• دوشنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 92061811064
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

/گزارش/ در قلعه "هرسم" چه می‌گذرد؟

/گزارش/ در قلعه "هرسم" چه می‌گذرد؟

ایسنا/کرمانشاه قلعه "هرسم" یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران ایلخانی استان کرمانشاه است که در روستای هرسم شهرستان اسلام آبادغرب واقع شده که اخیرا خبرهای ضد و نقیضی از آن به گوش می‌رسد.

قلعه "هرسم" یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران ایلخانی استان کرمانشاه است که در روستای هرسم شهرستان اسلام آبادغرب واقع شده که اخیرا خبرهای ضد و نقیضی از آن به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کرمانشاه، طی چند روز گذشته برخی از مردم محلی طی تماس با این خبرگزاری، خبر از تخریب قلعه تاریخی هرسم دادند که خبرنگار ایسنای کرمانشاه به جهت رسالت خبری خود پیگیر این ماجرا شد.

در گام اول به سراغ شخصی به نام "نعمت خجسته"، دهیار روستای سراب هرسم رفتیم که او در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: طی چند روز گذشته نماینده مردم اسلام آبادغرب در مجلس به همراه رییس اداره میراث فرهنگی این شهرستان و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام به تخریب خانه‌های احداث شده بر روی قلعه تاریخی هرسم کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر در این روستا، طرح هادی توسط بنیاد مسکن در حال اجرا است و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از خانه‌های این روستا بر روی قلعه تاریخی بنا شده، بنابراین مسوولین امر با ماشینهای راه‌سازی خود وارد عرصه این قلعه تاریخی شده‌اند.

خجسته یادآور شد: بعد از انجام تخریب خانه‌های واقع شده بر روی قلعه تاریخی هرسم، شایعاتی در میان اهالی منطقه در خصوص گنج، خمره و ...، رواج پیدا کرده اما تصورم آن است که این حرفها فقط در حد شایعات محلی است و نه بیشتر.

بعد از گفته‌های دهیار روستای سراب هرسم به سراغ "نبی منصوری جلیلیان"، یکی از اهالی روستای قلعه هرسم رفتیم که او در گفت و گویی با خبرنگار ایسنای کرمانشاه، اظهار کرد: بر روی قلعه تاریخی هرسم از گذشته‌های دور تاکنون تعداد زیادی خانه قرار داشت که طی سالهای اخیر اغلب آنها مخروبه شده و خالی از سکنه بودند.

وی ادامه داد: مالکان این خانه‌ها غالبا از این روستا رفته و خانه‌هایشان به صورت مخروبه‌ای در روستا باقی مانده بود که در اقدامی قابل توجه از سوی نماینده مردم اسلام آبادغرب در مجلس و با همکاری بخشداری و دیگر مسوولین محلی اقدام به تخریب و پاکسازی این خانه‌ها شد.

منصوری جلیلیان، افزود: بیش از ده خانه بر روی این قلعه تاریخی وجود داشت که همگی آنها با استفاده از لودر و بولدزر اداره راه و شهرسازی اسلام آبادغرب تخریب شدند.

این اهل روستای قلعه هرسم همچنین به وجود شایعاتی در خصوص انجام این کار در میان اهالی منطقه اشاره کرد و گفت: به نظر من این شایعات بی پایه و اساس است.

بعد از شنیدن حرفهای این فرد به سراغ "حمید جلیلیان"، رییس شورای اسلامی روستای قلعه هرسم رفتیم که او نیز در گفت و گویی با خبرنگار ایسنای کرمانشاه، گفت: سالها بود که خانه‌های واقع شده بر روی قلعه هرسم ویران شده و خالی از سکنه بود و به محلی برای سگ های ولگرد، سارقین و ...، تبدیل شده و به نوعی رعب و وحشت در میان کودکان روستا ایجاد کرده بود.

وی افزود: مردم روستا از نماینده شهرستان اسلام آبادغرب در مجلس خواستند که فکری به حال آنها کرده و این روستا را از وجود خانه‌های مخروبه نجات دهد که علی جلیلیان با رایزنی که با مسوولین شهرستان اسلام آبادغرب انجام داد، نسبت به تخریب خانه‌های ویران شده‌ی این روستا اقدام کرد که این اقدام وی موجب خرسندی مردم روستا شد.

رییس شورای اسلامی روستای قلعه هرسم، گفت: این اقدام تخریب خانه‌های مخروبه واقع شده بر روی قلعه هرسم با حضور رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان صورت گرفت و هیچ آسیبی هم به اصل قلعه تاریخی نرسید.

همچنین در ادامه خبرنگار ایسنا به سراغ سید"علی محمد جلیلیان"، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب رفت که او نیز، گفت: قلعه هرسم یکی از آثار تاریخی مربوط به دوران اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب است که در سال 1385 و به شماره 17554 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

جلیلیان تصریح کرد: تعدادی خانه قدیمی بر روی قلعه تاریخی هرسم قرار داشت که به علت مخروبه شدن آنها به محلی برای تجمع معتادان و ولگردها تبدیل شده بود که با انجام هماهنگی‌های لازم اقدام به تخریب این خانه‌های مخروبه کردیم.

وی افزود: این تخریب خانه‌های ویران شده با هماهنگی نماینده مردم این شهرستان در مجلس صورت گرفته است که در هنگام تخریب خانه‌های ویران شده، کارشناسان این اداره نیز حضور داشتند که آسیبی به اصل اثر نرسد.

جلیلیان تأکید کرد: سیاست میراث فرهنگی این است که خانه‌هایی را که بر روی قلعه‌ها و تپه‌های تاریخی واقع شده را تخریب کرده که بتواند حفاظت بهتری را از اثر تاریخی انجام دهد.

این مقام مسوول، گفت: آماده تملک زمین این خانه‌های ویران شده هستیم.

و در پایان این گزارش نیز خبرنگار ایسنا به سراغ"نصرت‌الله سپهر"، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفت که او نیز چنین، گفت: دولت به اداره میراث فرهنگی مجوز داده که براساس قوانین نسبت به حفاظت و حراست از آثار تاریخی اقدام کند.

او ادامه داد: در دوره‌های گذشته خانه‌های بسیاری بر روی آثار تاریخی مناطق مختلف کشور به ویژه تپه‌ها و قلعه‌های تاریخی احداث شده بود که در این خانه‌ها ممکن بود به دور از چشم مأموران یگان حفاظت از میراث فرهنگی اقدامات تخلفی بسیاری اعم از حفاری غیر مجاز و ...، صورت گیرد، بنابراین تملک چنین خانه‌هایی در اولویت کاری میراث فرهنگی قرار داشته و دارد.

سپهر با بیان اینکه بر روی قلعه تاریخی هرسم نیز چنین خانه‌هایی وجود داشت، گفت: جا دارد از مردم روستای قلعه هرسم و به ویژه مالکین این خانه‌ها تشکر کنم که با ما همکاری کرده و اجازه دادند تا نسبت به پاکسازی و ساماندهی این قلعه تاریخی اقدام کنیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور حفاظت و حراست بیشتر و بهتر از این قلعه تاریخی اقدام به پاکسازی خانه‌های واقع شده بر روی آن که غالبا هم به ویرانه‌هایی تبدیل شده بودند، کرد.

وی با تشکر مجدد از همکاری و همراهی مردم روستای قلعه هرسم، اظهار کرد: مردم این روستا عنوان کرده‌اند که به خاطر حفاظت و حراست از قلعه تاریخی حاضریم که با اداره کل میراث فرهنگی هرگونه همکاری و همراهی داشته باشم.

سپهر همچنین در مورد شایعاتی که پس از تخریب خانه‌های ویران شده بر روی قلعه هرسم، رخداده تأکید کرد: اینها شایعاتی بیش نیستند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ساماندهی قلعه تاریخی هرسم و پاکسازی خانه‌های ویران شده بر روی آن با حضور و نظارت کامل کارشناسان این اداره کل انجام گرفته که در این بین هیچ گونه آسیبی به اثر تاریخی نرسیده است.

گزارش از"هادی نوروزی"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۱۸ ۱۱:۳۲

سلام ممنون از ايسنا بابت پيگيري موضوعات تاريخي و باستاني

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۱۸ ۱۱:۳۷

آثار تاريخي اين مملکت را با اين ندانم‌کاريها به باد مي دهند دو قورت و نيمشان هم باقي است