• شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 92062314202
  • منبع : نمایندگی زنجان

شناسایی 300 بازی بومی محلی در زنجان

شناسایی 300 بازی بومی محلی در زنجان

ایسنا/زنجان رییس هیئت ورزش‎ روستایی و عشایری استان از شناسایی 300 بازی بومی- محلی در استان خبر داد.

رییس هیئت ورزش‎ روستایی و عشایری استان از شناسایی 300 بازی بومی- محلی در استان خبر داد.

دوود ارفعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه زنجان، با اعلام این خبر افزود: در فرهنگ گذشته‌ی کشور بازی‎های مختلفی رواج داشت که سبب چابکی و شادی مردم می‌شد ولی هم اکنون رسانه‎های جمعی مانند تلویزیون سبب شده است که این بازی‎ها رها شوند.

وی ادامه داد: ورزش‎های کلاسیک نیز به سبب داشتن طرفداران زیاد توانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند ولی دور از انتظار نیست که آنان نیز به زودی فراموش شوند لذا درصدد جذب جوانان به سمت بازی‎های بومی محلی هستیم که برگزاری جشنواره‎ها نمونه‎ای از روش‎های ایجاد انگیزه برای این بازی‎ها در بین جوانان است تا هم ذهن پرورش یابد و هم چابک شوند.

وی افزود: حدود 300 بازی بومی محلی در استان شناسایی و احیا شده است که از آن جمله می‎توان به بازی‎های "اوستام دیدی"، "گرگم به هوا"، "تاپاجا"، "کولونگ آقاج"، "طناب کشی"، "هفت سنگ"، "اوزوگ اوزوگ" و "هارای جلّو" اشاره کرد، همچنین بازی‎های مشترک با استان‎های دیگر به فدراسیون معرفی شده و مسابقاتی در این زمینه برگزار می‌شود که از آن جمله می‎توان به قهرمانی ورزشکاران زنجانی در منطقه شمال غرب کشور در رشته کشتی آشیرماق اشاره کرد.

این فعال ورزشی، اظهار کرد: در ایران بیش از 80 رشته کشتی شناسایی شده است که آشیرماق، گولشماق، پهلوانی روستایی، گیله‎مرد، شال با چوق‎ها و .. نمونه‌هایی از آن است و ورزشکاران زنجانی در تمام آنها پیشتاز هستند.

ارفعی تصریح کرد: سال گذشته مسابقات بومی و محلی روی چمن طبیعی سلطانیه برگزار شد و مردم استقبال خوبی از آن داشتند که شامل مسابقات خروس گیری، تاخت با اسب، تیراندازی با تیرکمان، حمل علوفه و بار سنگین بود و تاثیر زیادی در ترویج و معرفی این بازی‎ها به نسل جدید داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha