• سه‌شنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 92042515177
  • منبع : نمایندگی کردستان

روزه‌داران چگونه گرسنگی خود را مهار کنند؟

روزه‌داران چگونه گرسنگی خود را مهار کنند؟

ایسنا/کردستان یک کارشناس تغذیه در کردستان با بیان اینکه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان که بیش از دو وعده اصلی غذایی نیست، می‌تواند تندرستی و ‌نشاط را بیش از پیش به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: با مقارن شدن ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و گرم فصل تابستان و مدت زمان روزه‌داری که به 15 ساعت افزایش یافته است، روزه‌داران باید در مورد کنترل گرسنگی به عادات غذایی خود توجه کنند تا با مشکل جدی روبرو نشوند.

یک کارشناس تغذیه در کردستان با بیان اینکه تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان که بیش از دو وعده اصلی غذایی نیست، می‌تواند تندرستی و ‌نشاط را بیش از پیش به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: با مقارن شدن ماه مبارک رمضان با روزهای طولانی و گرم فصل تابستان و مدت زمان روزه‌داری که به 15 ساعت افزایش یافته است، روزه‌داران باید در مورد کنترل گرسنگی به عادات غذایی خود توجه کنند تا با مشکل جدی روبرو نشوند.

"پرشنگ ناظمی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه درحالت عادی فرد از سه وعده غذایی با فاصله زمانی چهار تا شش ساعت استفاده می‌کند، گفت: عادت‌های ناصحیح تغذیه‌ای چه از نوع پرخوری و چه از نوع سوء تغذیه مشکلات فراوانی را برای روزه‌داران به دنبال دارد.

وی با بیان این نکته که روزه عاملی است که باعث می‌شود اندام‌های بدن و بخصوص دستگاه گوارش، به مدت یک ماه استراحت کنند، افزود: ذخایر چربی‌های ناخوشایندی که در ناحیه شکم جمع می‌شود و پیرو آن مشکلات فراوانی برای ما ایجاد می‌کند، با روزه گرفتن کاهش یافته و همچنین تسریع در عامل خون‌رسانی و دفع سموم بدن نیز رفع می‌شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در ایام ماه رمضان، برنامه‌ی غذائی افراد به دو وعده‌ی اصلی افطاری و سحری محدود می‌شود، تأکید کرد: روزه‌داران، باید از رژیم غذایی سالم و با کیفیت که دارای تنوع غذایی باشد پیروی کنند، تا بتوانند بدن خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

ناظمی، تصریح کرد: در مورد کنترل و مهار گرسنگی در طول روز بهتر است وعده غذایی که در سحری استفاده می‌شود از غذاهای دیرهضم مانند غذاهای حاوی کربوهیدرات پیچیده که دارای قندهای مرکب هستند و همچنین مواد حاوی فیبر نظیر میوه، سبزی، غلات کامل و حبوبات مثل جو، گندم، عدس، لوبیا و نان‌های سبوس‌دار تهیه شود.

وی با تأکید بر اینکه در این وعده‌ی غذایی نباید ازغذاهای سرخ کرده، پرچرب و شیرین، استفاده کرد، گفت: اهمیت این وعده غذایی همانند اهمیت وعده صبحانه در روزهای عادی است و با توجه به اینکه تمام انرژی مورد نیاز افراد از غذاهایی که در این وعده مصرف می‌کنند تأمین می‌شود، لذا روزه‌داران باید سحری را مانند صبحانه کامل یا ناهار سبک میل کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نباید بدون خوردن سحری روزه گرفت، اضافه کرد: اشخاصی که بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند، در طول روز دچار افت قند خون‌، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان کاری می‌شوند.

وی ادامه داد: خوردن سالاد و میوه در سحر نیز در کاهش تشنگی و هم در رفع گرسنگی می‌تواند بسیار مفید باشد، چرا که علاوه بر اینکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب بوده با دارا بودن فیبر بالا از ابتلا روزه‌داران به بیماریهایی همچون یبوست جلوگیری کند.

ناظمی با ذکر این نکته که بهترین برنامه غذایی که برای افطار می‌توان استفاده کرد، رژیمی است که حاوی مایعات و قندهای ساده و زود جذب باشد، گفت: در زمان افطار، قندخون در پایین‌ترین حد خود قرار گرفته و به یکی از شایع‌ترین علل سردردهای نزدیک افطار تبدیل می‌شود، لذا روزه‌داران باید روزه خود را با مواد غذایی همانند خرما، آب گرم، یا چای کمرنگ، شیر و عسل باز کنند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بعد از افطار نیاز شدید بدن به مواد قندی بسرعت برطرف می‌شود و بدن، آمادگی بهتر برای استفاده از مواد غذائی دیگر را پیدا می‌کند، ادامه داد: روزه‌داران نباید در افطار حجم زیادی از غذا یا مایعات را مصرف کنند چرا که اتساع ناگهانی معده، باعث اختلال در جریان خون و دیگر اندام‌ها و اعضای بدن شده و در نهایت باعث بروز سوء هاضمه نیز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مصرف یکباره‌ی مقادیر زیاد نوشیدنی‌های سرد، ممکن است علایم ناراحت کننده‌ی گوارشی در روزه‌دار به وجود آورد، گفت: روزه‌داران باید به شدت از مصرف پرهیز کنند و با جایگزینی چای‌های کمرنگ و آبمیوه‌ها در کاهش این خطرات تلاش کنند.

ناظمی با ذکر این نکته که مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شوند، خاطرنشان شد: روزه‌داران باید توجه داشته باشند که مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha