• سه‌شنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 92021007020
  • منبع : نمایندگی مازندران

رسم باران و آفتاب خواهی در مازندران

رسم باران و آفتاب خواهی در مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: یکی از مراسم رایج به هنگام خشکسالی مراسم باران خواهی است که به زبان محلی این مراسم را شیلون یا شیلان می‌نامند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: یکی از مراسم رایج به هنگام خشکسالی مراسم باران خواهی است که به زبان محلی این مراسم را شیلون یا شیلان می‌نامند.

سیف‌الله فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مازندران، در توضیح این مطلب اظهار کرد: ابتدا از اهالی محل مواد اولیه برای پخت شیر و برنج یا آش مورد نظر جمع‌آوری می‌شود و در روز معین اهالی در مکان مقدسی از جمله مسجد، تکیه، امامزاده یا در اطراف درخت مقدس جمع می‌شوند و پس از پخت آش به وسیله زن‌های محل، مراسم دعا و روضه‌خوانی انجام می‌شود و از خداوند طلب باران می‌کنند، این مراسم پس از صرف آش به پایان می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: از دیگر عقاید مردم منطقه که در این زمینه به جا گذاشتند پایه منبر در آب و یا ریختن آب به روی فردی سید است.

فرزانه با اشاره به رسم آفتاب خواهی در استان اظهار کرد: در صورتی که بارندگی زیاد باشد با خواندن دعا و نذورات مختلف از خداوند طلب آفتاب و در آمدن خورشید می‌کنند.

وی افزود: در روستای کرات کیاسر شهرستان ساری، در صورتی که باران ببارد و مانع فعالیت کشاورزی شود، زن‌های روستا به طور جمعی شعر "باران کو، باران بی پایان کو، گندم که زیر خاکه، از تشنگی هلاکه، یا حضرت سلیمان، روز آفتاب و شب باران" را می‌خوانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: در روستا ولویه کیاسر ساری هنگامی که باران به مدت چند روز ادامه داشته باشد برای بند آمدن آن بچه‌های روستا قوطی‌های حلبی را به نخی می‌بندند و دو سر نخ را می‌گیرند و در کوچه‌های محل راه می‌روند و دسته جمعی شعر « قوطی قوطی آفتاب کن، یک مشت برنج تو آب کن، ما بچه‌های گرگیم، از سرمایی بمردیم، یا قرا، یا کتاب فردا بشه آفتاب » را می‌خوانند.

فرزانه اظهار کرد: در روستای کلیج کلا دودانگه ساری در هنگام بارش زیاد باران، بچه های محل لباس کهنه می‌پوشند و با جارو و گل و لای کوچه‌ها را به هم می‌زنند و شعر "بابروم بابروم ، امروز آفتاب فردا آفتاب پیرا ( پس فردا) آفتاب" را می‌خوانند و آنگاه افراد هر خانواده به بچه‌ها مواد غذایی و یا شیرینی می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در روستای علی‌آباد دودانگه، وقت بارش زیاد باران اهالی محل پارچه‌ای را از امامزاده شاهزاده حسین می‌ربایند پس از آفتابی شدن هوا آن پارچه را به اضافه پارچه دیگر به امامزاده پس می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در خصوص ظل بیتن یا گرفتن ماه و خورشید گفت: گرفتگی ماه و خورشید را ظل می‌نامند و بر پشت‌بام می‌روند و نماز آیات می‌خوانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha