• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 92070704359
  • منبع : نمایندگی کرمان

به بهانه 7 مهر ماه:

آشنایی با بیماری‌های قلبی و عروقی

آشنایی با بیماری‌های قلبی و عروقی

ایسنا/کرمان بیماری‌های قلبی و عروقی به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که در آنها اعضا، عروق، عضلات، اعصاب و دریچه‌ها که یکی از ارگان‌ها و سیستم قلب را شامل می‌شوند دچار صدمه شوند.

بیماری‌های قلبی و عروقی به گروهی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود که در آنها اعضا، عروق، عضلات، اعصاب و دریچه‌ها که یکی از ارگان‌ها و سیستم قلب را شامل می‌شوند دچار صدمه شوند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیماری‌های قلبی- عروقی را می‌توان به سه گروه عمده تقسیم کرد: 1- بیماری‌های عروق کرونر قلب(رگ‌های خون رسان) 2- بیماری‌های عروقی مغز 3- بیماری رگ‌های محیطی.

مهمترین علت پیدایش بیماری‌های قلب و عروقی تصلب شرائین می‌باشد که علت آن سخت و تنگ شدن تدریجی سرخرگ‌های گوناگونی است که به قسمت‌های مختلف بدن خون می‌رسانند که در نتیجه توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و موادغذایی به سلول‌های بدن را کاهش می‌دهد. در این بین عوامل خطری وجود دارند(risk factors) که موجب سریعتر شدن روند تصلب شرایین شده و احتمال پیدایش بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند. عوامل خطر در واقع شرایط یا عاداتی هستند که احتمال ابتلا شخص را به یک بیماری افزایش داده و یا شرایطی را بوجود می‌آورند که وضعیت بیماری موجود را بدتر می‌کنند. این عوامل به دو دسته تقسیم می شوند:

عواملی که می‌توان آنها را تغییر داد و اصلاح کرد، شامل: سطح بالای چربی خون(کلسترول - تری گلیسیرید)، فشار خون بالا، مصرف دخانیات، دیابت، تغذیه نامناسب(مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده و نمک)، اضافه وزن و چاقی، کمی تحرک و فعالیت بدنی

عواملی که قابل تغییر یا اصلاح نیستند مانند: سابقه بیماری عروق کرونر در افراد نزدیک خانواده(پدر، مادر، برادر و خواهر) که عوامل ژنتیکی نام دارند. افزایش سن، زیرا با افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر نیز افزایش می یابد. هورمون‌های زنانه که نقش حفاظتی در مقابل بیماری عروق کرونر دارند. اگرچه این عوامل خطر قابل اصلاح نیستند، اما تلاش در جهت کاهش و اصلاح عوامل خطر گروه یک می‌تواند از پیشرفت بیماری عروق کرونر در افراد دارای عوامل خطر گروه دوم مؤثر باشد.

شیوه‌های زندگی جدید، باعث تغییر در الگوهای غذایی و رفتاری شده است که خود این تغییرات افزایش شیوع چاقی، افزایش تعداد موارد سیگاری و کاهش فعالیت بدنی و در نتیجه افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر را به همراه داشته است. بیماری‌های قلبی، سکته‌های مغزی، انواع سرطان‌ها و دیابت در حقیقت نمودی از این تغییرات هستند و در حال حاضر از مهمترین علل مرگ و میر در منطقه EMRO (مدیترانه شرقی) سازمان جهانی بهداشت می‌باشند. فشارخون بالا به تنهایی سبب 50 درصد بیماری قلبی عروقی در سراسر دنیا می‌شود.

10 تا 30درصد بالغین تقریباً در تمام کشورها از فشار خون بالا رنج می‌برند. حتی یک کاهش مختصر در فشار خون این افراد خطر حمله قلبی و سکته مغزی را به شدت کاهش می‌دهد. همین الگو در مورد کلسترول نیز مصداق دارد. کلسترول خون بالا سبب یک سوم و شیوه زندگی کم تحرک، مصرف دخانیات و مصرف کم سبزی و میوه هر کدام سبب 20درصد بیماری قلبی عروقی می‌گردند، به طور کلی حدود 9 میلیون مرگ و بیش از 75 میلیون سال عمر از دست رفته، در سال به مقادیر نامطلوب فشارخون و کلسترول خون نسبت داده می‌شود.

براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت آغاز قرن بیستم بیماری‌های قلبی عروقی مسئول 10% کل مرگ‌ها در جهان بود اما در آغاز قرن بیست و یکم بیماری‌های قلبی مسئول 50% مرگ‌ها در کشورهای توسعه یافته و 25% مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه می‌باشد. پیش بینی می‌شود تا سال 2020، بیماری‌های قلبی سالیانه 25 میلیون نفر را از بین خواهند برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۰۷ ۱۱:۵۹

هيچ نکته تازه‌اي نداشت