• چهارشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92110906590

نگاهی به کارنامه اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب

نگاهی به کارنامه اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب

اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب بزرگسال و کودک و نوجوان سرانجام و در دولت جدید معرفی شدند. البته نام چند نفر از فهرست پیشنهادی ارشاد حذف و چند نام توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگزین شده است.

اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب بزرگسال و کودک و نوجوان سرانجام و در دولت جدید معرفی شدند. البته نام چند نفر از فهرست پیشنهادی ارشاد حذف و چند نام توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگزین شده است.

نام مهدی فیروزان و حجت‌الاسلام رسول جعفریان و احتمالا سیدمهدی شجاعی از فهرست پیشنهادی ارشاد حذف شده و شورا نام حجت‌الاسلام مهدی خاموشی، محمود آذربایجانی، حسین کچوئیان و فریبا علاسوند را اضافه کرده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب بزرگسال از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شرح معرفی شدند: احمد واعظی، محمدعلی مهدوی راد، محمدتقی سبحانی، رضا مختاری، علیرضا اعرافی، محمود گلزاری، عماد افروغ، علیرضا صدرا، صادق آئینه‌وند، محسن مؤمنی، علی معلم دامغانی، حسن کچوئیان، محمود آذربایجانی، مهدی خاموشی و فریبا علاسوند.

همچنین اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان این افراد هستند: محسن چینی‌فروشان، جواد محقق، مظفر سالاری، عبدالله حسن‌زاده و مهنوش مشیری.

اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب بزرگسال و کودک و نوجوان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید و معرفی می‌شوند و در نهایت با امضای رییس‌جمهور برای آغاز کار به وزارت ارشاد اعلام می‌شوند.

در ادامه‌ نگاهی داریم به زندگی و سوابق اعضای هیأت‌های نظارت بر نشر کتاب.

محسن مؤمنی سال 1346 در بیجار متولد شد. او تحصیلات حوزوی و سابقه تدریس دارد. همچنین سال‌ها در حوزه هنری فعالیت کرده و در حال حاضر رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است. مؤمنی شریف تا کنون کتاب‌هایی را منتشر کرده است.

محمود گلزاری سال 1328 در سیرجان به دنیا آمده است. دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی است. او در دو دهه‌ اخیر در مراکز مشاوره و رمان‌درمانی مشغول به فعالیت بوده است. همچنین آثاری را در حوزه‌ کاری‌اش منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی سال 1341 در تهران به دنیا آمده است. او رییس سازمان تبلیغات اسلامی و داری دکتری فقه و حقوق جزا از مدرسه عالی شهید مطهری است. عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی کشور و هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم از دیگر سوابق اوست.

فریبا علاسوند سال 1346 در مسجد سلیمان به دنیا آمده است. او هم درس‌خوانده حوزه است. عضویت در دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم از فعالیت‌های اوست. همچنین کتاب‌هایی را منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام رضا مختاری سال 1342 به دنیا آمده و در زمینه فقه و اصول پژوهش می‌کند.

حجت‌الاسلام احمد واعظی سال 1341 در شهر ری به دنیا آمده است. از مسؤولیت‌های او می‌توان به ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ علمیه قم اشاره کرد. او در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه کمبریج و کالج اسلامی لندن تدریس کرده است. تألیف‌هایش هم در حوزه‌ علوم دینی و فلسفه اسلامی است.

صادق آئینه‌وند سال 1330 در تویسرکان به دنیا آمده است. او دانش‌آموخته‌ دکترای تاریخ اسلام از دانشگاه القدیس یوسف لبنان است. در سوابقش استادی دانشگاه تربیت مدرس و ریاست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیده می‌شود. همچنین ریاست مرکز سیاست علمی و پژوهشی وزارت آموزش عالی از مسؤولیت‌های پیشین او بوده است. آئینه‌وند در سال 1385 به عنوان چهره ماندگار معرفی شده است.

عماد افروغ سال 1335 در شیراز به دنیا آمده است. او نماینده‌ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دوره‌ هفتم بوده و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس را در این دوره بر عهده داشته است. دکترای جامعه‌شناسی‌اش را از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۶ دریافت کرده است. عضویت در هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه و ریاست گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. افروغ کتاب‌هایی را هم منتشر کرده است.

علیرضا صدرا سال 1337 به دنیا آمده است. او عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و دکترای فلسفه‌ی سیاسی دارد. همچنین مقاله‌های متعددی را منتشر کرده است.

حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی سال 1338 در مبید به دنیا آمده است و اکنون در قم زندگی می‌کند. او شاگرد آیت‌الله علی مشکینی و آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی بوده است. در حوزه‌ علمیه تدریس می‌کند و عضویت در شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیریت گروه علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی و معاونت پژوهشی حوزه‌ علمیه قم از جمله مسؤولیت‌های او بوده است.

حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد فروردین‌ماه 1334 در استان خراسن به دنیا آمده و حوزه‌ فعالیت‌های او علوم دینی است.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی فرودین‌ماه 1342 در استان فارس به دنیا آمده است. او نیز در حوزه علوم دینی تحقیق و فعالیت می‌کند.

حسین کچوئیان سال 1338 در تهران به دنیا آمده و عضو هیأت علمی دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین دانش‌آموخته‌ دانشگاه منچستر و دارای تحصیلات حوزوی است. به قلم او تاکنون آثاری در قالب کتاب منتشر شده است.

محمدعلی معلم دامغانی سال 1330 در دامغان به دنیا آمده است. او رییس فرهنگستان هنر است و سال 1380 به عنوان چهره ماندگار درعرصه شعر و ادب فارسی معرفی شده است. معلم دانش‌آموخته‌ رشته‌ حقوق دانشگاه تهران است. کتاب «رجعت سرخ ستاره» شامل شعرهای اوست.

درباره محمود آذربایجانی در جست‌وجوی اینترنتی اطلاعاتی به دست نیامد.

همچنین سوابق و فعالیت‌های اعضای هیأت نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان به این شرح است.

مهنوش مشیری نویسنده کودک و تصویر‌ساز است. از او تاکنون آثار متعددی منتشر شده و دانش‌آموخته‌ حوزه‌ هنرهای تجسمی است.

محسن چینی‌فروشان سال 1331 در اصفهان به دنیا آمده و دانش‌آموخته‌ رشته‌ راه و ساختمان، همچنین برنامه‌ریزی فرهنگی است. مسؤولیت مجله‌های تربیتی آموزشی رشد، عضویت در شورای عالی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کتاب‌های درسی، مدیریت دفتر انتشارات کمک آموزشی آموزش و پرورش و مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله‌ فعالیت‌های اوست. به قلم او کتاب‌های در زمینه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شده است.

حجت‌الاسلام مظفر سالاری سال 1341 در یزد به دنیا آمده است. او نویسنده‌ی کودک و نوجوان است. همچنین معاونت فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را عهده‌دار بوده است. سردبیری فصلنامه‌های ادبیات دینی شهرزاد و آفرینه و مسؤولیت داستان مجله‌های سلام بچه‌ها و پوپک از دیگر سوابق اوست.

جواد محقق سال 1333 در همدان به دنیا آمده و سال‌ها معلم بوده است. سردبیری ماهنامه‌ها‌ی رشد معلم، رشد نوجوان و رشد کودک و فصلنامه‌های جوانه و رشد آموزش هنر از فعالیت‌های اوست. همچنین آثاری را برای کودکان و نوجوانان نوشته است.

عبدالله حسن‌زاده درس‌خوانده حوزه علمیه قم است و به عنوان مدیرمسؤول و سردبیر سلام بچه‌ها و پوپک و سردبیر سنجاقک و حدیث زندگی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha