• چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92030100221
  • خبرنگار : 71410

پایان هشتمین جشنواره نواحی موسیقی ایران/تقدیر از نوازندگان 10 و 120 ساله

پایان هشتمین جشنواره نواحی موسیقی ایران/تقدیر از نوازندگان 10 و 120 ساله

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه 30 اردیبهشت‌ ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه 30 اردیبهشت‌ ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم با اجرای گروه موسیقی «الغدیر» از هنرمندان خوزستانی آغاز شد که قطعاتی از موسیقی عربی جنوب کشور را برای حاضران اجرا کردند.

در ادامه‌ی این مراسم بهمن کاظمی روی صحنه حاضر شد تا گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد.

دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با فراخوانی گسترده آغاز شد و حاصل آن بررسی بیش از 190 پرونده و 1211 اثر بود که طی دو مرحله بازبینی‌، گروه‌هایی به جشنواره راه پیدا کردند.

وی افزود: حاصل این بررسی‌ها اجرای 12 گروه در تهران و هفت گروه در کرمان بود.

کاظمی اضافه کرد: طی برگزاری سه روز جشنواره، اهداف ما بر اصالت‌های موسیقی نواحی استوار بود که استادان چیره‌دست موسیقی نواحی ایران همچون قلیچ انوری، اسحاق بلوچ نصب و ... در آن هنرنمایی کردند.

او محور اصلی این جشنواره را تجلیل از هشت هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ایران اعلام کرد.

کاظمی درباره دستاوردهای این جشنواره توضیح داد: از دیگر دستاوردهای هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران معرفی ساز «رباب‌الشاعر» بود و همچنین اجرای گروه «هی‌را» با اجرای مراسم آیینی غرب کشور از دیگر اقدامات ما بود.

*** اجرای قدمیار 120 ساله در آیین اختتامیه

بخش دیگری از این مراسم به اجرای نوازنده 120 ساله یعنی قدم‌یار حسینی اختصاص داشت که تخصص او خوانندگی و نوازندگی تنبور است.

همچنین در کنار این هنرمند پیشکسوت، کودک 10 ساله‌ای به نام سید مبین میرزایی به تنبور زدن پرداخت.

احمد علی شرفی نیز با سازش به روی صحنه آمد و پیش‌درآمد آهنگ‌های عروسی را برای حاضران اجرا کرد.

*** مردم در تلخکامی و شادکامی آواها و نواها را اجرا می‌کنند

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران جشنواره در سخنانی گفت: این جشنواره بعد از وقفه‌ای شش ساله انجام گرفت و ما شاهد زحمات بوده‌ایم.

سید محمد حسینی همچنین اظهار کرد: آواها و نغمه‌ها با زندگی مردم آمیخته شده‌اند و در حالات مختلف و در مناطق گوناگون آهنگ‌های متفاوتی را می‌شنویم که امشب گوشه‌ای از آن به اجرا درآمد.

وی افزود: همه مناطق ایران برای خودشان از دیرباز این نغمه‌ها و آهنگ‌ها را داشته‌اند و تنوع و جاذبه‌ای را ایجاد کرده‌اند و لازمه برگزاری این جشنواره همین است.

حسینی تاکید کرد: این جشنواره متعلق به هویت خودمان است که گاهی هم آن را فراموش می‌کنیم.

وزیر ارشاد اضافه کرد: وقتی یک نوازنده 120 ساله این چنین جمع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی توانایی دارد، بخش عظیمی از تجربیات را به مخاطبش ارائه کند و امیدواریم این دوستان بتوانند در مناطق مختلف اجرا داشته باشند و با اعزام به خارج از کشور هنر خود را عرضه کنند.

او با بیان اینکه این نواها و آواها در حالات مختلف در زندگی مردم وجود دارد، توضیح داد: مردم در اوقات کار و فراغت، در تلخکامی و شادکامی، در دریا، وقت کاشت و برداشت محصول و ... که بیانگر آداب و سنت و روحیات مردم بوده است، این آواها و نواها را اجرا می‌کنند و خیلی وقت‌ها هم بر موسیقی کشورهای اطراف تاثیر گذاشته یا از آن تاثیر گرفته‌اند.

حسینی در پایان سخنانش تاکید کرد: این موسیقی باید از طریق آموزش به نسل‌های مختلف منتقل شود.

***

پس از سخنان وزیر ارشاد عاشیق حسن اسکندری به روی صحنه آمد و برای حاضران قطعه‌ای را اجرا کرد.

در بخش پایانی مراسم نیز سید محمد حسینی به همراه معاون امور هنری‌، سرپرست دفتر موسیقی، هادی منتظری‌، زید‌الله طلوعی و عبدالحسین مختاباد به روی صحنه آمدند و از هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی تجلیل کردند.

به گزارش ایسنا، سید قدم‌یار حسینی، سید خیال یادگاری، رسول بخش زنگشاهی، سهراب محمدی،‌ صمد حبیبی، احمدعلی شرفی، شیخ مراد کنی، عاشیق حسن اسکندری، ابوسعد زرگانی‌، سید مبین میرزایی(هنرمند 10 ساله) مورد تقدیر قرار گرفته‌ و تندیس جشنواره را دریافت کردند.

در پایان این مراسم بهمن کاظمی که دبیر هشتمین جشنواره موسیقی نواحی بود، برای نهمین دوره این جشنواره حکم دبیری گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha