• یکشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92063119799

«علی ای همای رحمت» شعر کیست؟

مفتون امینی: شهریار سارق ادبی نیست، ولی...

مفتون امینی: شهریار سارق ادبی نیست، ولی...

مفتون امینی می‌گوید، شاعری قبل از شهریار شعر «علی ای همای رحمت» را در همین مضمون سروده؛ اما این به این معنا نیست که شهریار سرقت ادبی کرده است.

مفتون امینی می‌گوید، شاعری قبل از شهریار شعر «علی ای همای رحمت» را در همین مضمون سروده؛ اما این به این معنا نیست که شهریار سرقت ادبی کرده است.

جواد محقق هم می‌گوید، با توجه به تقاضای استادان تبریزی فعلا درباره این ماجرا حرف نمی‌زند، اما هیاهوها که بخوابد، توضیح می‌دهد.

مفتون امینی - شاعر و از دوستان محمدحسین شهریار - در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره صحبت جواد محقق که در مراسم بزرگداشت شهریار گفته بود، شعر مطرح «علی ‌ای همای رحمت» پیش‌تر در دیوان شاعر دیگری آمده است، عنوان کرد: من خودم این شعر را دیده‌ام که فکر می‌کنم در دیوان ذاکر تبریزی یا جویای تبریزی آمده است و حالا درست یادم نیست. من این دیوان را در کتابخانه شفق تبریز دیدم، اما بعد هرچه دنبالش گشتم، نبود.

مفتون امینی

او افزود: شعر ذاکر تبریزی یا جویای تبریزی هم دقیقا بر همین وزن است و همین مضمون را دارد، اما شعر شهریار بهتر است.

مفتون امینی که به دو زبان فارسی و ترکی شعر می‌گوید، در ادامه تأکید کرد: این سرقت ادبی نیست، اتفاق عجیبی هم نیست و شاعران دیگر هم این تجربه را دارند. اما این موضوع به این معنی است که شعر «علی ای همای رحمت» کاملا از شهریار نیست. یعنی اگر شعر شاعر قبلی نبود، امروز شعر «علی ای همای رحمت» شهریار هم نبود و از این نظر، شاعر پیش از او نسبت به شهریار فضل تقدم دارد. اما من معتقدم شهریار بسیار بهتر به این موضوع پرداخته و شعر او شعر بهتری است.

جواد محقق

جواد محقق - شاعر - هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در توضیح آن‌چه درباره شعر «علی ای همای رحمت» شهریار گفته است، عنوان کرد: ماجرا مفصل است. اما چون دوستان و استادان تبریز از من خواسته‌اند، فعلا حرفی نمی‌زنم تا آن‌ها خودشان تحقیق کنند و هیاهوها و گردوخاک‌ها بخوابد؛ اگرچه خودشان با این طرف و آن طرف حرف زده‌اند و حرف من را تکذیب کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۴:۳۰

اين همه شعراي باحال گفته که روح و جلا ميده گير دادن به شهريار ميخوان ازش سوتي بگيرن روحون شاد اولسون

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۵:۰۸

همه اينا به خاطر اينه که سالمرگ استاد روز ملي شعر و ادب معرفي شده اشعار استاد در کل کره خاکي نظير نداره

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۵:۱۴

شهريار در قلب همه مردم ايران و جهان جا داره. به کوري چشم حسودا

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۵:۲۳

اگر چهارتا شعر روشنفکري و اپوزيسيوني گفته بود تا کوه قاف استاد رو بالا ميبردن اما چون اشعار انقلابي فراوان سروده‌اند، آماج حملات عده‌اي قرار گرفته‌اند

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۶:۰۰

اگه مثل هم بودن ميشد سرقت ادبي. به نظر مياد که شهريار از اون سروده الهام گرفته.

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۶:۲۷

همشهريان عزيز آذري فارغ از تعصب‌هاي قومي و منطقه‌اي، ديدگاه ملي داشته باشند.

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۷:۵۳

به ياد شهريار ايران‌زمين اين شعر عباس بارز به زبان آذري تقديم به روان شاد استاد: اي ادب دنياسنه سلطان سلام اولسن سنه شاعر با شوکت ايران سلام اولسن سنه حقي وار فخر ايلسن دايم سنه اهل ادب سن او شاعرسن که عالمدا سنه يوخدر مثال قطعه حيدر بابا اوز يادگارندر سنين محزن احزان قلب اوز داغدارندر سنين

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۱۹:۰۳

اميرالمومنين شعر شهريار را پسنديد نه آن ديگران را. فکر کنم همين کافي باشد.

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۲۱:۱۹

اگر سندي داريد ارائه کنيد

avatar
۱۳۹۲-۰۶-۳۱ ۲۳:۰۰

عشق است شهريار ...