یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با بودجه مترو، اتوبوس دودزا خریدیم و BRT مطالعه نشده راهاندازی کردیم، با این خیال که میتوانیم آن را جایگزین مترو کنیم ولی این موضوع خیال باطلی بود.
غلامرضا شیران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: مترو اصفهان گام بلندی برای تبدیل شدن به یک پروژه تاریخی برداشته است و میرود تا این رکورد را به نام خود ثبت کند.
وی با بیان اینکه با تغییر و تحول در شورای شهر و مدیریت شهری اصفهان و همچنین تغییر در استانداری اصفهان این امید وجود دارد که وضعیت این پروژه بهبود یابد، افزود: سالها متروی اصفهان در اولویت اجرا در شهر اصفهان قرار نداشت و فقط در ظاهر اسمی از آن برده میشد و اولویت اجرای آن با سایر پروژههای مطرح در شهر اصفهان جایگزین میشد.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اگر این تغییرات سالها پیش در سطح مدیریت شهری اتفاق میافتاد با یک سوم هزینه امروز میتوانستیم خطوط را تکمیل کنیم، ادامه داد: متاسفانه در سالهای پیش اولویتهای شهری به کارهای عمرانی دست دوم و سوم اختصاص مییافت و به جای گسترش حمل و نقل عمومی فعالیتهای عمرانی انجام شد که میل به استفاده از وسیله شخصی را افزایش داد.
شیران تصریح کرد: خوشبختانه این رویکرد غلط شهرداری از بین رفت و این رنج اندکی کاهش یافت و امروز مثل اینکه مدیران شهری متوجه شدهاند که هزینههایی که در گذشته انجام دادهاند بیجا انجام شده است.
وی افزود: متاسفانه دولت یازدهم اعتباری برای اختصاص به متروی اصفهان ندارد، پس نباید انتظار اعتبار کلانی داشته باشیم و باید افسوس بخوریم که با هزینههای امروز در سه سال گذشته میتوانستیم سه تا چهار خط مترو داشته باشیم، اما نداریم زیرا با بودجه مترو، اتوبوس دودزا خریدیم و BRT مطالعه نشده راهاندازی کردیم با این خیال که میتوانیم آن را جایگزین مترو کنیم ولی این خیال باطل بود.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شیوههای راهاندازی مترو باید بازنگری شود، اظهار کرد: ما نباید برای متروی اصفهان فقط درگیر احداث تونلهای زیر زمینی باشیم بلکه در اصفهان میتوان از حمل و نقل ریلی تلفیقی استفاده کرد و ایرادی ندارد که از تراموا و منوریل به صورت تلفیقی استفاده شود.
شیران با بیان اینکه مدیریت شهری باید کاری کند که توسعه شهری اصفهان معنادار باشد، اضافه کرد: حالا که اصفهان اینگونه بیرویه توسعه یافته و هر روز توسعه بیشتری مییابد باید فکری به حال مردم و رفت و آمد آنها شود.
وی گفت: در محیطزیست و حمل و نقل عمومی باید علم محور حرکت کنیم، باید بگوییم که خط یک متروی اصفهان از برنامه عقب مانده است، اما اگر همین 10 ایستگاه هم راه اندازی شود، میتواند یک مسکن موقتی باشد البته باید گفت این مترو نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ متروی اصفهان توسعه کیلومتری شهر از خطوط مترو است یعنی مترو فقط میتواند برای ساکنان قسمتی از شهر مفید باشد.
شیران ادامه داد: متروی اصفهان در خط یک آینده نگری نداشته اما امیدوارم در ساخت خطوط دیگر آیندهنگری حتما مدنظر قرار گیرد چرا که این مدل حمل و نقل قرار است سالیان درازی به ما سرویس بدهد و جمعیت اصفهان همیشه این مقدار نیست، پس باید جاگیری تعداد بیشتری واگن و حتی تعداد بیشتری رام قطار را برای ایستگاههایمان در نظر بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: آنهایی که در حوزه محیطزیست و حمل و نقل عمومی تحصیل نکردهاند و یا تخصصی ندارند بهتر است درباره این پروژهها قول غیرتخصصی ندهند و حداقل برای صحبت از دوستانی که در این زمینه تجربه دارند اطلاعات کسب کنند.
کد خبرنگار:13023
انتهای پیام


نظرات