• جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92070502771
  • منبع : نمایندگی سمنان

‌شناسایی 130 بازی بومی و محلی ‌سمنان

‌شناسایی 130 بازی بومی و محلی ‌سمنان

ایسنا/سمنان رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی های بومی و محلی سمنان از شناسایی 130 بازی بومی و محلی در سمنان خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مسابقاتی با هدف معرفی و شناساندان این بازی‌ها و ورزش‌های بومی می‌تواند به بقای بیش از پیش این بازی‌ها کمک کند.

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی های بومی و محلی سمنان از شناسایی 130 بازی بومی و محلی در سمنان خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مسابقاتی با هدف معرفی و شناساندان این بازی‌ها و ورزش‌های بومی می‌تواند به بقای بیش از پیش این بازی‌ها کمک کند.

ابراهیم پورتقی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ ایسنا افزود: توجه به این بازی‌ها می‌تواند در ایجاد سلامت و نشاط اجتماعی، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و ... موثر باشد.

وی با بیان اینکه باید زمینه معرفی این بازی‌های بومی بعنوان میراث معنوی مردم چه در بعد ملی و چه در بعد جهانی فراهم شود، خاطرنشان کرد: انجام پژوهش‌های علمی در این زمینه، چاپ کتاب و مجلات و بویژه ساخت فیلم‌ها‌ در راستای معرفی این بازی‌ها و ورزش‌ها می‌تواند به رونق دوباره این بازی‌های اصیل ایرانی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه بازی‌های بومی و محلی بخش مهمی از فرهنگ غنی مردم در استان‌ها و شهرهای مختلف هستند، اظهار کرد: برخی از این بازی‌ها پتانسیل مطرح شدن در سطح ملی را دارند و البته بسیاری از آنها متناسب با وضعیت اقلیمی و فرهنگ هر استان‌، شهر‌یا روستا طراحی شده‌اند و از همین رو در جغرافیای خاصی کاربرد دارند.

پورتقی، ورود به زندگی مدرن و شکل گیری سرگرمی‌های متنوع را یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در به فراموشی سپردن بخش عمده‌ای از این بازی‌ها و ورزش‌ها دانست و تصریح کرد: متاسفانه با ورود بازی‌های کامپیوتری و موبایل روز به روز بین مردم و این بازی‌ها که بسیاری از آنها ریشه‌های تاریخی و قدمتی چندصدساله دارند، فاصله افتاده است.

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی شهرستان‌ سمنان‌، رونق بخشی و زنده نگه داشتن این باز‌ها را وظیفه ذاتی هیئت ورزش‌های روستایی عنوان کرد و افزود: در همین راستا برنامه‌های متعددی در شهرستان‌های سمنان و سرخه پیش بینی و برنامه ریزی شده است که در همین راستا اولین دوره مسابقات "هفت سنگ" در سه رده سنی در مهرماه جاری در سمنان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha