• شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۰:۴۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92111207549

گفت‌وگو با عباسعلی وفایی

آموزش زبان‌های بومی خوب است، اما...

آموزش زبان‌های بومی خوب است، اما...

عباسعلی وفایی می‌گوید آموزش زبان‌های بومی کار خوبی است‌، اما باید توجه کرد که این بحث کی و چگونه مطرح می‌شود و درباره آن کار علمی، آگاهانه و دور از تعصب انجام داد.

عباسعلی وفایی می‌گوید آموزش زبان‌های بومی کار خوبی است‌، اما باید توجه کرد که این بحث کی و چگونه مطرح می‌شود و درباره آن کار علمی، آگاهانه و دور از تعصب انجام داد.

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره مباحثی که این روزها از سوی دولت مبنی بر آموزش زبان‌های بومی مطرح می‌شود‌، گفت: انجام این کار از جهت علمی دارای ثمراتی است. این‌که زبان‌های محلی توصیف شوند و مورد مطالعه قرار بگیرند،‌ گویش‌وران هر منطقه با قابلیت‌های زبان‌شان آشنا شوند و زمینه‌ای فراهم شود که پژوهش‌های لازم انجام شود، مثبت است؛ بنابراین نفس این کار بد نیست. اگر زبان‌های رسمی و غیررسمی، لهجه‌ها و گویش‌ها مورد مطالعه قرار بگیرند کار خوبی است‌، اما به اصول، اساس و پیش‌زمینه نیاز دارد و باید بستر لازم فراهم شود. اگر بسترهای لازم برای این کار فراهم نشود، معایبش از فواید بیش‌تر می‌شود.

او افزود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه زبان فارسی با آن‌ها مواجهیم، باید دید تدریس زبان‌های بومی چگونه می‌خواهد باشد. این بحث که زبان‌ها را توصیف کنیم و مورد بررسی قرار دهیم نوعی کار علمی است‌، اما الآن در مناطق مختلف شاید نسبت به زبان فارسی هم اهتمام ویژه وجود ندارد. حتا در مواردی مطالعه زبان عربی و توجه به قواعد آن پررنگ‌تر از توجه به زبان فارسی است.

وفایی در ادامه اظهار کرد: همین الآن در دانشگاه‌ها و مدارس در حوزه آموزش زبان فارسی که زبان رسمی است و دانشگاه‌ها ما متولی آموزش آن در رشته‌های مختلف هستند مشکل داریم و در این زمینه روش و آثار خوبی که با معیارها و هنجارهای زبان فارسی انطباق داشته باشد نداریم. آمارها نشان می‌دهد که دانشجویان ما نسبت به آموزش زبان فارسی و انس با آن تمایل ندارند و با آن بیگانه‌اند. سال‌ها گذشته و ما هنوز آن‌طور که بایسته است روی آموزش زبان فارسی کار نکرده‌ایم. باید دید الآن با توجه به این شرایط و کم‌لطفی‌هایی که به آموزش زبان فارسی می‌شود، آیا سزاوار است که جبهه دیگری باز کنیم و زبان‌های بومی را در مراکز علمی آموزش دهیم؟

این استاد دانشگاه سپس اظهار کرد: نفس این کار علمی و خوب است. این کار مربوط به فرهنگ ماست. زبان‌های بومی سرمایه ملی ما هستند و توجه به آن‌ها خوب است‌؛ اما این‌که این بحث چگونه و کی مطرح شود، خیلی مهم است. قطعا باید در این زمینه کار کارشناسی انجام شود. خوشبختانه ما در کشورمان از نعمت زبان‌های بومی بهره‌مندیم. در شمال‌، جنوب‌، شرق‌، غرب و مرکز زبان‌های گوناگونی داریم، اما آموزش این زبان‌ها به ساعت‌ها کارشناسی دقیق نیاز دارد و کاری علمی است.

او اضافه کرد: چنان‌چه ورود به این موضوع علمی و آگاهانه نباشد‌، انجام آن کار ساده‌ای نیست. ابتدا باید در زمینه چگونه و کی مطرح کردن این بحث به نتیجه برسیم. سپس یک تیم کارشناسی در این زمینه کار علمی ارائه کند. این کار باید خصوصا به دور از تعصب و با بینش علمی باشد. باید کار کارشناسی انجام شود. اظهارنظر بدون مطالعه در این زمینه کار درستی نیست، به همین دلیل بر چگونه و کی مطرح شدن این بحث تأکید می‌کنم.

وفایی همچنین درباره امکان تألیف کتاب‌های لازم برای آموزش زبان‌های بومی گفت: تا زمانی که موضوع بررسی نشده نمی‌توان در این زمینه صحبت کرد،‌ اما اگر موضوع بررسی شود، بررسی این مسائل کار سختی نیست و می‌شود با یک تیم علمی کارهای خوب و ارزنده‌ای در این زمینه انجام داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۱-۱۵ ۱۷:۳۹

اين اقا کيه نظر ميده من ميخوام پسر دوسالم وقتي رفت مدرسه زبان ترکي را در کنار لهجه فارسي بخونه مشکليه