ارسال کرده‌اند، اما هنوز پاسخی از سوی این سازمان دریافت نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha