• شنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92060200461

سعید بیابانکی:

وزارت ارشاد کتاب‌های ناشران را بیمه کند

وزارت ارشاد کتاب‌های ناشران را بیمه کند

سعید بیابانکی معتقد است، حذف ممیزی پیش از انتشار، پیشنهاد خوبی است، اما چون ممکن است وزارت ارشاد کتاب‌هایی را پس از انتشار، غیرقابل‌ فروش کند، باید همه‌ی کتاب‌های ناشران بیمه شوند.

سعید بیابانکی معتقد است، حذف ممیزی پیش از انتشار، پیشنهاد خوبی است، اما چون ممکن است وزارت ارشاد کتاب‌هایی را پس از انتشار، غیرقابل‌ فروش کند، باید همه‌ی کتاب‌های ناشران بیمه شوند.

این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مأموریت وزارت ارشاد، نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری است، بنابراین نباید خود را درگیر کارهای اجرایی کند. وزارت ارشاد می‌تواند بسیاری از کارها ازجمله برگزاری جشنواره‌ها را برون‌سپاری کند و خود بر اجرای آن‌ها نظارت کند. البته این نظارت باید بر همه سلیقه‌های هنری باشد. این‌که یک سلیقه را محدود و به سلیقه‌ای دیگر توجه و از آن حمایت کنیم، نظارت نیست؛ دخالت است.

او درباره بحث اعمال ممیزی پس از انتشار به جای ممیزی پیش از انتشار کتاب، گفت: پیش از این‌که آقای جنتی این بحث را مطرح کند، من در یادداشتی که در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد، با طرح این بحث و مقایسه نحوه نظارت بر کتاب با شیوه نظارت بر روزنامه، پیشنهاد دادم اختیار کارشناسی کتاب به ناشران سپرده شود.

بیابانکی عنوان کرد: من با اسم «ممیزی» میانه‌ای ندارم، عبارت «کارشناسی کتاب» را درست‌تر می‌دانم و فکر می‌کنم باید کارشناسی کتاب به ناشران سپرده شود. به این ترتیب وضعیت کتاب و سرعت انتشار آن بهبود می‌یابد، اما مشکل این است که ممکن است کتابی چاپ شود و گروه یا افرادی مخالف آن باشند، آن‌گاه ارشاد موضع بگیرد و کتاب غیرقابل‌ فروش شود. به‌جز این مشکل، پیشنهاد آقای جنتی سنجیده و درست است.

او ادامه داد: در این زمینه یک راهکار وجود دارد و آن این است که تمام آثارِ تولیدشده بیمه شوند. البته معمولا تعداد محدودی در حد سه - چهار درصد از کتاب‌های یک ناشر ممکن است دچار مشکل شوند. ارشاد باید کتاب‌های تولیدی را بیمه کند. اگر ناشر کتابی را پس از کارشناسی چاپ کرد و دچار مشکل شد، ارشاد باید خسارت آن را بپردازد. به این منظور باید شرکت یا ارگانی تمام آثار ناشران را بیمه کند.

بیابانکی همچنین عنوان کرد: کلیت طرح آقای جنتی خوب است، اما در مورد جزییات باید کاری کنند که ناشران خسارت نبینند. در روزهای اخیر هم ناشران به این موضوع معترض شده‌اند. بیش‌ترین نگرانی آن‌ها از خسارت دیدن است. اگر بیمه‌ای از آن‌ها پشتیبانی کند، این مسأله حل می‌شود. قطعا ناشران چهارچوب‌های نظام‌، حساسیت‌های قومی‌، قبیله‌یی و مذهبی را می‌شناسند. آن‌ها باید از طریق کارشناسانی که با این مسائل آشنا هستند، کتاب‌ها را کارشناسی و سپس منتشر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha